Fråga om röd och blå kylarvätska

martinn
2 september 2011 · 2 624 Inlägg

kika i bilens bok så står det. olika på alla bilar smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
it_mutt Avstängd
2 september 2011 · 10 388 Inlägg

audi_ralle skrev:
ja så kan man göra men ska faktist ta mig till macken och sätta dom på kanten varför de är blå kylarvätska i en med röd ettikett och är det fel så ska jag ha ny gratis
hur många liter har man i systemet ungefär?

Vet faktiskt inte hur det är på din på min (b5:a, dvs modellen innan din) är det ca 6liter iaf (färdigblandad då givetvis, så totalt 6l). Men det ska stå i instruktionsboken (vill jag ha för mig)

Ska vi vara petiga står det såhär i servicehandboken;

Varning: Modeller fram till juni 1996 fylldes med kylvätska innehållande frostskyddsvätska VAG artikelnummer G011A8C (grön färg) som nya. Modeller från och med juni 1996 fylldes med kylvätska innehållande frostskyddsvätska VAG artikelnummer G012A8D (röd färg) som nya. BLANDA INTE dessa två olika typer av frostskyddsvätska i någon mängd, det kan leda till allvarliga skador på motorn. Om kylvätskan i expansionskärlet är brunfärgad är det möjligt att kylsystemet har fyllts på med kylvätska innehållande fel typ av frostskyddsmedel., Om du är osäker på vilken typ av frostskyddsmedel som använts eller misstänker att flera sorter kan ha blandats, är det bästa att tömma och spola ur kylsystemet och sedan fylla på det igen.

Senast redigerat av it_mutt (2 september 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
audi_ralle
2 september 2011 · 128 Inlägg

var tömmer man systemet är det någon plugg under kylaren eller? så jäkla tråkiga pengar och arbete för att man fick fel sort:(

Audi A4 (2001)
martinn
2 september 2011 · 2 624 Inlägg

eller så lossar du en kylarslang och låter det rinna ut. sen har du i nytt smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
it_mutt Avstängd
2 september 2011 · 10 388 Inlägg

audi_ralle skrev:
var tömmer man systemet är det någon plugg under kylaren eller? så jäkla tråkiga pengar och arbete för att man fick fel sort:(

Det SKA finnas en abtappningplugg nere på kylaren.

Alternativet (som jag gör när jag gör det) är att lossa kylarslangen nere på kylaren, och sen skölja igenom med trädgårsdsslang (hinkar är jobbigt tongue ) uppifrån expansionskärlet då

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
lmoberg
13 januari 2015 · 542 Inlägg

Kan man blanda röd och röd glykol?
Har röd glykol i min Audi a4 3,0tdi, vet inte vilket märke. Men upptäckte att det ligger under mini-strecket, jag får bara tag i okq8 röda longlife glykol innan jag kommer hem. Kan jag fylla upp med den?

mr_z28
13 januari 2015 · 47 Inlägg

tycker inte du ska blanda blå och röd glykol, slå bara i vatten tills du hinner köpa rätt.
Men observera att fylla i glykol så snart som möjligt då det är kallt så det är inte bra med bara vatten om det skulle frysa.

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
mb_pucken
13 januari 2015 · 5 089 Inlägg

Ja du kan blanda röd och röd glykol av olika fabrikat. Brukar ibland vara märkt med G12+.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari 2015 · 17 562 Inlägg

I en audi ska det väl vara röd så ett steg på väg... Läs hela tråden.

Edit: Så får du förklaringen... Röd ska det vara. Oavsett märke.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (13 januari 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
lmoberg
13 januari 2015 · 542 Inlägg

Tackar för hjälpen!

rudarmy
13 januari 2015 · 354 Inlägg

Lägger in lite fakta så inte någon gör bort sig å följer vissa råd här i tråden

Blå och grön glykol: Etylenglykol
Röd glykol: Propylenglykol

Grön/Blå är blandbar..men ej röd...

Blandar man etylenglykol och propylenglykol får man en seg sörja

Senast redigerat av rudarmy (13 januari 2015)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
it_mutt Avstängd
13 januari 2015 · 10 388 Inlägg

rudarmy skrev:
Lägger in lite fakta så inte någon gör bort sig å följer vissa råd här i tråden

Blå och grön glykol: Etylenglykol
Röd glykol: Propylenglykol

Grön/Blå är blandbar..men ej röd...

