2799
Sök

Några frågor om laservarnare

7 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Har lite frågor angående laservarnare, har kollat runt lite men har inte hittat riktigt allt.

Om man har en polis bakom sig kollar dom på sin hastighetsmätare eller skjuter dom med laser ?

Och lagen säger att man kan få böter eller upp till 6 månader fängelse om man har en laservarnare. Men fängelse låter lite överdrivet! Så tänkte höra om någon här på garaget har blivit stoppad och dom har sätt laservarnare, vad har hänt ? böter eller har dom bara tagit den?

Och så har jag hört att poliser kan spåra laservarnare?  Har kollat lite på den här http://www.tradera.com/Ouppackad-laserv … _126992425 och på den står det "osynlig eftersom den är skyddad mot VG-2 radar detektion som kan användas för att spåra radarvarnare."

Någon som har just den och vet om den funkar bra?
Senast redigerat av xyle (3 februari 2011)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 februari 2011
En radar eller laservarnare är omöjlig att detektera, däremot är radar eller laser störare möjlig att detektera.

En radarvarnare är en radiomottagare och en laservarnare är en fotocell väldigt förenklat d.v.s. fullkomligt omöjliga att spåra om man inte ska stoppa alla bilar med någon form av elektrooptisk utrustning t.ex. regnsensor eller kamera mm... Alla bilar innehållande mobiltelefon eller gps skulle riskera att stoppas om man söker efter radarvarnare (ungefär samma frekvensband)

Om enheten innehåller någon form av aktiv störelektronik så är den lika synlig som helljusen på din bil, den talar helt enkelt om var du finns och att du försöker störa mätningen.

Trots detta är enheten olaglig och du riskerar således straff.

Jag antar att det är fartkameror som du vill undkomma och rekommenderar i så fall bättre uppsikt framåt. Efter några års "träning" på bilkörning upptäcker man lätt kameraskåpen på 2-300m (speciellt när man är van att granska vägkanten efter av. vilt)

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

7 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Tack för dina svar smile

Kung
603 Inlägg
8 februari 2011
Just när det kommer till fartkameror så ska det vara skyltat om att det finns kameror uppsatta innan man kommer till dem, så fort du ser en sån skylt är det bara att fälla ner solskyddet så sitter du säkert om du nu måste köra för snabbt.

Sen brukar väl poliser vara rätt sneaky av sig och gömma sig i buskar mm när dom skjuter med laser varpå dom troligen borde få din hastighet innan du märker av dom.

Är inte så inne på detta med laservarnare mm.

När polisen ligger bakom dig så mäter dom din hastighet med gps då en vanlig hastighetsmätare oftast visar mer ön vad du egentligen kör.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 februari 2011
Vad det gäller laser då är du tosk i vilket fall, laservarnaren kan om du har tur varna för att de skjuter på bilen framför men siktar dom på dig så har dom din hastighet i samma sekund som laservarnaren piper. Laservarnaren kan även varna för vissa metrologiska mätstationer längs våra vägar som använder infrarött ljus för att mäta t.ex. vägbanans temperatur...

Radarvarnaren däremot upptäcker detekteringsmoden som alla radaraplikationer har sedan går radarn över i mätmode och då har du redan hunnit bromsa in.... Radarvarnaren upptäker även automatiska dörröppnare trafikflödesmätare och all radarutrutning som står längs våra vägar.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök