3121
Sök

Saab 9-5 LMM vs öppen dumpventil = fail.

930 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej jag satt och funderade på en sak, som många vet så ska man inte ha en öppen dumpventil på en saab 9-5 för att det sitter LMM på den som mäter luften.

Men jag kom på en sak returen från dumpen går inte den till slangen mellan LMM och turbo?
Om det nu är så, hur kan då bilen ge fel blandning om man kör öppen dump...

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Elektriker
718 Inlägg
1 februari 2011
#2
Nu har jag en 93a men.. Där sitter då lmm precis efter luftburken, vilket gör att dumpen skulle behöva gå till luftburken som du menar, vilket den inte gör smile

Lr nu när jag läser ditt inlägg lite noggrannare så ser jag ju hur du menar! Och måste nog be dig tänka på den dära igen;)

Dumpen går till slangen mellan lmm och turbo ja, vilket gör att luften som bilen mätt upp inte försvinner ut ur systemet, lmm behöver ju inte mäta luften en gång till bara för att den går igenom dumpen?
Medans om man har öppen dump kör man uppmätt luft ut i luften å ut ur  systemet, å där blir det fel i parametrarna=)

Eller är jag fel ute?;P
Senast redigerat av monno (1 februari 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

930 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#3
ohh okej, ja jag fick det förklarat av min bror nu, luften som är uppmätt försvinner och ecu skickar på för mkt soppa.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!


Sök