I princip varje dag dyker det upp en ny tråd med samma fråga: Hur få in ljudet, bättre bas med öppen baklucka etc. Jag kommer här gå igenom exakt hur man går tillväga, och jag hoppas att någon moderator kan klistra denna tråd.
1. Till att börja med så skall ALLT ljud in i kupén, dvs inget skall läcka ut i skuffen. Enkelt förklarat: Om du får MER bas när du öppnar din baklucka är det INTE tätt bakåt. Anledningen till att du får mindre bas med stängd baklucka om det är otätt bakåt är för att ljudvågorna från element/port läcker bakåt för att sedan vända i skuffen och komma tillbaka och släcka ut framsidan. Mindre basljud blir resultatet.
2. Hur då gå tillväga? Jo, om vi säger att du har ett element eller flera samt eventuellt en eller flera port/ar skall dessa mynna direkt in i anslutning till kupén och lådan skall dessutom sitta stadigt monterad. Har man skidlucka monterar man lämpligen en ram runt baffel så element kan spela fritt och ljudet kan ledas in genom denna. Det går även att låta portarna i detta exempel spela upp genom hatthylla. Djupbasförstärkning kommer då ske samt även ett visst fasfel kan uppstå varför jag själv föredrar allt in genom skidluckan i första hand. Har man ingen skidlucka så blir det dessa alternativ som gäller: 1. Bandpass, enbart portar spelar in genom hatthylla. 2. Portad eller sluten så gör man hål i hatthylla för element samt eventuella portar och monterar ram på samma sätt som mot skidlucka.
3. Med denna enkla förklaring är misslyckandet ett minne blott och du slipper skramlande nummerplåt och andra otrevliga bieffekter.
Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av Hedde (26 maj 2011)
DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer