Dags att till sist få dem berömda tummen ur valfri kroppsöppning och skapa mig en byggtråd..
Denna tråd är till stor till skapad för min Egen skull för att kunna se tillbaka på vad jag gjort!
uppdate - snabblänkar
För mer relevant läsning om vad som händer i dag,
Sida 06, 2011 - hösten: Lyfte motorn (koppling/svänghjul osv)
Sida 13, 2012 - Sommar:Monterade stolar och ratt
Sida 17, 2012 - Höst: Börjar planera för bygge av bur
Sida 25, 2013 - Vinter: genomgång av chassi/bromsar/bussningar
Sida 34, 2016 - sommar: Efter några års uppehåll - Banpremiär!!
Disclaimer
1) Detta är inte en riktig bygg-tråd, utan en framstegstråd där jag listar vad jag gör.
2) Denna tråd kommer innehålla rena bild/fotoinlägg från trevliga stunder, men bara såtillvida de har att göra med några framsteg på bilen.
3) ..blablabla.. kommer efter den första, femte och elfte dumma kommentaren om vad jag borde/inte borde gjort.
Bilen, http://www.garaget.org/?car=54720
2007 Historik
En Honda Prelude, 2.2 VTi 1998, införskaffades i Juni 2007.
På mer eller mindre impuls bestämde jag mig för att jag ville ha en bil av just denna modellen. Efter att ha provkörd en grön-metallic kärringkörd och bulig skorv hos en bilhandlare så började jag kamma blocket efter Preluder.
Jag fastnade för en svart bil i Stockholm. Rätt färg, den hade OEM-paketet monterat. Tysk-import men bara en ägare i Tyskland och 2 i Sverige.
Och så en solig sommardag vid lunch satte jag mig på snabbtåget från Malmö till Stockholm med en rejäl slant brännande i fickan.
15 timmar senare var jag tillbaka i Malmö med min alldeles egen bil.
Bara ägt den i några dagar.
Bilen hade gått ca 14.000 mil och jag hade faktiskt ingen aning om vad jag skulle göra med den. Jag visste inte mycket om bilar, men min grundtanke var "faan, den måste ju vara tuff!"
Så. De fälgar som satt på var ju mest fel på alla sätt och vis. Supertunga Ats kromade 16tum's-spektakel med däck 225/massor. Förmodligen bättre lämpade för en SUV. Vem som rekommenderat dessa för en Prelude är ett mysterium.
Högst på listan kom nya fälgar, sedan tona rutorna.
Lånefälgar
Under tiden jag väntade på mina fälgar så lånade jag en kompis fälgar från en Honda Accord Type-R. Satt bättre än mina blingiga kromfälgar.
2007-07-12: Precis tonat rutorna
De tre rutorna bak tonades med 20% genomsläpp. Jag gjorde det ej själv, utan gav en slant till ett lokalt proffs som fixade det på några minuter med utomordentligt resultat.
2007-07-17
2007-07-17: Mina nya fälgar! så stolt jag var
[17x7 Bellini Condor 215/40 anlände och monterades! Vid det här laget var jag väl medveten om att jag hade den coolaste bilen väster om Tokyo. Men som sagt, jag visste fortfarande inte så mycket..
2007-08-05: Söndagsträff vid Biltema
Första "bilträffen" åktes också på. Bredvid skymtar EPHAS gamla bil, en Honda Accord Type R CH1. Jag har aldrig förstått varför de byggde en 4-dörrars taxi med bättre väghållning och den vassare H22-motorn än vad de stoppade ned i Preluden?
2007 - Första Fixen!
När bilen införskaffades hade jag lite dålig bromsverkan, samt det gnisslade så fruktansvärt om bromsarna.
2007-07-03: Bromsbelägg Fram
Mitt första egentliga skruvande på en bil. Byta bromsbelägg fram. Jag vill minnas att det var enkelt över förväntan. Nå, anledningen till att det gnisslade lite under inbromsning visade sig ju med all tydlighet. Beläggen var tokslut. När bilen köptes hade den gått som vardagsbil i Stockholm innerstad. .. Man behöver tydligen inte ha bra bromsar där..
Samtidigt märkte jag att bromsskivorna fram verkade jävligt slitna.
Nya skivor beställdes genom allas vår bromsmannen.
Gamla bromsskivor fram.
De var tokslut!
Fastrostade skruvjävlar!
Här upptäckte jag för första gången gisslet med bilar. Saker rostar fast!
De små fästskruvarna lossades medelst Slagskruvmejsel från den lokala trimshopen. Pga alla uppvärmningscykler som bromsskivorna genomgår har de små skruvarna en förmåga att sätta sig ordenligt. Jag försökte först med vanlig skruvmejsel, sedan med skruvmejsel + våld, för att senare trappa upp det hela genom att blanda in en gasbrännare och försöka värma loss dem!
nix...
Åkte till Honda och köpte 4 små nya skruvar, sedan till feltema och köpa slagskruvmejsel.
