2415
Sök

Volvo 740 vad är det som väger?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
#1
Vad är det som får bilen att väga 1700kg?

Har tänkt lätta bilen en del men vart ska man börja?

Reservhjul å hela skuffen är riven, Plåtrent..

Sen då? Tips uppskattas smile Mvh

Audis in Scandinavia Crew

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
24 juni 2011
#2
Säten, golvmatta, djuddämpning, innertak, dörrsidor. Beror helt på i vilken utsträckning du vill slakta bilen. Allt som inte behövs för att bilen ska gå köra kan du i princip ta bort.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Jägermeister
910 Inlägg
24 juni 2011
#3
En 740 väger väl inte 1700kg?

Den har en skattevikt/tjänstevikt på 1390kr, där räknas det in en
70kg förare och full tank på 60 liter, så den väger bara 1230kg.

Kan ju skilja lite mellan modellerna beroende på utrustning men inte är det många kilo.

På totalvikten som du nämner räknas det in hur mkt du får lasta totalt i bilen
med bilens vikt inräknad.
Senast redigerat av gemini78 (24 juni 2011)

En gång är ingen gång...

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
#4
Tänkt gå lös med hålborr runt dörrar å plåten bakom baksätet, Någon som vet något om sakerna är bärande eller så inte bilen blir svajjig som fan, Kanske går att lösa med tvärstag etc? smile  Ev funderat på att gjuta baklucka i glasfiber då original väger mer än mig själv... Mer förslag?

Audis in Scandinavia Crew

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
24 juni 2011
#5
NIKKELICIOUS skrev:
Tänkt gå lös med hålborr runt dörrar å plåten bakom baksätet, Någon som vet något om sakerna är bärande eller så inte bilen blir svajjig som fan, Kanske går att lösa med tvärstag etc? smile  Ev funderat på att gjuta baklucka i glasfiber då original väger mer än mig själv... Mer förslag?

Sätta dit tvärstag istället för de bortborrade plåtbitarna? Det känns bara som om du går över ån efter vatten!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
#6
Jojo men river man mer så väger nog inte ett litet stag så mkt..

Audis in Scandinavia Crew

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
24 juni 2011
#7
NIKKELICIOUS skrev:
Jojo men river man mer så väger nog inte ett litet stag så mkt..

Riv allt bakom framsätet så regbesiktar du den för 2 pers.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Med lem
1 127 Inlägg
26 juni 2011
#8
Om det ska lättas så kollar ni på helt fel ände av bilen, en 740 är inte lätt i baken, de är för tunga i fronten. wink

Vad kan batteriet väga? 15-20kg? Flytta bak det!

Ta bort vikterna i ramben och svängningsdämparen på torpedvägen. 5-10kg borta bara där.

Kapa ur huven och fäst den med snabblås istället. Den blir bara inte så stadig efter man kapar ur förstärkningar men men. tongue

Det är det enklaste och billigaste man kan börja med att göra. Sen kan man börja kolla på glasfiberfront m.m. Bak är det ingen idé och lätta. Viktfördelningen är viktigare än tyngden på dom här. smile

Och för att rätta er en 740 vägar varken 1700kg eller 1230kg. Med halvtank, reservhjul i, och draget kvar vägde min 1370 sist jag vägde den. Dock ingen människa i, tjänstevikt på 1410kg har min i papprena.
Senast redigerat av H3dlund (26 juni 2011)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
26 juni 2011
#9
H3dlund skrev:
Om det ska lättas så kollar ni på helt fel ände av bilen, en 740 är inte lätt i baken, de är för tunga i fronten. wink

Vad kan batteriet väga? 15-20kg? Flytta bak det!
Ta bort vikterna i ramben och svängningsdämparen på torpedvägen. 5-10kg borta bara där.

Kapa ur huven och fäst den med snabblås istället. Den blir bara inte så stadig efter man kapar ur förstärkningar men men. tongue

Det är det enklaste och billigaste man kan börja med att göra. Sen kan man börja kolla på glasfiberfront m.m. Bak är det ingen idé och lätta. Viktfördelningen är viktigare än tyngden på dom här. smile

Och för att rätta er en 740 vägar varken 1700kg eller 1230kg. Med halvtank, reservhjul i, och draget kvar vägde min 1370 sist jag vägde den. Dock ingen människa i, tjänstevikt på 1410kg har min i papprena.

