Köpt bil som minderårig

dhmartin
27 augusti 2011 · 80 Inlägg

Hej de är så att jag har köpt bil och jag är bara 17. Vi skrev papper och skickade in det och nu i efterhand fick ja reda på att båda vårdnadshavare måste skriva under. Nu till min fråga hur blir det med den lappen där dem ska skriva under? jag har ingen sån, kommer det skickas en sådan till mig när dem ser att jag är under 18 eller kommer lappen skickas tbx till den gamla ägaren och ja får kontakta dem så att mina föräldrar kan skriva under?

Senast redigerat av dhmartin (27 augusti 2011)

Hamilton
27 augusti 2011 · 8 868 Inlägg

Du kan skicka in ett intyg i efterhand, så fort Transportstyrelsen har ett intyg genomförs ägarbytet.

Citat från Transportstyrelsen:

"När köparen eller säljaren är underårig
Om köparen eller säljaren är underårig, måste båda vårdnadshavarna godkänna anmälan om ägarbytet. Om godkännandet saknas, kräver vi in det innan ägarbytet registreras. Vi genomför alltså inte ägarbytet utan godkännandet.

Ägarbyte till underåriga fordonsägare

Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort till. (Detta gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.)

Ett ägarbyte till den underårige ska godkännas av samtliga vårdnadshavare. Det ska även framgå på anmälan vem av vårdnadshavarna som ska registreras i vägtrafikregistret som ansvarig för trafikförsäkring, fordonsskatt, fordonsavgifter och parkeringsanmärkningar för fordonet. Vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter samt uppgift om vem som ska registreras i vägtrafikregistret ska anges i fältet Övrig anmälan på Del 2 av registreringsbeviset. Får inte Transportstyrelsen uppgifterna som nämnts ovan, kommer vi inte att registrera ägarbytet.

När den underårige och vårdnadshavaren har registrerats, är det vårdnadshavaren som ansvarar för och undertecknar anmälningar på registreringsbeviset. Byte av vårdnadshavare och datum för bytet ska anmälas i fältet Övrig anmälan på Del 2 av registreringsbeviset. Anmälan måste komma in till oss inom 10 dagar från den angivna dagen.
När barnet fyller 18 år eller skaffar förarbevis eller körkort till fordonet, tas vårdnadshavaren med automatik bort ur vägtrafikregistret. Barnet blir från detta datum ansvarigt för trafikförsäkring, skatt och avgifter samt eventuella parkeringsanmärkningar."
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
dhmartin
27 augusti 2011 · 80 Inlägg

Tackar men nu är det så att jag köpte bilen den 19onde så lappen kmr inte hinna komma in inom 10 dagar samt vart får ja tag på intygslappen?

Senast redigerat av dhmartin (27 augusti 2011)

Mattsson_91 Självlärd
27 augusti 2011 · 3 083 Inlägg

Intygspapper som dina vårdnadshavare ska skriva under skickar dom ut. Det gjorde dom i alla fall när jag köpte min första bil när jag var 16

Senast redigerat av Volvo142_73a (27 augusti 2011)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
dhmartin
27 augusti 2011 · 80 Inlägg

Okej hoppas det kommr ett nästa vecka då. Men jag har häller inte skaffat non försäkring ännu och om jag tex ställer av den imon får dem gamla ägaren pengarna eftersom jag inte står som ägare ännu och inte har skickat in något intyg?

KHRacing
27 augusti 2011 ·

dhmartin skrev:
Okej hoppas det kommr ett nästa vecka då. Men jag har häller inte skaffat non försäkring ännu och om jag tex ställer av den imon får dem gamla ägaren pengarna eftersom jag inte står som ägare ännu och inte har skickat in något intyg?

Det kan bli en mkt dyr affär. eftersom du ej läste på innan du köpte bilen

Trafikförsäkrningsföreningen kommer allra troligast skicka dig ett inbetalningskort för dagarna mellan den 19 till den dagen du reggar som avställning... D Y R T - en bra läxa dock

Se nu till att intyget skickas in OMGÅENDE

dhmartin
27 augusti 2011 · 80 Inlägg

Nu fattar jag, ja måste skicka intyget så ja får mitt regbevis där finns en behörighets kod så ja kan ställa av skiten. Och dem dagarna där i mellan får ja betala.Kan jag skaffa trafikförsäkring tex imon eller på måndag så att jag bara får betala från 19-29 annars får jag fler dagar som jag får betala innan intyget har kommit in. Hoppas dem skickar papperna nästa vecka, kan man ringa och beställa intygspapper för att vara på den säkra sidan?

Senast redigerat av dhmartin (27 augusti 2011)

gamlingen
28 augusti 2011 · 5 198 Inlägg
Jiimpa
28 augusti 2011 · 767 Inlägg

Hoppas det var en dyr bil, kommer kännas ganska ovärt att betala 1000 spänn ionödan för att du inte försäkrade bilen. Dum snålt att inte ställa av bilen för att skatten inte skulle tillfalla ägaren. Dom skatte pengarna gick ju bort nu iaf...
Hur som helst kan du ju självklart försäkra bilen redan idag då du inte måste stå som ägare för att teckna försäkringen. Och ett intyg kommer skickas ut, var inte orolig över det.

Senast redigerat av Jiimpa (28 augusti 2011)

dhmartin
28 augusti 2011 · 80 Inlägg

Okej då får jag skaffa försäkring så jag slipper betala fler dagar och sedan skicka in intyget när det kommer.

Muttley
28 augusti 2011 ·

Blir en ska du aldrig lär göra om smile. Glöm aldrig att försäkra eller ställa av.

dhmartin
28 augusti 2011 · 80 Inlägg

Hehe nepp kmr nog inte göra om de igen, men nu har ja iallfall lärt mig  smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2011 · 13 777 Inlägg

om du ställer av samma dag som ägarbytet står så ska det gå direkt till nya ägaren

det är inte billigt med tff

så skynda på dom har öppet på dom mesta försäkringsbolagen även på helger

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
gamlingen
28 augusti 2011 · 5 198 Inlägg

Growe skrev:
om du ställer av samma dag som ägarbytet står så ska det gå direkt till nya ägaren

det är inte billigt med tff

så skynda på dom har öppet på dom mesta försäkringsbolagen även på helger

Om inte annat så finns ju internet... så dom behöver ju inte ha öppet.

dhmartin
28 augusti 2011 · 80 Inlägg

Har fixat försäkring nu så ja slipper betala fler dagar, kmr nog ställa av den fram tills ja är 18 då ja ändå inte kan köra med den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang