Fortkörning 111h km/h på 50 väg

vento_93
20 juni 2011 · 27 Inlägg

hej..jag råkade ligga i 111 på 50 väg för en månad sedan och blev stoppad i en hastighetskontroll.
jag jobbar som taxichaufför och behöver körkortet på jobbet.
har lämnat in intyg från jobbet o yttrat mig osv.
hur länge tror ni jag blir av med kortet  är frågan ?

Senast redigerat av vento_93 (21 juni 2011)

Toyota supra MKIV RZ TT "stock twins" (1993)
trippelturbo Trucker
20 juni 2011 · 2 710 Inlägg

"råkade" ligga i 110 på 50väg, lät rolig tongue

Kan bli att du bara blir av med det villkorlig. Känner lastbilschaufförer som fått så smile

Fart missbrukare
vento_93
20 juni 2011 · 27 Inlägg

får man tillbaka det då efter en viss tid ?

Toyota supra MKIV RZ TT "stock twins" (1993)
trippelturbo Trucker
20 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Beror på hur länge du haft det, villkorlig innebär att du bara blir "av med det" under vardagen. Alltså får du köra till jobbet & från jobbet, inget mer! Har du nog med argument kan det gå bra, annars får du ta smällen wink

Fart missbrukare
Hamilton
20 juni 2011 · 8 873 Inlägg

Eftersom du överskred hastigheten med mer än 41 km/h på en 50 väg så går det direkt till en åklagare.
Risken är stor att det blir vårdslöshet med tanke på att du har bilkörning som yrke och Transportstyrelsen tar som vanligt beslut om hur länge du blir av med kortet men räkna med minst 3mån.
Värt att tänka på är att taxilegitimationen blir automatiskt ogiltig under den tid körkortet är återkallat

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Geiros Low is a lifestyle
20 juni 2011 · 956 Inlägg

bara en fråga.. man råkar väl inte ligga i 110km/h på 50 sträcka? Bör man ens ha körkort då?

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
saab_sonett Handledare
20 juni 2011 · 1 481 Inlägg

BMWgrabben skrev:
"råkade" ligga i 110 på 50väg, lät rolig tongue

Kan bli att du bara blir av med det villkorlig. Känner lastbilschaufförer som fått så smile

Det förekommer knappast. Det brukar inte hjälpa hur mycket man snyftar.
61 för fort på 50 blir nog minst 6mån och ev. Åtal för vårdslöshet i trafik.
Har Du prövotid?
Då får du ta om kortet.

vento_93
20 juni 2011 · 27 Inlägg

okej..haft kortet i 7 år och det är första fortkörningen..

Toyota supra MKIV RZ TT "stock twins" (1993)
Hamilton
20 juni 2011 · 8 873 Inlägg

saab_sonett skrev:

BMWgrabben skrev:
"råkade" ligga i 110 på 50väg, lät rolig tongue

Kan bli att du bara blir av med det villkorlig. Känner lastbilschaufförer som fått så smile

Det förekommer knappast. Det brukar inte hjälpa hur mycket man snyftar.
61 för fort på 50 blir nog minst 6mån och ev. Åtal för vårdslöshet i trafik.
Har Du prövotid?
Då får du ta om kortet.

I och med att man måste vara 21år och ha haft körkort i minst 2 år i följd för att ta taxikort så finns ingen prövotid.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
saab_sonett Handledare
20 juni 2011 · 1 481 Inlägg

Hamilton skrev:

saab_sonett skrev:

BMWgrabben skrev:
"råkade" ligga i 110 på 50väg, lät rolig tongue

Kan bli att du bara blir av med det villkorlig. Känner lastbilschaufförer som fått så smile

Det förekommer knappast. Det brukar inte hjälpa hur mycket man snyftar.
61 för fort på 50 blir nog minst 6mån och ev. Åtal för vårdslöshet i trafik.
Har Du prövotid?
Då får du ta om kortet.

I och med att man måste vara 21år och ha haft körkort i minst 2 år i följd för att ta taxikort så finns ingen prövotid.


Mvh
Hamilton

Där ser man. Tänkte inte på det.......
Ja då är det väl bara för TS att gå till A-kassan ett tag då tills kortet kommer tillbaka.

trippelturbo Trucker
20 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Geiros skrev:
bara en fråga.. man råkar väl inte ligga i 110km/h på 50 sträcka? Bör man ens ha körkort då?

Ser oxå på de som du gör smile

Fart missbrukare
Armen_M
20 juni 2011 · 52 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Geiros skrev:
bara en fråga.. man råkar väl inte ligga i 110km/h på 50 sträcka? Bör man ens ha körkort då?

