2849
Sök

Audi 90 -89 Vill inte starta!

819 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#1
Har en Audi 90 som jag har haft problem med under en längre tid.
Köpte den i vetskap om att den var svårstartad kall, och mycket riktigt det har den varit.
Även att jag bytte termotidgivarna konstigt nog då alla påpekade att det var dessa det var fel på.

Passade även på att byta bränsletrycksregulatorn (styrtrycksventilen) men utan framgång.
Lämnade då in bilen till audi och dom fick felsöka, enda jag fick till svar var att den får inte ut bensinen till spridarna. Nehe menar ni???
Som grädden på moset häver dom ur sig att bilen vägrar starta alls nu.
Jag far ut till audi och hämtar bilen med bogserlina o ställer den i varmgarage för att dagen efter prova om den startar, vilket den alltid gör när den står i varmgarage.
Men nu är den plötsligt TVÄRDÖD. Vägrar hoppa igång.
Jag får då svar av audi att prova å byta bränsletrycksregulatorn igen, så det gjorde jag, utan framgång.

Nu är jag måttligt irriterad på både Audiverkstad och bil så då är min fråga.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Eller haft samma problem?

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

26 Inlägg
24 februari 2011
#2
Ge min far en telefonsamtal så får vi se vad han säger, kanske kan hjälpa dig..


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 februari 2011
#3
Går soppapumpen då?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 februari 2011
#5
igensatt soppafilter?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

98 Inlägg
24 februari 2011
#6
Vilken motor pratar vi om?  Om det är den där modellen med att luften reglerar bränslet så byt ut den! Krångla på min gamla och byte det funkade! Plocka isär den gamla. du får i hopp den med omöjligt att få den tät sen.Det är ju som en arm i luft burken som reglerar till bränslet kolla så den inte är seg.
Det här var ju på min 5cyl. Lycka till!!

Dästo mer dästo bättre

819 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#7
Fan har fortfarande inte fått igång liket!

Har bytt styrtrycksventil, hela inspruter, bränsletrycksregulatorn samt de två givare som sitter i vattenutloppet från blocket.

Vart sitter termotidgivare/tempgivare på dessa motorer??

2,3 liters motorn är det

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

98 Inlägg
1 mars 2011
#8
andreasgustavsson skrev:
Fan har fortfarande inte fått igång liket!

Har bytt styrtrycksventil, hela inspruter, bränsletrycksregulatorn samt de två givare som sitter i vattenutloppet från blocket.

Vart sitter termotidgivare/tempgivare på dessa motorer??

2,3 liters motorn är det

Köper den billigt om du vill bli av med den big_smile

Dästo mer dästo bättre

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 mars 2011
#9
Funkar tempgivaren på instrumentpanelen?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

819 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#10
Haha du gör det va david wink

Yes tempgivaren på panelen funkar

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 mars 2011
#11
Då är det mest troligen inte tempgivaren iaf.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

819 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#12
Inte? Jag har hört att det kan vara den eftersom att den är fyrpolig, så även om instrumenten funkar så funkar inte styrningen till kallstarten

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 mars 2011
#13
Du skrev i PM åt mig att du mätt tempgivaren och att du bara fick resistans i tre av de fyra polerna.
Detta är inte så konstigt då den fyrpoliga har en egen jord via kabel och du får därför inget motstånd när du mäter mellan det stiftet och jord på tex motorblocket.

Numera är den ersatt med en trepolig, samma funktion men jordar då alltså endast via motorn.

Däremot så har väl inte den tempmätaren något med kallstarten att göra? Jag har för mig att den ska ha en separat tvåpolig givare...




Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (1 mars 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

819 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#14
Njae jag får bara resistans i ett utav dom tre stiften på givaren typ 1500 ohm.

Jag blir fasen inte klok på detta tongue

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

819 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#15
Jag mätte nu på den tvåpoliga givaren, satte ohmmätaren på 20K OHM och den visar 6,8
Misstänker att den då är trasig??

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 mars 2011
#16
andreasgustavsson skrev:
Jag mätte nu på den tvåpoliga givaren, satte ohmmätaren på 20K OHM och den visar 6,8
Misstänker att den då är trasig??

Vilken temperatur har du där du mätte?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

819 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#17
jaadu det var en bra fråga, kall motor. Rumstemperatur tongue

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 mars 2011
#18
andreasgustavsson skrev:
jaadu det var en bra fråga, kall motor. Rumstemperatur tongue

Okay, ja för att vara i rumstemperatur (ca 16-22 grader?) så låter det som att du har alldeles för högt motstånd där.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Köp
106 Inlägg
2 mars 2011
#19
andreasgustavsson skrev:
Fan har fortfarande inte fått igång liket!

Har bytt styrtrycksventil, hela inspruter, bränsletrycksregulatorn samt de två givare som sitter i vattenutloppet från blocket.

Vart sitter termotidgivare/tempgivare på dessa motorer??

2,3 liters motorn är det

Dom på audi sa att du inte får fram brænsle? Har du kollat detta?
Hur långt får du fram soppa? Har du kollat trycket føre och efter bransletrycksregulatorn?

Antar att det ær 2.3 10V motorn?


106 Inlägg
2 mars 2011
#20
Får du gnista nu?
Kan vara tändmodul eller Vevaxellägesgivare som har gett upp? : )



Sök