2 minuters rejält bankande och de gamla skruvarna var ur! dock ej återanvändbara
Nya skivor
Jag kunde nu bromsa igen
Någonstans här intalar min bror mig om att jag behöver sänka bilen.
Jag håller med honom om att det skulle vara snyggt, men är tveksam till att offra komforten på min härliga bil.
Åter igen, jag kan inte nog påpeka att jag inte alls visste vad jag ville med min bil. "jag kunde inte så mycket".
Nå, det bestäms att min bil skall sänkas, lite lagom moderat. Jag tittar på Coilovers men de kostar mer än min ekonomi tillåter 2007. Det billigaste alternativet med enbart sänkfjädrar ratar jag dock, då mina stötdämpare var lite skabbiga, bilen var nedsutten på vänster sida, någon cm lägre. Efter lite letande rasar jag över komplett sett med sänkfjädrar och anpassade dämpare.
2007-09-06
Dessa kostade mig inte många tusen kr och var ett vettigt alternativ.
Nu i efterhand rekommenderar jag dock inget att köpa dessa!
2.000 mil och 3½ år senare så är de mjuka, skabbiga. .. och 15 mm lägre på vänstersidan.
Gult är fult
Jag var inte så förtjust i den gula färgen, så jag ryckte en flaska sprayfärg när jag var förbi feltema, and then went bananas
BRG-metallic
Men.. grönt är ju också fult
2007-09-22: Orginal höger bak
Att byta fjäderben var faktiskt lätt över förväntan. Det var lite bökigt höger bak, att få plats med fjäderspännare innanför allt. Påfyllningsröret till tanken sitter lite i vägen upptil, och krängningshämmaren satt lite i vägen nedtill. Men med lite lirkande så gick det.
just 3 more to go
... Lillebror och husmekaniker hjälpte till ordenligt här. Jag skall inte gå in närmre på hur lång tid det tog oss, eller huruvida vi gjorde bort oss under något speciellt moment
Runt 0200 rullade jag upp ur verkstan och lärde mig på 2 sekunder att den lägsta punkten på min Prelude är mittendämparen på avgassystemet... Sedan den dagen har det gått långsamt över alla bulor.
Dagen efter, sänkt typ 40/40mm. Det har väl inte hunnit sätta sig ordentligt än, men just där var jag väldigt nöjd
Jag tyckte då att bilen var ganska perfekt.
Bilder efter ett varv i Photoshop,
Värsta coola killen!
Avslutande bonusbild från 2007, Vinterfälgar OZ 16"
Denna tråd är till stor till skapad för min Egen skull för att kunna se tillbaka på vad jag gjort!
uppdate - snabblänkar
För mer relevant läsning om vad som händer i dag,
Sida 06, 2011 - hösten: Lyfte motorn (koppling/svänghjul osv)
Sida 13, 2012 - Sommar:Monterade stolar och ratt
Sida 17, 2012 - Höst: Börjar planera för bygge av bur
Sida 25, 2013 - Vinter: genomgång av chassi/bromsar/bussningar
Sida 34, 2016 - sommar: Efter några års uppehåll - Banpremiär!!
Disclaimer
1) Detta är inte en riktig bygg-tråd, utan en framstegstråd där jag listar vad jag gör.
2) Denna tråd kommer innehålla rena bild/fotoinlägg från trevliga stunder, men bara såtillvida de har att göra med några framsteg på bilen.
3) ..blablabla.. kommer efter den första, femte och elfte dumma kommentaren om vad jag borde/inte borde gjort.
Bilen, http://www.garaget.org/?car=54720
2007 Historik
En Honda Prelude, 2.2 VTi 1998, införskaffades i Juni 2007.
På mer eller mindre impuls bestämde jag mig för att jag ville ha en bil av just denna modellen. Efter att ha provkörd en grön-metallic kärringkörd och bulig skorv hos en bilhandlare så började jag kamma blocket efter Preluder.
Jag fastnade för en svart bil i Stockholm. Rätt färg, den hade OEM-paketet monterat. Tysk-import men bara en ägare i Tyskland och 2 i Sverige.
Och så en solig sommardag vid lunch satte jag mig på snabbtåget från Malmö till Stockholm med en rejäl slant brännande i fickan.
15 timmar senare var jag tillbaka i Malmö med min alldeles egen bil.
Bara ägt den i några dagar.
Bilen hade gått ca 14.000 mil och jag hade faktiskt ingen aning om vad jag skulle göra med den. Jag visste inte mycket om bilar, men min grundtanke var "faan, den måste ju vara tuff!"
Så. De fälgar som satt på var ju mest fel på alla sätt och vis. Supertunga Ats kromade 16tum's-spektakel med däck 225/massor. Förmodligen bättre lämpade för en SUV. Vem som rekommenderat dessa för en Prelude är ett mysterium.
Högst på listan kom nya fälgar, sedan tona rutorna.
Lånefälgar
Under tiden jag väntade på mina fälgar så lånade jag en kompis fälgar från en Honda Accord Type-R. Satt bättre än mina blingiga kromfälgar.
