3960
Sök

Föreläggande om registreringsbesiktning.

Tvivlare
2 266 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#1
Simpel fråga, kan jag "regga om" min bil med standard motor, eller behöver jag papper från Volvo på motorn för de?

Volvo 940 -95 B230FK

Tack på förhand smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 319 Inlägg
11 april 2011
#2
nop. reggad efter 93 = kört.

_----------'

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 april 2011
#3
Vad är det som ska reggas, och varför?
Senast redigerat av henke_99 (11 april 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 513 Inlägg
12 april 2011
#4
efter som rubriken är Föreläggande om registreringsbesiktning. så tror jag robin haft ett snack med fabror blå..


Tvivlare
2 266 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#5
oohyes, stoppad i fredags. för hög motoreffekt..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 758 Inlägg
12 april 2011
#7
Ring till bilprovningen! Ibland kan de kolla upp det på plats, men ibland krävs det att du åker till auktoriserad verkstad som då gör en komponentkontroll och skriver ett intyg om att motorn är i originalskick. Detta tar du sedan med dig till regbesiktningen.

Tvivlare
2 266 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#8
steifan skrev:
..hur kan polisen veta att du (eventuellt wink ) har för hög motoreffekt? tongue

exakt. ska ringa transportstyrelsen och överklaga, den intelligenta konstapeln provkörde inte ens bilen. han bedömde effekten genom att titta i motorrummet. han måste va bättre än självaste bosse bildoktorn cool


schnauz skrev:
Ring till bilprovningen! Ibland kan de kolla upp det på plats, men ibland krävs det att du åker till auktoriserad verkstad som då gör en komponentkontroll och skriver ett intyg om att motorn är i originalskick. Detta tar du sedan med dig till regbesiktningen.

Kan en vanlig volvo-verkstad utföra en komponentkontroll?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 april 2011
#9
Dom måste väl ha någon typ av dokumentation för att skicka dig på regbes? Man kan ju inte bara ta en titt och säga att det är för mycket effekt...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Tvivlare
2 266 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#10
RD_87 skrev:
Dom måste väl ha någon typ av dokumentation för att skicka dig på regbes? Man kan ju inte bara ta en titt och säga att det är för mycket effekt...

Tycker inte jag heller. Ska försöka överklaga beslutet smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 513 Inlägg
12 april 2011
#11
deras beslut gäller! och i dit fall robin e det bara till å titta under huven så syns de att där e ändrat för 99.9% av sveriges befolkning har tittat under huven en gång på en gammal volvo. och överklagar du så kommer du få nästa direkt,, (ändrat motor utförande) vilket innebär samma problem..


Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 april 2011
#12
Är dom tjuriga  så räcker det med att du har ett öppet luftfilter för att de ska tvinga dig till en ombes med misstanke att du har ökat motorns effekt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

KHRacing
12 april 2011
#13
schnauz skrev:
Ring till bilprovningen! Ibland kan de kolla upp det på plats, men ibland krävs det att du åker till auktoriserad verkstad som då gör en komponentkontroll och skriver ett intyg om att motorn är i originalskick. Detta tar du sedan med dig till regbesiktningen.

Är det en Volvo så får endast Volvo göra detta, & de gör det ytterst sällan tyvärr 6 det kostar flis...

1 758 Inlägg
12 april 2011
#14
KHRacing skrev:
schnauz skrev:
Ring till bilprovningen! Ibland kan de kolla upp det på plats, men ibland krävs det att du åker till auktoriserad verkstad som då gör en komponentkontroll och skriver ett intyg om att motorn är i originalskick. Detta tar du sedan med dig till regbesiktningen.

Är det en Volvo så får endast Volvo göra detta, & de gör det ytterst sällan tyvärr 6 det kostar flis...

Nu tänker du nog på utfärdande av avgascertifikat. Det är de väldigt ovilliga att göra!

Men för en vanlig komponentkontroll som det är tal om nu räcker det med auktoriserad verkstad.

KHRacing
12 april 2011
#15
schnauz skrev:
KHRacing skrev:
schnauz skrev:
Ring till bilprovningen! Ibland kan de kolla upp det på plats, men ibland krävs det att du åker till auktoriserad verkstad som då gör en komponentkontroll och skriver ett intyg om att motorn är i originalskick. Detta tar du sedan med dig till regbesiktningen.