Vad hjälper detta, bilen blir väl inte lättare för det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

351 Inlägg
26 juni 2011
#10
Vettemannen skrev:
Vad hjälper detta, bilen blir väl inte lättare för det?

/Benny

Det sa han väl inte heller? Men däremot blir det bättre viktfördelning eftersom, som han sa, den är tung i fronten.


1 230 Inlägg
26 juni 2011
#11
säger sig ju självt, lättar man en 740 bak utan att tänkta på viktfördelningen blir den bara sämre i allt wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
26 juni 2011
#12
LimpanS skrev:
Vettemannen skrev:
Vad hjälper detta, bilen blir väl inte lättare för det?

/Benny

Det sa han väl inte heller? Men däremot blir det bättre viktfördelning eftersom, som han sa, den är tung i fronten.

Läs hans inlägg en gång till. Han vill lätta den kort o gott!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

612 Inlägg
26 juni 2011
#13
Ska den vara besiktningsbar/användbar på allmän väg, eller har du fria händer med vad som går göra med bilen?


Vettemannen skrev:
Läs hans inlägg en gång till. Han vill lätta den kort o gott!

/Benny

Detta vore väl inte första gången någon ställer en fråga, men lär sig att man ska göra något helt annat än det han frågar om för bästa resultat. cool Bara för att han frågat om lättning betyder inte det är det bästa för bilens prestanda, och i grund och botten misstänker jag att det egentligen är prestanda TS jagar.
Senast redigerat av G-sson (26 juni 2011)

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#14
Den körs med varje dag och vill gärna försöka besikta en gång till smile Dock tycker ja den väger för mkt för att lekas med så därför ja frågar smile Om inte annat får en ft motor flytta in big_smile hehe

Audis in Scandinavia Crew

612 Inlägg
26 juni 2011
#15
Sitter det inte diverse tungt skrot i stötfångarna?

351 Inlägg
26 juni 2011
#16
G-sson skrev:
Sitter det inte diverse tungt skrot i stötfångarna?

Tänkte på det också.. Ska väl sitta ett par "dämpare" i stötfångaren som väger satan? Bort med dem! big_smile


415 Inlägg
26 juni 2011
#17
Det sitter väl några vikter på torpeden och i skärmarna också.

, ___
/ _ _ _\_
&#8992;¯¯¯¯¯' [&#9788;===&#9788;]
`()_);-;()_)--o--)_)

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#18
LimpanS skrev:
G-sson skrev:
Sitter det inte diverse tungt skrot i stötfångarna?

Tänkte på det också.. Ska väl sitta ett par "dämpare" i stötfångaren som väger satan? Bort med dem! big_smile

Vart då? Riva allt för att ta lös?

Audis in Scandinavia Crew

Med lem
1 127 Inlägg
26 juni 2011
#19
Vettemannen skrev:
LimpanS skrev:
Vettemannen skrev:
Vad hjälper detta, bilen blir väl inte lättare för det?

/Benny

Det sa han väl inte heller? Men däremot blir det bättre viktfördelning eftersom, som han sa, den är tung i fronten.

Läs hans inlägg en gång till. Han vill lätta den kort o gott!

/Benny

På gott och ont, ingen idé att lätta en 740 bak då prestandan inte kommer förbättras något. Lätt bak = Understyrd bil! En helt original 740 t ex går mycket finare med lite tyngd i baken.

Värt att nämna, på egen risk ni river bort vikterna i rambenen och dämparna bakom kofångaren. Vikterna i rambenen sitter där för att rambenen ska deformeras på rätt sätt vid krock. Dämparna bakom kofångaren har också viktig krocksynpunkt. Nu är det små grejer, men grejerna sitter inte där bara för att.

Men ja, visst riva bort hela aluminumbalken + dämparna så har man fått bort många kilon i fel ände. Men krocka inte.. wink På 760 grupp-a prototypen är dessa borta, bara skruvat dit plasten för syns skull. Får göra några nya fästen bara.


Jonnymoberg
5 november 2011
#20
Vägde hela min inredning förutom reservhjul, varningstriangel och inte heller instrumentbräda och hamnade på 93.1 kg. framstolarna 33.4kg. Vill lätta mera då det är en isbil.

Jo just det då var bakdörrarna urkapad helt oxå utan vevmekanism och allt.


Sök