4597
Sök

Kompressor + Dumpventil! Är det omöjligt?

www.rallyshop.se
551 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
#1
Jo ni vet en sådan kompressor som man kan ha till tutan. Om man kopplar den till en sån billig öppen dump som tål 0,3-1 Bar i ladd. I teorin borde inte det funka så att det dumpar? Inga dumma svar nu , ska man ha dump så ska man ha turbo utan svara på frågan bara..
Mvh jocke
Senast redigerat av ogio (30 juli 2006)

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

361 Inlägg
231 Inlägg
30 juli 2006
#3
När en sådan kompressor jobbar mot tex en stängd dump kan den säkert ge 7-8 bar och det lär inte dumpen hålla för. Isf måste du sätta en regulator som sänker trycket och släpper ut luft, då det inte heller är säkert att kompressorn håller för att arbeta helt stängt...


www.rallyshop.se
551 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
#4
Men dumpen släpper ju ut trycket innan det blir så högt... Man trycker ju på en knapp man håller ju inte inne nden Doh..

INGEN PÅ GARAGET SOM ÄR MAN NOG TILL ATT KUNNA SVARA PÅ FRÅGAN?

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

231 Inlägg
30 juli 2006
#5
ogio skrev:
Men dumpen släpper ju ut trycket innan det blir så högt... Man trycker ju på en knapp man håller ju inte inne nden Doh..

INGEN PÅ GARAGET SOM ÄR MAN NOG TILL ATT KUNNA SVARA PÅ FRÅGAN?

Tar nog ngn sekund innan det blir maxtryck. Ska du dumpa hela tiden?.... Normalt sett styrs en dump av vacuumet i insuget. Jag skulle inte vilja ha en dump som öppnas av laddtryck.. Förr hade turbona däremot en mekanisk wastegate som öppnade av övertryck och reglerade trycket, vilket en dump inte gör... Den tryckutjämnar bara vid växlingar/gas-släpp
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (30 juli 2006)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 juli 2006
#6
lite OT det här men för 3-4 år sen snickrade ja och  några polare ihop en puch dakota med dump wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

www.rallyshop.se
551 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
#7
Ne jag vill att den ska dumpa när jag trycker på en knapp... SWITCH, ngn som kan ge en lösning?

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

173 Inlägg
31 juli 2006
#8
Jag citerar vår gode moderator Sharky ifrån en annan tråd som handlade om exakt samma sak en gång i tiden :

"Kompressor från Jula med 12V matning, trycktank och dumpventil bör funka."

Då får du nog ditt dumpande ...

www.rallyshop.se
551 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
#9
Vad skall man med trycktanken till då?

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

Evolution
1 627 Inlägg
31 juli 2006
#10
ogio skrev:
Vad skall man med trycktanken till då?

ha kvar trycket på luften så kompressorn inte behöver jobba hela tiden

Fäll ner pungen och landa

www.rallyshop.se
551 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
#11
När släpper den ut luft då? Och hur bygger man en sådan?

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
31 juli 2006
#12
ogio skrev:
När släpper den ut luft då? Och hur bygger man en sådan?

du behöver igentligen inte en dump utan en ventil.

kompressorn kopplar du till tanken (där du även har en trycksensor som stänger av kompressorn vid högt tryck) sen kopplar du tanken till en magnetventil som du öppnar med hjälp av en knapp...

händelseförloppet blir följande: kompressorn börjar jobba, sensorn känner av ett högt tryck och bryter strömmen till kompressorn. när du känner för det trycker du på knappen som är kopplad till magnetvenilen och ett pysljud uppstår.

man lever bara en gång så lev väl!

www.rallyshop.se
551 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
#13
Och hur högt tror du det hörs då? Och kommer det att funka och kosta?

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
31 juli 2006
#14
ogio skrev:
Och hur högt tror du det hörs då? Och kommer det att funka och kosta?

allt kan jag inte göra för dig wink volym beror på tryck och resonans, ju högre tryck och större tratt du har - desto högre ljud. en kompressor är inte dyr (12V finns hos biltema, clasohlsson osv.) tank och rörkopplingar kan du tillverka själv och en magnetventil (monostabil) köper du hos en pneumatikleverantör (t.ex. www.elfa.se)

man lever bara en gång så lev väl!

www.rallyshop.se
551 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
#15
HAr redan du vet en sånn tuta med kompressor. Ngt mer? Behöver jag inte dumpen?

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

www.rallyshop.se
551 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
#16
glöm de den kosta fan 800:- Vad hämder om jag kopplar en dump på kompressor tutan då?

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

www.rallyshop.se
551 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
#17
Ingen som kan svara??

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

727 Inlägg
2 augusti 2006
#18
herregud!!! köp en turbobil om du vill ha fjortis psshh!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

17 Inlägg
20 augusti 2006
#19
Ni är inte dumma ni;)

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
20 augusti 2006
#20
"Pssh" ljudet är töntigt, ska vara riktigt dumpljud. Låter som ett pistol skott, följt av svart rök.



Sök