Ser oxå på de som du gör smile

grabbar har man HK är det inte svårt att råka ligga över hastigbegränsningen....

Toyota Soarer "Blue Devil" (1992)
Geiros Low is a lifestyle
20 juni 2011 · 956 Inlägg

armen skrev:

BMWgrabben skrev:

Geiros skrev:
bara en fråga.. man råkar väl inte ligga i 110km/h på 50 sträcka? Bör man ens ha körkort då?

Ser oxå på de som du gör smile

grabbar har man HK är det inte svårt att råka ligga över hastigbegränsningen....

Då ska man nog inte ha HK... speciellt om de är 50 sträcka...
Jag säger inte att jag kör lagligt jämt. men 30-50 sträckor finns av en anledning.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
Armen_M
20 juni 2011 · 52 Inlägg

Geiros skrev:

armen skrev:

BMWgrabben skrev:

Ser oxå på de som du gör smile

grabbar har man HK är det inte svårt att råka ligga över hastigbegränsningen....

Då ska man nog inte ha HK... speciellt om de är 50 sträcka...
Jag säger inte att jag kör lagligt jämt. men 30-50 sträckor finns av en anledning.

jo det är sant... smile
alla råkar för lite olagligt ibland och nu "råka" det vara 50 wink hehe

Toyota Soarer "Blue Devil" (1992)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
20 juni 2011 · 1 152 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Geiros skrev:
bara en fråga.. man råkar väl inte ligga i 110km/h på 50 sträcka? Bör man ens ha körkort då?

Ser oxå på de som du gör smile

vart i tråden sern ni frågan om att TS vill veta vad ni tycker? (jag menar ni har ALDRIG kört för fort, ALDRIG gjort nåt olagligt eller olämpligt bakom ratten, och styla o trimma bilen vad är det? VA fan gör sånna som er på gorg igentligen? TS har gjort fel och han vet om det, han har inte förnekat det och som jag fattat det rätt tagit smällen som den är. Nu frågar han oss läsare på gorg om vad ev återtagande tiden blir osv. Har ni inget att tillföra tråden så låt bli !!!) Ärligt talat tycker jag att alla som skriver sånt ska rensas på gorg eller få varning på direkten!


on topic:
Det blir med största sanolikhet 3-6 månaders indraget och du får tillbax det sen.
Själv åkte jag 84km/h på 50km/h och då blev det 3månader samt fick göra om allt sad (prövotid)

så har du intyg osv så kanske de tar hänsyn och då landar du på 3månader. samt att du får ett brev från åklagaren och då erkänner du bara fortkörningen samt boten och njuter av sommaren med några kalla ÖL (nu när du inte kommer att köra :p) <- skojar lite bara, vet hur det kännas för två år sen satt jag i samma sits så jag vet exakt hur det känns!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Severin
20 juni 2011 · 1 587 Inlägg

Du lär bli av med det i nån månad men du kommer få tillbaka det ! oroa dig inte.. Sen vad som är värre i din situation är att du kanske blir av med jobbet, eller ja, jag vet inte.. Men hoppas det löser sig min vän !! smile

Mankan1978 Son Of Murphy
20 juni 2011 · 782 Inlägg

Hm, risk att lämpet för taxikortet ryker!
Har man inte mer innanför pannbenet när man har ett jobb man behöver körkortet i, än att ligga 110km/h på en 50-sträcka!?

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Severin
20 juni 2011 · 1 587 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Hm, risk att lämpet för taxikortet ryker!
Har man inte mer innanför pannbenet när man har ett jobb man behöver körkortet i, än att ligga 110km/h på en 50-sträcka!?

jag tror tråden är till för att svara på hans fråga, inte o få han o må dåligt ännu mer än vad han redan gör, som om du aldrig har kört för fort eller blåst på 220 på motorvägen eller nåt liknande.. Snälla..

Transporter89
20 juni 2011 · 957 Inlägg

Räkna med minst 2 månader    tufft läge att bli av med den när man lever på sitt körkort men lycka til min vän och hoppas att de inte tar den alls big_smile

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Muttley
20 juni 2011 ·

Nu får ni nog tänka till lite. Körkortet kommer du nog få tillbaka innan du får tillbaka ditt taxileg. Nu är jag ju inte 100% säker och har inte heller boken här.
Men om de blir vårdslöshet så kan du få indraget taxileg i 2 år om inte mer.
Jag försökte leta på nätet men de kommer mest upp massa annat skit där men ha de i åtanke.

Och hoppas inte du körde för fort när du var i tjänst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang