4335
Sök

Cargard larm volvo 850 -96

267 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Har en volvo 850 med cargard larm. Vad det är för cargard vet jag inte, har en dosa med 3 små och en stor knapp.

Nu till problemet. Jag har inga låskolvar och en trasig fjärr. Bilen är öppen, men när jag pillade med c-låset i förar dörren så på något sätt aktiverade jag larmet. lampan började blinka blått, och så fort jag öppnade därren så början den tjuta och blinka. Jag får inte av larmet förutom att ta bort minus polen från batteriet, men så fort jag sätter tillbaka den igen så aktiveras larmet igen och samma sak händer.

Hur av aktiverar jag larmet utan fjärren ocg vart sitter larmenheten på bilen?

gärna snabba svar!!
Senast redigerat av Nickyk (17 mars 2011)

Forummoderator
18 003 Inlägg
17 mars 2011
Kolla in denna länk och skriv sen vilket larm det gäller annars kan det bli låsning av tråd:

http://cargard.defa.com/sok_larmtyp.html

Vill även att du redigerar rubriken sedan. Larmtyp + bil, år.

Mvh
Dieselsmurfen
Moderator

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Snickare
407 Inlägg
18 mars 2011
kan du inte lämna in dosan på lagning?

25 Inlägg
18 mars 2011
Pröva aktiver fjärren genom att slå på och av tänd ingen ett par gånger tills dioden blinkar då trycker du på någon knapp!

Annars brukar larmenheten sitta under plasten under ratten!

Brukar finnas en "panik" knapp gömd på något bra ställe där som Ann kan stänga av larmet med!

267 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Jo dom säger att det ska finnas det men hittar absolut inget. Va tvungen att ta bort C-lås säkringen, då stängdes larmet och c-låset av sig så att man kan starta bilen, men jag måste ändå avaktivera larmet,

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-380487a7182d6767513d23d5b23eaa71.jpg

1 653 Inlägg
19 mars 2011
är du säker på att det är ett carguard och inte ett VG2 volvo original?
Carguardfjärren som du har fungerar nämligen till VG2 också, och dina blå larmdioder är ett hemmabygge, inget Carguard.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

267 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Jo en kompis kollade på bilen som är mekaniker och han sa att det kunde vara volvos orginal larm, det står cargard på dosan iaf, men vi hittar ingenting under instrumentpanelen vart den lilla enheten kan vara, det ska stå Volvo gard på den, några förslag på hur man ska hitta den och hur man stänger av larmet?

689 Inlägg
19 mars 2011
http://www.volvoturbo.net/rela850.jpg
Där har du reläplaceringarna, nummer 210-211 är för larmet.. Kollat om du har de! reläplaceringarna är under rattkåpan mot torpedväggen!

267 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
jo då, larm reläna har jag, eftersom larmet tjuter och blinkar, men det är själva Enheten till larmet som jag vill hitta, för brevid den ska den vara någon knapp /startspärr/ så att man kan stänga av larmet. Är det ingen som har ett cargard larm eller dylik på volvo 850 som kan ta en bild eller visa vart denna enhet sitter?

689 Inlägg
19 mars 2011
Jag eftermonterade ett VGA2 i min gamla 850 och då monterade jag; Siren, huvlås för larm och relä men ingen annan enhet iaf..
Jag vet att de sitter någon enhet som jag hört något löst om som är till larmet (kanske den du pratar om?) till höger innanför handfacket!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
19 mars 2011
Enheterna kopplar man oftast in under kåpan som är ovanför dina pedaler.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http … 29,r:2,s:0
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (19 mars 2011)

C H E V R O L E T <3

1 653 Inlägg
19 mars 2011
är det ett VG2-larm så fins det mig veterligen ingen box någonstans utan det är det 210-211-relät som är larmet i stort sett, + en glaskrosssensor på A-stolpen och lite sånt...
Senast redigerat av Thullen (19 mars 2011)

Nissan R32 Skyline

267 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Höll på med bilen hela dagen idag, tog ännu en gång bort plattan vid pedalerna men hittade inget, kollade innaför handsfacken men inget där, vi tog bort larm relä /210-211/ och byglade 50e och 50f i 210 så vi fick bort startspärren, nu kan jag starta bilen men larmet går så fort man sätter på tänningen eller öppnar en dörr. Det måste på något sätt kunna avaktivera larmet? Tar man bort relät till larmet så funkar allt, förutom att starta bilen.

Och vi kan heller inte ta reda på vad det är för larm, kan man det hur gör man då!?

1 008 Inlägg
19 mars 2011
Alltså du har tagit bord larmcentralen (210-211) och byglat 50-anslutningarna för startspärren av startmotorn men endå så tjuter det?
På larmcentralen bör det stå "Volvo Guard Alarm II " eller snarlikt.

Jag tycker det låter som VGAII larmet är utrustad med en siren med backupbatteri (sitter under batteriet nånstanns)
På  baksidan av sirenen finns en nyckelströmbrytare med en skyddsgummiplupp på för att stänga av sirenen, detta medför att man måste ha nyckeln förståss.

267 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
Sitter ingen gummiplupp bakom sirenen "larm" tutan, och fortförande ingen lite volvo gard enhet i kupen.. Kan man inte koppla bort larmet helt och hållet? ska ändå byta larm. Men måste som sagt ta bort det gamla.. Några förslag på hur`?

689 Inlägg
21 mars 2011
När dessa bilar inte har larm så sitter det ett relä på plats 210 som bara är en bygling, minns dock ej art-nr eller hur det är byglat!

267 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
Bagarn skrev:
När dessa bilar inte har larm så sitter det ett relä på plats 210 som bara är en bygling, minns dock ej art-nr eller hur det är byglat!

Är det någon som vet vad det ska vara på 210 an istället så det går att köra bilen med c-lås.. ?

1 008 Inlägg
21 mars 2011
Jag är lite förvirrad nu, du får nog klargöra Vad du provade att plocka bort för något ifrån reläplats 210-211.

Om inget Baslarm/VGA/VGAII eller annat larm är inkopplat på reläplatserna så sitter ett Brunt 2-poligt "enkelrelä" där som bygling av startspär/startmotor.
Det reläet är märkt " Starter Circuit Plug" som sammankopplar de både 50-anslutningarna.

Det ska vara om det sitter ett billarm inkopplat på "vanligt" vis också då någonstanns därunder elcentralen..borde synas om det är eftermonterade kablar under elcentralen/brädan.
Men det verkar som det åtminstonde Har suttit ett baslarm/volvoguard i bilen med tanke på lysdiodmodden.

Hur ser sirenen ut ?

267 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
relä 210-211 sitter ihop och det står larm på den. Vi byglade bara 50e - 50f, det tog bort startspärren, Tar du bort hela relät så funkar allt, när du slår på tänningen men den är död när man ska starta bilen. sirenen ser ut som en simpel tuta som sitter ovanför grenröret..  det känns mer eller mindre omöjligt att hitta själva enheten..

1 653 Inlägg
22 mars 2011
Nickyk skrev:
det känns mer eller mindre omöjligt att hitta själva enheten..

för att du har ingen "enhet".
Det är det svarta 210-211-relät som är larmet om man säger så.

Testa att plugga in ett annat larmrelä och se om det gör skillnad, då måste du programmera om fjärren dock men det är enkelt.

Nissan R32 Skyline

Sök