SCHTiCKY skrev:
http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_9_3_2_0T_220Hk_Biopower_E85_Dragkrok_32067720.htm?ca=22&w=2
Där är länken till annonsen.
Tack återigen för informationen.
Han har nyligen servat den och den har gått igenom fint verkar det som.
Bör man ändå oroa sig för slitage på koppling, växellåda osv? Syns sådana saker på servicen?
Jag kan inte se på denna tyvärr om det är en T5 eller T7, du får fråga honom
Hade den haft lättrycksturbo i grunden hade det gått, då T5 med ltt har 154 hk och T7 150 hk.
Slitage på koppling och låda kan visa sig på service, men de byter ju inte koppling för 15000 på Saab utan att fråga om han vill det. Man byter ingenting på service om inte kunden vill det. Många gånger är det nog så att folk säljer en bil just för att dyra reparationer väntar.
Du kan testa kopplingen när du provkör. Kör bilen på t ex 4:ans växel i 80 km/h. Tryck snabbt ned kopplingen, och släpp snabbt upp den igen när motorvarvet gått ned litegrann. Är den riktigt dålig börjar den slira. Den kan även börja slira vid fullt laddtryck på 3-4-5:ans växel om den är dålig.
Växellådan kan om den är dålig ha missljud för sig. Ha aldrig stereon på när du provkör, och sätter säljaren på den vet du att det är något lurt
Vanligt för dåliga Saab-lådor är även att det är svårt att lägga i backen. En svårilagd backväxel slutar ofelbart med en lådrenovering eller byte efter ett tag, oavsett vad säljaren säger.
Drivaxlar och knutar kan du känna när du accelererar. Om det skakar i ratten eller den drar snett vid acc är det troligen skeva drivaxlar eller dåliga inre drivknutar. Knackar det från något hjul när du styr hårt i låg fart, tex parkerar, så är det troligen de yttre drivknutarna.
Jag orkar inte dra allt om problemen man kan få med T7-motorn, så de kommer i denna länk:
Detta gäller alltså inte modeller med T5-motor, alltså med röd tändkassett.
http://www.mitt-eget.com/saab/informati … l#bakgrund