Åretrunt däck..?

Firecat
12 augusti 2011 · 86 Inlägg

Tja,, har nyss köpt en bil med "året runt däck" , var i södra sverige så där har dom väl inte så stor användning av dubbdäck..

tänkte höra om dom är helt OK att köra med på sommaren?
har läst nått om att dom kan vara hala etc vid blött väglag..?

till vintern kränger jag givetvis på andra fälgar/dubbade däck..

fälgarna är 17" btw..

big_smile

Senast redigerat av Firecat (12 augusti 2011)

___izy___ mamma
12 augusti 2011 · 24 Inlägg

Friktionsdäck är inte samma sak som året runt däck. Det är vinterdäck utan dubb och bör inte köras på sommaren om man tänker på säkerheten först.

Volvo 855 (1995)
Firecat
12 augusti 2011 · 86 Inlägg

skrev nog lite fel nu,
året runt däck är det, inte friktionsdäck

___izy___ mamma
12 augusti 2011 · 24 Inlägg

Aha okej. Det kan nog inte jag svara på riktigt iaf. Ja menar året runt däck borde ju ha ett annat gummi än vanliga sommardäck eftersom de ska klara vinterväglaget, som friktionsdäck alltså, så det borde ju bli konstigt på sommaren i så fall.

Volvo 855 (1995)
Christian S
12 augusti 2011 · 4 816 Inlägg

finns ingenting som heter åretrunt däck, antingen är det sommardäck eller också är det vinterdäck wink
det som många kallar åretrunt däck är just dubbfria vinterdäck alltså friktionsdäck coh är inte att rekomender att köra med på sommaren då det är mycket mjukare gummi i dom och dom blir hala på asfalten när det är varmt ute.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
___izy___ mamma
12 augusti 2011 · 24 Inlägg

Christian S skrev:
finns ingenting som heter åretrunt däck, antingen är det sommardäck eller också är det vinterdäck wink
det som många kallar åretrunt däck är just dubbfria vinterdäck alltså friktionsdäck coh är inte att rekomender att köra med på sommaren då det är mycket mjukare gummi i dom och dom blir hala på asfalten när det är varmt ute.

Folk säger fel när de säger att friktion är året runt för det är inte samma sak. Men ja trodde att det fanns året runt också?

Volvo 855 (1995)
Firecat
12 augusti 2011 · 86 Inlägg

Okok då vet jag då smile men de är väl bara köra o se glad ut? kör ju inte som en dåre med bilen direkt tongue

aakesson
12 augusti 2011 · 812 Inlägg

Här har du lite läsning ang vinterdäck på sommaren
http://www.aftonbladet.se/bil/article13165316.ab

Sportsedan
12 augusti 2011 · 457 Inlägg

Man använder sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...
Saab 9-5 Aero Griffin "Projekt gubbräcer II" (2009)
Sami-B Ustkaka
12 augusti 2011 · 506 Inlägg

Skit it' Kör bara.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
worlax
12 augusti 2011 · 280 Inlägg

Går hur bra som helst att köra med.. så kör bara smile

Aero T16
12 augusti 2011 · 1 327 Inlägg

Duddfria vinterdäck nöts mycket fortare än sommardäck på sommarväglag enligt mina erfarenheter. Ska nog inte vara någon fara att köra med dem däremot på sommaren.

Ska du köpa nya däck så köp sommardäck istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang