Är det någon här på forumet som skulle kunna tipsa om hur man på ett bra sätt fäster upp en innerskärm i hjulhuset när man har dragit sönder gamla rostiga fästskruvar som suttit fästade i plåten sedan bilen var fabriksny?
Saabs fabrikslösning är att sätta plastmuttrar på plåtskruven som sticker ut men det funkar ju bara så länge plåtskruven finns på plats, inte när den gått av pga rost efter 12 år. Den grundliga lösningen är väl att slipa ner, punkta dit nya plåtskruv, måla/rostskyddsbehandla och sedan skruva dit nya plastmuttrar. Men finns det någon "smartare" lösning? Hur gör man på bilverkstäder?
Är det någon här på forumet som skulle kunna tipsa om hur man på ett bra sätt fäster upp en innerskärm i hjulhuset när man har dragit sönder gamla rostiga fästskruvar som suttit fästade i plåten sedan bilen var fabriksny?
Saabs fabrikslösning är att sätta plastmuttrar på plåtskruven som sticker ut men det funkar ju bara så länge plåtskruven finns på plats, inte när den gått av pga rost efter 12 år. Den grundliga lösningen är väl att slipa ner, punkta dit nya plåtskruv, måla/rostskyddsbehandla och sedan skruva dit nya plastmuttrar. Men finns det någon "smartare" lösning? Hur gör man på bilverkstäder?
Om du kommer åt kan ju en variant vara att punkta fast muttrar på baksidan av hålen och sedan dra fast det med vanlig bult i lämplig storlek.
Tack för tipsen! Det lutar nog ändå åt att borra och använda någon form av expandernit i plast. Tror det kan vara lite snällare ur rostsynpunkt. Verkar inte som att man kan komma in bakom plåten, utom för ett av hålen på ovansidan av skärmen. Såg en snygg lösning från BMW (3-serien, E90) som jag kanske kan använda mig av:
Får bli att ta en sväng förbi BMW-handlaren på måndag.
Annars kanske expanderniten i plast på min bild ovan också kan funka, i alla fall för 3 av hålen (Saab art nr 90138810).