2007-07-12: Precis tonat rutorna
De tre rutorna bak tonades med 20% genomsläpp. Jag gjorde det ej själv, utan gav en slant till ett lokalt proffs som fixade det på några minuter med utomordentligt resultat.
2007-07-17
2007-07-17: Mina nya fälgar! så stolt jag var
[17x7 Bellini Condor 215/40 anlände och monterades! Vid det här laget var jag väl medveten om att jag hade den coolaste bilen väster om Tokyo. Men som sagt, jag visste fortfarande inte så mycket..
2007-08-05: Söndagsträff vid Biltema
Första "bilträffen" åktes också på. Bredvid skymtar EPHAS gamla bil, en Honda Accord Type R CH1. Jag har aldrig förstått varför de byggde en 4-dörrars taxi med bättre väghållning och den vassare H22-motorn än vad de stoppade ned i Preluden?
2007 - Första Fixen!
När bilen införskaffades hade jag lite dålig bromsverkan, samt det gnisslade så fruktansvärt om bromsarna.
2007-07-03: Bromsbelägg Fram
Mitt första egentliga skruvande på en bil. Byta bromsbelägg fram. Jag vill minnas att det var enkelt över förväntan. Nå, anledningen till att det gnisslade lite under inbromsning visade sig ju med all tydlighet. Beläggen var tokslut. När bilen köptes hade den gått som vardagsbil i Stockholm innerstad. .. Man behöver tydligen inte ha bra bromsar där..
Samtidigt märkte jag att bromsskivorna fram verkade jävligt slitna.
Nya skivor beställdes genom allas vår bromsmannen.
Gamla bromsskivor fram.
De var tokslut!
Fastrostade skruvjävlar!
Här upptäckte jag för första gången gisslet med bilar. Saker rostar fast!
De små fästskruvarna lossades medelst Slagskruvmejsel från den lokala trimshopen. Pga alla uppvärmningscykler som bromsskivorna genomgår har de små skruvarna en förmåga att sätta sig ordenligt. Jag försökte först med vanlig skruvmejsel, sedan med skruvmejsel + våld, för att senare trappa upp det hela genom att blanda in en gasbrännare och försöka värma loss dem!
nix...
Åkte till Honda och köpte 4 små nya skruvar, sedan till feltema och köpa slagskruvmejsel.
2 minuters rejält bankande och de gamla skruvarna var ur! dock ej återanvändbara
Nya skivor
Jag kunde nu bromsa igen
Någonstans här intalar min bror mig om att jag behöver sänka bilen.
Jag håller med honom om att det skulle vara snyggt, men är tveksam till att offra komforten på min härliga bil.
Åter igen, jag kan inte nog påpeka att jag inte alls visste vad jag ville med min bil. "jag kunde inte så mycket".
Nå, det bestäms att min bil skall sänkas, lite lagom moderat. Jag tittar på Coilovers men de kostar mer än min ekonomi tillåter 2007. Det billigaste alternativet med enbart sänkfjädrar ratar jag dock, då mina stötdämpare var lite skabbiga, bilen var nedsutten på vänster sida, någon cm lägre. Efter lite letande rasar jag över komplett sett med sänkfjädrar och anpassade dämpare.
2007-09-06
Dessa kostade mig inte många tusen kr och var ett vettigt alternativ.
Nu i efterhand rekommenderar jag dock inget att köpa dessa!
2.000 mil och 3½ år senare så är de mjuka, skabbiga. .. och 15 mm lägre på vänstersidan.
Gult är fult
Jag var inte så förtjust i den gula färgen, så jag ryckte en flaska sprayfärg när jag var förbi feltema, and then went bananas
BRG-metallic
Men.. grönt är ju också fult
2007-09-22: Orginal höger bak
Att byta fjäderben var faktiskt lätt över förväntan. Det var lite bökigt höger bak, att få plats med fjäderspännare innanför allt. Påfyllningsröret till tanken sitter lite i vägen upptil, och krängningshämmaren satt lite i vägen nedtill. Men med lite lirkande så gick det.
just 3 more to go
... Lillebror och husmekaniker hjälpte till ordenligt här. Jag skall inte gå in närmre på hur lång tid det tog oss, eller huruvida vi gjorde bort oss under något speciellt moment
Runt 0200 rullade jag upp ur verkstan och lärde mig på 2 sekunder att den lägsta punkten på min Prelude är mittendämparen på avgassystemet... Sedan den dagen har det gått långsamt över alla bulor.
Dagen efter, sänkt typ 40/40mm. Det har väl inte hunnit sätta sig ordentligt än, men just där var jag väldigt nöjd
Jag tyckte då att bilen var ganska perfekt.
Bilder efter ett varv i Photoshop,
Värsta coola killen!
Avslutande bonusbild från 2007, Vinterfälgar OZ 16"
Senast redigerat av Godspeaker (24 oktober 2016)
Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge
"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge
"Ecodriving is for poor people"
0
0
0
0