Är det en Volvo så får endast Volvo göra detta, & de gör det ytterst sällan tyvärr 6 det kostar flis...

Nu tänker du nog på utfärdande av avgascertifikat. Det är de väldigt ovilliga att göra!

Men för en vanlig komponentkontroll som det är tal om nu räcker det med auktoriserad verkstad.

Nope smile

Talar om samma sak som dig,  Att en Volvoverkstad säger till kunden at de får göra en komkonentkontroll
betyder inte att de för det !  Det skall endast vara generalagenten som får utfärda detta intyget.

Alltså Volvocars.se smile

1 758 Inlägg
12 april 2011
#16
Det var något nytt för mig.
Känner personligen 4 pers som fått sådan komponentkontroll utförd på auktoriserad verkstad. Då har de kollat upp i Volvos databaser vilka komponenter som skall sitta i bilen (t.ex. spridare, turbo, styrboxar), stämt av detta mot vad som faktiskt suttit där och sedan skrivit ett intyg om att motorn är i originalmässigt utförande. Sen har det bara varit att visa upp detta på besiktningen.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
12 april 2011
#17
Så om jag fattat de hela rätt så kan en idiot till polis på dåligt humör göra en bil omöjlig att besikta för all framtid pga  tex. ett öppet luftfilter eller blåa tryckslangar å polerade tryckrör?  Bara att ge föreläggande om reg. besiktning pga MISSTANKE om för hög motoreffekt, genom att titta lite snabbt... Kan då inte tillverkaren ge intyg påatt allt är ok så går bilen aldrig mer att regga in lagligt, utan att göra om till ombyggt fordon, right?   
Är jag fullständigt ute å trampar tvåhjuling nu, eller är detta scenario fullt möjligt?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

1 319 Inlägg
13 april 2011
#18
TobbeE_87 skrev:
Så om jag fattat de hela rätt så kan en idiot till polis på dåligt humör göra en bil omöjlig att besikta för all framtid pga  tex. ett öppet luftfilter eller blåa tryckslangar å polerade tryckrör?  Bara att ge föreläggande om reg. besiktning pga MISSTANKE om för hög motoreffekt, genom att titta lite snabbt... Kan då inte tillverkaren ge intyg påatt allt är ok så går bilen aldrig mer att regga in lagligt, utan att göra om till ombyggt fordon, right?   
Är jag fullständigt ute å trampar tvåhjuling nu, eller är detta scenario fullt möjligt?

Lär väll inte ofta hända i praktiken, men av vad som skrivs här så är det fullt möjligt. Det är fan korrupt på riktigt sad

_----------'

KHRacing
13 april 2011
#19
schnauz skrev:
Det var något nytt för mig.
Känner personligen 4 pers som fått sådan komponentkontroll utförd på auktoriserad verkstad. Då har de kollat upp i Volvos databaser vilka komponenter som skall sitta i bilen (t.ex. spridare, turbo, styrboxar), stämt av detta mot vad som faktiskt suttit där och sedan skrivit ett intyg om att motorn är i originalmässigt utförande. Sen har det bara varit att visa upp detta på besiktningen.

Troligen inkompetenta besiktningsfolk/volvoverkstad - ELLER så har reglerna ändrats sedan i höstas.

skitsamma så länge man slipper problemet i fråga

1 758 Inlägg
13 april 2011
#20
TobbeE_87 skrev:
Så om jag fattat de hela rätt så kan en idiot till polis på dåligt humör göra en bil omöjlig att besikta för all framtid pga  tex. ett öppet luftfilter eller blåa tryckslangar å polerade tryckrör?  Bara att ge föreläggande om reg. besiktning pga MISSTANKE om för hög motoreffekt, genom att titta lite snabbt... Kan då inte tillverkaren ge intyg påatt allt är ok så går bilen aldrig mer att regga in lagligt, utan att göra om till ombyggt fordon, right?   
Är jag fullständigt ute å trampar tvåhjuling nu, eller är detta scenario fullt möjligt?

Du är ute och trampar tvåhjuling! smile
Så länge som du inte byter motormodell så behöver du inget sådant intyg (avgascertifiering).


Sök