2909
Sök

Volvo 745-91 B230F får för lite bensin när kall, Kallstartsventil?

Tyskstuk
466 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan! Har en volvo 745 - 91 som brukis just nu som bråkar med mig.

Bilen går hur bra som helst när det är "milt" ute och även ner mot -10 men under de temperaturerna går bilen väldigt dåligt alternativt startar ej utan motorvärmare, tills den får lite temp.

Batteri och startamotorn drar runt och bilen är servad med nya oljor, filter och stift för 100mil sedan.

Så fort bilen får upp minsta lilla värme är problemet som bortblåst men innan det så går bilen väldigt dåligt och det är svårt att köra över 3ans växel.

Det känns verkligen som att bilen får för lite bensin och om så är fallet,

Är det kallstartsventilen som strular? För visst är det den som ska justera bränsleblandningen vid lägre temperaturer?

Eller kan det vara tempgivaren som är trasig och lurar kallstartsventilen?

Mycket tacksam för svar!
Senast redigerat av Rille_Pille (20 januari 2011)

Tyskstuk
466 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#2
Ingen som har haft samma problem eller har någon aning vad det kan vara?

1 313 Inlägg
20 januari 2011
#3
låter som motortempgivaren....


kolla felkoder, har för mig att felkod på tempgivaren är 1.2.3
Senast redigerat av Volvofarfar (20 januari 2011)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Tyskstuk
466 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#4
Volvofarfar skrev:
låter som motortempgivaren....

Men motortempmätaren fungerar som den ska iaf, kan tempgivaren varapaj iaf? Och varför racklar det bara när det är kallt?

1 313 Inlägg
20 januari 2011
#5
hur vet du att den funkar? mätt upp den?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 313 Inlägg
20 januari 2011
#6
om den inte fungerar så tror systemet att motorn är 90 grader, vilket inte är så bra om det är -15

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Tyskstuk
466 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#7
Volvofarfar skrev:
hur vet du att den funkar? mätt upp den?

Vet och vet, men den fladdrar inget och när bilen väl startar så går den sakta men säkert upp till 90grader, men samtidigt, kostar 240kr, är väl bara byta och hoppas att jag slipper byta kallstartsventil:)

1 313 Inlägg
20 januari 2011
#8
fladdrar? du har en tempgivare till mätaren i instrumentet, den ska du inte byta, sedan har du en tempgivare under insuget vid 3an cylinder typ..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Tyskstuk
466 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#9
Volvofarfar skrev:
fladdrar? du har en tempgivare till mätaren i instrumentet, den ska du inte byta, sedan har du en tempgivare under insuget vid 3an cylinder typ..

Men om motornstempgivare är paj kan ju mätaren inte visa rätt, eller?

Självklart är det tempgivare i motorn jag ska byta.

1 313 Inlägg
20 januari 2011
#10
Rille_Pille skrev:
Volvofarfar skrev:
fladdrar? du har en tempgivare till mätaren i instrumentet, den ska du inte byta, sedan har du en tempgivare under insuget vid 3an cylinder typ..

Men om motornstempgivare är paj kan ju mätaren inte visa rätt, eller?

Självklart är det tempgivare i motorn jag ska byta.

Skit i Tempmätaren, den har inget med motorns styrsystem att göra..Som sagt du har 2 st givare. en till motorstyrningen och en till tempmätaren.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Tyskstuk
466 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#11
Volvofarfar skrev:
Rille_Pille skrev:
Volvofarfar skrev:
fladdrar? du har en tempgivare till mätaren i instrumentet, den ska du inte byta, sedan har du en tempgivare under insuget vid 3an cylinder typ..

Men om motornstempgivare är paj kan ju mätaren inte visa rätt, eller?

Självklart är det tempgivare i motorn jag ska byta.

Skit i Tempmätaren, den har inget med motorns styrsystem att göra..Som sagt du har 2 st givare. en till motorstyrningen och en till tempmätaren.

Hehe okej, vad bra=) Men då ska jag helt klart byta tempgivaren först, löser det sig inte så ska jag byta kallstartsventil! Tack för att du orkar hjälpa en rookie!


Sök