3419
Sök

Motorrecept 300hk Volvo 940 Turbo

157 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej alla laddtrycksberoende!

jag och en kompis har köpt oss en projektbil närmare bestämt en volvo 940 ltt -96 med b230fk, m90 låda och 1031 bakaxel. vårt effektmål är runt 300 hk.

Vad vi undrar är vad för komponenter vi kan tänkas komma att behöva. måste vi byta styrsystem, ha h-profil stakar, andra kolvar, större turbo (har 13c idag) osv?
i nuläget sitter det hi-tuning steg 2 chip i tändboxen (guldbox) och även i bränsleboxen. öppet filter sitter på. har en ny väl fungerande pysventil. vi håller på att köpa ihop grejer till ett 3" avgas från turbon utan katt.

Så vad tror ni att vi mer behöver?
Alla svar är välkomna.
Mvh Micke smile


312 Inlägg
11 maj 2011
#2
Jag kör med detta och har runt 240-250 hk i motorn
16T turbo med 7ans avgashus  1,2 bar laddtryck
Blåa spridare från V70T5 391@3,8Bar
LMM som är 73 mm.
Ställbar BTR.
Rostfritt 3" system med en dämpare och race kat
63cm bred universal intercooler
Original topp och kam
Med 600cc spridare och etanol skulle det väl gå att få ut lite hästar till.


157 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#3
ExtremeBoost skrev:
Jag kör med detta och har runt 240-250 hk i motorn
16T turbo med 7ans avgashus  1,2 bar laddtryck
Blåa spridare från V70T5 391@3,8Bar
LMM som är 73 mm.
Ställbar BTR.
Rostfritt 3" system med en dämpare och race kat
63cm bred universal intercooler
Original topp och kam
Med 600cc spridare och etanol skulle det väl gå att få ut lite hästar till.

Okej, din luftmassemätare sitter i ett grövre rör antar jag? måste jag ha 3" tryckrör osv tror du?


179 Inlägg
11 maj 2011
#4
Micke3 skrev:
ExtremeBoost skrev:
Jag kör med detta och har runt 240-250 hk i motorn
16T turbo med 7ans avgashus  1,2 bar laddtryck
Blåa spridare från V70T5 391@3,8Bar
LMM som är 73 mm.
Ställbar BTR.
Rostfritt 3" system med en dämpare och race kat
63cm bred universal intercooler
Original topp och kam
Med 600cc spridare och etanol skulle det väl gå att få ut lite hästar till.

Okej, din luftmassemätare sitter i ett grövre rör antar jag? måste jag ha 3" tryckrör osv tror du?

Finns en hel del trådar om detta, ialf så behöver du 3' lmm, dvs du kan köpa en, eller tillverka ett eget rör och sätta din nuvarande lmm i den, alltså själva mätaren bara.

Personligen (dock utan erfarenhet) hade jag valt en större turbo än 16T, finns helt klart större som man fortfarande kan få tidigt ladd med.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

157 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#5
phille18 skrev:
Micke3 skrev:
ExtremeBoost skrev:
Jag kör med detta och har runt 240-250 hk i motorn
16T turbo med 7ans avgashus  1,2 bar laddtryck
Blåa spridare från V70T5 391@3,8Bar
LMM som är 73 mm.
Ställbar BTR.
Rostfritt 3" system med en dämpare och race kat
63cm bred universal intercooler
Original topp och kam
Med 600cc spridare och etanol skulle det väl gå att få ut lite hästar till.

Okej, din luftmassemätare sitter i ett grövre rör antar jag? måste jag ha 3" tryckrör osv tror du?

Finns en hel del trådar om detta, ialf så behöver du 3' lmm, dvs du kan köpa en, eller tillverka ett eget rör och sätta din nuvarande lmm i den, alltså själva mätaren bara.

Personligen (dock utan erfarenhet) hade jag valt en större turbo än 16T, finns helt klart större som man fortfarande kan få tidigt ladd med.

Okej, vi får se vad det blir för turbo. men ska jag ha 2,5 eller 3" tryckrör ?


312 Inlägg
12 maj 2011
#6
Micke3 skrev:
phille18 skrev:
Micke3 skrev:

Okej, din luftmassemätare sitter i ett grövre rör antar jag? måste jag ha 3" tryckrör osv tror du?

Finns en hel del trådar om detta, ialf så behöver du 3' lmm, dvs du kan köpa en, eller tillverka ett eget rör och sätta din nuvarande lmm i den, alltså själva mätaren bara.

Personligen (dock utan erfarenhet) hade jag valt en större turbo än 16T, finns helt klart större som man fortfarande kan få tidigt ladd med.

Okej, vi får se vad det blir för turbo. men ska jag ha 2,5 eller 3" tryckrör ?