Blandar man etylenglykol och propylenglykol får man en seg sörja

Ap ap ap.

Säg inte att folk KAN göra si eller så när det inte stämmer. Du kan inte säga med säkerhet vilken typ av glykol du har bara baserat på färgen. Det finns/fanns ex.vis grön propylenglykol. Det finns/fanns även röd longlife etylenglykol.

Däremot är det väl ett generellt gott råd att inte blanda olika färger. Men, som sagt, du kan inte avgöra med säkerhet bara baserat på färg.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
13 januari 2015 · 2 250 Inlägg

Blank genomskinlig, kan blandas med alla typer.

Volvos gula ska inte blandas med någon annan.

Rosa o röd går att blanda.

Detta enligt en biltillbehörsnasare.

Renault har egen märkesglykol. En som jobbade mycket med just Renault, menade att blockpackningen tar skada av annan glykol. En erfarenhet han så att säga fått genom jobbet, när det varit aktuellt med byte av blockpackning.

I Bosse Bildoktorns program på tv, visades just den gegga som blir vid felblandning. Konsistens som seg kokosboll.
Har själv råkat ut för detta.

SkyCandy1 Meldem
14 januari 2015 · 117 Inlägg

rudarmy skrev:
Lägger in lite fakta så inte någon gör bort sig å följer vissa råd här i tråden

Blå och grön glykol: Etylenglykol
Röd glykol: Propylenglykol

Grön/Blå är blandbar..men ej röd...

Blandar man etylenglykol och propylenglykol får man en seg sörja

Jag vill inte delta i diskussionen i glykoldjungeln, men här är jag tvungen. Nedanstående har visat sig stämma alla gånger jag kollat i diverse affärer:

Grön = Propylen
Blå = Etylen
Röd = Etylen

Gå till vilken butik som helst och ta glykolflaskor i valfri färg och läs på baksidan. Där står det vad den innehåller, t.ex den röda flaskan monoethylen, Long Life blabla etc. Det som däremot inte står är möjligheterna att blanda med andra vätskor eftersom det kan få enorma konsekvenser då folk medvetet eller omedvetet kan skylla motorskador på glykolen. Där hänvisas man till biltillverkaren istället. Blandningsegenskaperna är däremot omtvistade, mina erfarenheter samt läsning på internet pekar däremot att:

Grön är blandbar med Blå i viss mån
Blå är blandbar med Grön i viss mån
Röd är icke blandbar pga Long-Life-tillsatserna som förvandlar kylarvätskan till gröt (egen erfarenhet)

1. Om man är i behov av att fylla på kylarvätska, fyll då vatten och kontrollera fryspunkten om det är mitt i vintern. Alla mackar har glykolmätare.
2. Byt kylarvätskan helt när du får tillfälle med för motorn avsedd glykol 50%, och batteri/destillerat vatten 50%, eftersom kylarvätskan ändå har ett bytesintervall.

Man kan öka koncentrationen av glykol till 55-60% utan att glykolen tappar frysegenskaperna, samtidigt som du har marginal att kunna fylla på med vatten vid behov utan att hålla på och blanda och leta "rätt" glykol. Färgerna i kombination med blandningsmöjligheterna är troligtvis bara riktlinjer och är inget man kan lita på helt.

skanepiraten
14 januari 2015 · 466 Inlägg

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

All info som behövs om glykol....



Du kan inte avgöra på färgen vilken typ av kylarvätska du har!

Du kan göra kvalificerade gissningar, men du kan aldrig veta med säkerhet. Därför kan du redan nu bespara dig tid och sluta gissa och göra antaganden - har du inte fyllt på själv eller fått det berättat för dig vad som fylldes på sista gången så kan du inte veta med säkerhet vilken typ det finns i ditt system!



BRA ATT TÄNKA PÅ smile


Hur Ofta Skall Jag Byta?

Det beror på vilken typ av kylarvätska du har. Men oavsett vilken typ du har så är själva frysskyddet inga problem för glykolen finns alltid kvar och fungerar som den är tänkt - det är främst rostskyddet som försvagas med tiden.

   • Har du vanlig IAT är rekommenderat bytesintervall 2 år (eller 5000 mil).

   • Har du OAT rekommenderar många ett bytesintervall på 5 år (eller 15000 mil).

   • Har du HOAT rekommenderar många ett bytesintervall på 5 år (eller 15000 mil).

Senast redigerat av skanepiraten (14 januari 2015)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang