3154
Sök

Köpråd Volvo S/V40 2.0T och Volvo 850 T5

479 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare big_smile!

Letar ny bil eftersom jag ska sälja min saab 9000 turbo..

Så tänkte höra lite vad man bör tänka på när man kollar Volvo S/V40 2.0T och Volvo 850.
bra och veta, sjukdommar m.m...


Tack på förhand !

I´m living my life a quarter mile at the time!

206 Inlägg
13 februari 2011
#2
På båda är det viktigt att höra om drivaxlarna är hela, styr max åt båda hållen o gasa lite så hörs det direkt om de är dåliga,

Och om val är det 850 T5 jag skulle köpa, den jag gillar bäst av de 2 valen smile

Rub Dub a Dubstep

479 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#3
Dark-Red skrev:
På båda är det viktigt att höra om drivaxlarna är hela, styr max åt båda hållen o gasa lite så hörs det direkt om de är dåliga,

Och om val är det 850 T5 jag skulle köpa, den jag gillar bäst av de 2 valen smile

Okaj big_smile

Ja 850 T5a är mysiga bilar tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!

724 Inlägg
13 februari 2011
#4
Köp 850 smile kolla:
-kamrem.
-vevhusvent, rök från oljestickan när bilen är varm tyder på täppt vevhus.vent.
-packboxen mellan motor låda byt/läcker kolla under bilen.
-olja under bilen för övrigt kan va returpackningen till turbon.
-växellåda: kolla så alla växlar gå i som dom ska och inget "knorr" ska finnas, test även backen.
-bromsa och kolla så det inte drar åt något håll kolla även det när du kör att släppa ratten lite och då ska ju bilen åka rakt.
-kör över nåt gupp och lyssna efter klonk osv.
-Be att få starta bilen när den är kall så man kan höra om det är mkt ventilknack.
-sen är det alltid bra med mkt dokumentation.
-När motorn är i gång så öppna oljelocket och vänd det upp o ner, ska ligga stilla=inget övertryck.
-Seg kör från typ 50km/h på 5:an så vet man att kopplingen är bra(gasa fullt)

Sen är det alltid bra om man kan träffas på typ okq8 så man kan hissa upp bilen.
hoppas det va lite hjälp på traven. smile
Senast redigerat av volvo-racer (13 februari 2011)


479 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#5
volvo-racer skrev:
Köp 850 smile kolla:
-kamrem.
-vevhusvent, rök från oljestickan när bilen är varm tyder på täppt vevhus.vent.
-packboxen mellan motor låda byt/läcker kolla under bilen.
-olja under bilen för övrigt kan va returpackningen till turbon.
-växellåda: kolla så alla växlar gå i som dom ska och inget "knorr" ska finnas, test även backen.
-bromsa och kolla så det inte drar åt något håll kolla även det när du kör att släppa ratten lite och då ska ju bilen åka rakt.
-kör över nåt gupp och lyssna efter klonk osv.
-Be att få starta bilen när den är kall så man kan höra om det är mkt ventilknack.
-sen är det alltid bra med mkt dokumentation.
-När motorn är i gång så öppna oljelocket och vänd det upp o ner, ska ligga stilla=inget övertryck.
-Seg kör från typ 50km/h på 5:an så vet man att kopplingen är bra(gasa fullt)

Sen är det alltid bra om man kan träffas på typ okq8 så man kan hissa upp bilen.
hoppas det va lite hjälp på traven. smile

Oj , ja tackar och bockar big_smile Ska skriva ner och ta med en liten lapp hehehehehe smile

Men det om det är övertryck, va e fel då?

I´m living my life a quarter mile at the time!