2,5" rör räcker bra


157 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#7
Okej, hur långt hänger lh 2.4 med tror ni?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 maj 2011
#8
Micke3 skrev:
Okej, hur långt hänger lh 2.4 med tror ni?

till runt 500hk typ

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 230 Inlägg
13 maj 2011
#9
turboforssen skrev:
Micke3 skrev:
Okej, hur långt hänger lh 2.4 med tror ni?

till runt 500hk typ

bör stämma, för turbocenter i sthlm ska ha bänkat en 940 med orginal system på runt 442hk på hjulen så det räcker långt ^^
Senast redigerat av Rojpen (13 maj 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 maj 2011
#10
Rojpen skrev:
turboforssen skrev:
Micke3 skrev:
Okej, hur långt hänger lh 2.4 med tror ni?

till runt 500hk typ

bör stämma, för turbocenter i sthlm ska ha bänkat en 940 med orginal system på runt 442hk på hjulen så det räcker långt ^^

mattsson som är en riktigt jävel på lh2,4 sa för ett par år sen att han kunde få ut över 500

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

854 Inlägg
13 maj 2011
#11
Spana in min gamla 940. Testade först med 19t, bytte rätt snart till ett större kina-agg. Båda går riktigt bra och är roliga att köra men med väldigt stor skillnad på karaktären.
Med 19t får man rätt så tidigt ladd och en snäll effektkurva. Med ett större kina-agg kommer laddet sent, strax efter 4000 i mitt fall men då slår man å andra sidan huvudet i nackstödet ;P Jag gillade mer hästsparkskurvan då det gjorde körningen lite mer spännande och man var tvungen att tänka efter lite.

Ska ni bara ha bilen till att leka med skulle jag helt klart lättat den så mycket som möjligt och bytt utväxling, Jag körde med 4.10, blir ett jävla varvande men riktigt roligt då man får använda lådan lite mer. Toppade ca 240 på varvstopp.


157 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
#12
Kmarcus skrev:
Spana in min gamla 940. Testade först med 19t, bytte rätt snart till ett större kina-agg. Båda går riktigt bra och är roliga att köra men med väldigt stor skillnad på karaktären.
Med 19t får man rätt så tidigt ladd och en snäll effektkurva. Med ett större kina-agg kommer laddet sent, strax efter 4000 i mitt fall men då slår man å andra sidan huvudet i nackstödet ;P Jag gillade mer hästsparkskurvan då det gjorde körningen lite mer spännande och man var tvungen att tänka efter lite.

Ska ni bara ha bilen till att leka med skulle jag helt klart lättat den så mycket som möjligt och bytt utväxling, Jag körde med 4.10, blir ett jävla varvande men riktigt roligt då man får använda lådan lite mer. Toppade ca 240 på varvstopp.

Okej, vad tor ni om en k24?


854 Inlägg
13 maj 2011
#13
Har för mig utan att minnas allt för mycket att en K24 ska vara likvärdig med en 19t eller snäppet sämre. Sitter väl i de R-bilar där inte 19t satt, någon årsmodell upp eller ner. Men det kan någon annan bättre än mig.


157 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#14
Okej, någon som har koll på vad flänsen på turbo/grenrör heter på orginalgrejerna?


46 Inlägg
15 maj 2011
#15
Micke3 skrev:
Okej, någon som har koll på vad flänsen på turbo/grenrör heter på orginalgrejerna?

T3 -fläns (=

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre

854 Inlägg
15 maj 2011
#16
kirren skrev:
Micke3 skrev:
Okej, någon som har koll på vad flänsen på turbo/grenrör heter på orginalgrejerna?

T3 -fläns (=

Är väl inte hela sanningen eller? Bultmönstret är samma men portning och tätningen skiljer rejält.


157 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#17
Okej. men finns det någon större turbo som ni vet passar?

Kmarcus skrev:
kirren skrev:
Micke3 skrev:
Okej, någon som har koll på vad flänsen på turbo/grenrör heter på orginalgrejerna?

T3 -fläns (=

Är väl inte hela sanningen eller? Bultmönstret är samma men portning och tätningen skiljer rejält.


157 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#18
En fråga till, tänker som sagt köra på 3" hela vägen och undrar om ni tror att den går igenom bes med racekatt? och i så fall hur många "celler" behöver jag? räcker det med 100? Mvh Micke


179 Inlägg
15 maj 2011
#19
TB-58 från turbobanditen bör ju passa eftersom de skriver:

"Populäraste aggregatet bland Volvo ägare, speciellt B230 motorer. Passar på original grenrör dock måste grenrörsflänsen planas av."

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 maj 2011
#20
Här finns recept: http://www.garaget.org/?car=108508 smile samma spec i stort sett som jag har i min 940. Fast min är inte bänkad smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.


Sök