724 Inlägg
13 februari 2011
#6
Poppsey skrev:
volvo-racer skrev:
Köp 850 smile kolla:
-kamrem.
-vevhusvent, rök från oljestickan när bilen är varm tyder på täppt vevhus.vent.
-packboxen mellan motor låda byt/läcker kolla under bilen.
-olja under bilen för övrigt kan va returpackningen till turbon.
-växellåda: kolla så alla växlar gå i som dom ska och inget "knorr" ska finnas, test även backen.
-bromsa och kolla så det inte drar åt något håll kolla även det när du kör att släppa ratten lite och då ska ju bilen åka rakt.
-kör över nåt gupp och lyssna efter klonk osv.
-Be att få starta bilen när den är kall så man kan höra om det är mkt ventilknack.
-sen är det alltid bra med mkt dokumentation.
-När motorn är i gång så öppna oljelocket och vänd det upp o ner, ska ligga stilla=inget övertryck.
-Seg kör från typ 50km/h på 5:an så vet man att kopplingen är bra(gasa fullt)

Sen är det alltid bra om man kan träffas på typ okq8 så man kan hissa upp bilen.
hoppas det va lite hjälp på traven. smile

Oj , ja tackar och bockar big_smile Ska skriva ner och ta med en liten lapp hehehehehe smile

Men det om det är övertryck, va e fel då?

ofta vevhusen men på polaren calibra va motorn slut vilket man hörde ifs, lät inte bra.
alla min lock har legat stilla iaf smile


479 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#7
volvo-racer skrev:
Poppsey skrev:
volvo-racer skrev:
Köp 850 smile kolla:
-kamrem.
-vevhusvent, rök från oljestickan när bilen är varm tyder på täppt vevhus.vent.
-packboxen mellan motor låda byt/läcker kolla under bilen.
-olja under bilen för övrigt kan va returpackningen till turbon.
-växellåda: kolla så alla växlar gå i som dom ska och inget "knorr" ska finnas, test även backen.
-bromsa och kolla så det inte drar åt något håll kolla även det när du kör att släppa ratten lite och då ska ju bilen åka rakt.
-kör över nåt gupp och lyssna efter klonk osv.
-Be att få starta bilen när den är kall så man kan höra om det är mkt ventilknack.
-sen är det alltid bra med mkt dokumentation.
-När motorn är i gång så öppna oljelocket och vänd det upp o ner, ska ligga stilla=inget övertryck.
-Seg kör från typ 50km/h på 5:an så vet man att kopplingen är bra(gasa fullt)

Sen är det alltid bra om man kan träffas på typ okq8 så man kan hissa upp bilen.
hoppas det va lite hjälp på traven. smile

Oj , ja tackar och bockar big_smile Ska skriva ner och ta med en liten lapp hehehehehe smile

Men det om det är övertryck, va e fel då?

ofta vevhusen men på polaren calibra va motorn slut vilket man hörde ifs, lät inte bra.
alla min lock har legat stilla iaf smile

Jaha okaj, ska prova det big_smile Sen rost på bakluckan vet jag man ska titta och under dörrarna

I´m living my life a quarter mile at the time!

724 Inlägg
13 februari 2011
#8
Poppsey skrev:
volvo-racer skrev:
Poppsey skrev:
Oj , ja tackar och bockar big_smile Ska skriva ner och ta med en liten lapp hehehehehe smile

Men det om det är övertryck, va e fel då?

ofta vevhusen men på polaren calibra va motorn slut vilket man hörde ifs, lät inte bra.
alla min lock har legat stilla iaf smile

Jaha okaj, ska prova det big_smile Sen rost på bakluckan vet jag man ska titta och under dörrarna

bara kolla efter rost på dom "vanliga" platser det brukar dyka upp på, dörrar,hjulhus, huven(stenskott) osv.
sen nåt som kan va jobbigt är skrikiga bromsar och troligen sitter inte"skrikskydden" på, sitter mellan ok och belägg.
Senast redigerat av volvo-racer (13 februari 2011)


479 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#9
volvo-racer skrev:
Poppsey skrev:
volvo-racer skrev:

ofta vevhusen men på polaren calibra va motorn slut vilket man hörde ifs, lät inte bra.
alla min lock har legat stilla iaf smile

Jaha okaj, ska prova det big_smile Sen rost på bakluckan vet jag man ska titta och under dörrarna

bara kolla efter rost på dom "vanliga" platser det brukar dyka upp på, dörrar,hjulhus, huven(stenskott) osv.
sen nåt som kan va jobbigt är skrikiga bromsar och troligen sitter inte"skrikskydden" på, sitter mellan ok och belägg.

Okaj tack big_smile

I´m living my life a quarter mile at the time!

850 Inlägg
13 februari 2011
#10
köp 850i helt klart en bra bil och lätta att trimma upp  till en 300hk direkt!smile

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood


Sök