4478
Sök

Saab 9000 -95 BTR?

3 466 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#1
Tjena! har ett litet problem med min Saab 9000 att den spikar vid fullgas, misstänker starkt att det är Bränsletrycksregulatorn som ligger bakom. Så min tanke är att testa byta denna.

Nu kommer vi till frågan, vilken är det jag ska ha?
Kollade på speedparts men där finns en hel del o välja på:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- … 58c4c90474

Jag tycker att den som är mest lik är denna:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- … 58c4c90474

Bilen är en 9000 2,3ltt från -95 med eftermonterad magnetventil och ftt-box(200hk)
Försökte få en bild på eländet men blev en aning suddig. Slangen till BTR är nybytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-8df681279e22c74c517aa9323b08a312.jpg


Hörde med den lokala Saabhandlaren men han kunde inte svara på vilken som satt i min bil utan att ta in den på undersökning (ngn tusenlapp bara där) och sedan skulle själva BTRen kosta mellan 2500-3500kr beroende på vilken det var. Pengar som jag varken har eller är beredd att lägga ut på en så pass gammal bil.

Sen har jag en fråga till, vad händer om jag skulle sätta en uppgraderingsBTR på bilen?
ex http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- … 58c4c90474

Grymt tacksam för svar!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 062 Inlägg
13 september 2011
#2
Det kan ju vara soppapumpen också. Men provbyt med nån begagnad från skroten kanske?
Hur vet du att den spikar?


M.V.H.


34 Inlägg
13 september 2011
#3
Jag skulle prova att justera Tryckvakten http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/ … ckvakt.pdf och se vad som händer först innan jag börja handla en massa ny saker

34 Inlägg
13 september 2011
#4
Bränsletrycksregulator ska vara på  3.0 bar till en 2,3 T (200 ) om du vill ha större spridare så kan det vara intressant med att satsa på en 3,5 Bar som du titta på http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- … 58c4c90474

3 466 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#5
Tack för bra svar!
Soppapumpen är nybytt för runt 2 månader sen då den la av, samma problem både före och efter bytet..

Ska testa med tryckvakten:) vad exakt är det denna gör?
Senast redigerat av M_icke_ (13 september 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 697 Inlägg
13 september 2011
#6
Om laddet går över det önskade värdet som tryckvakten är inställd på så stänger den bränslepumpen. Gör så på og900 iaf, kanske är en annan finess på 9000 men den är helt enkelt en vakt mot okontrollerat ladd.

Känns för mig lite halvt ologiskt att det skulle vara den om den funkar på samma sätt som på og900, för då borde du slå näsan i ratten wink

Edit: sökte lite och det verkar som tryckvakten på 9000 med t5 sitter i mjukvaran och blir då ganska svårjusterad tongue Dessutom verkar det som att den stänger bränslet som jag skrev.
Senast redigerat av Juvakka (13 september 2011)


1 062 Inlägg
13 september 2011
#7
Finns ingen mekanisk tryckvakt, det satt på de gamla -80talarna.
Vid vilket varvtal och laddtryck spikar det?

M.V.H.


3 466 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#8
Har kollat som en galning ovanför pedalerna, sitter inte någon tryckvakt på min bil.. Är det möjligtvis dom äldre 9000? Enligt vad jag har läst innan så är det mappsensorn som ska gå in o bryta genom att slå av tändningen på min bil, och då skulle man få effekten av att slå näsan i ratten..

Problemet är inte att den bryter helt utan att den spikar vid ladd över 0,7. Tycker det är märkligt om jag ska behöva justera ngt för att kunna köra med 200hk box på denna då jag chippade min förra 9000 som gick hur bra som helst utan att rör ngt annat. För övrigt har jag testat 2 olika mapsensorer och även testat boxen i en annan bil, dom felen som jag misstänker kan finnas kvar är btr och lambda. Lambdan främst för att den beter sig likadant, om inte värre vid fullgas under 3000varv, på betydligt lägre ladd.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 295 Inlägg
13 september 2011
#9
och du har nya stift monterade eller? NGK BCPR7ES-11 ska du ha.


3 466 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#10
Slave_joe skrev:
och du har nya stift monterade eller? NGK BCPR7ES-11 ska du ha.

Japp har testat byta stift 5-6 ggr, den går en aning bättre men rycker fortfarande vid vissa varvtal och efter 1-2 v går den precis likadant igen.. Kollat stiften och dom ser bra ut med rätt avstånd och allt..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 295 Inlägg
13 september 2011
#11
har du testa en annan tändkassett? min tokade sig när man kom över 1 bar i ladd.. då spikade den ibland, då byte jag tändkassett till en ny så funkade den fint sen.


1 062 Inlägg
13 september 2011
#12
Undrar om det verkligen är spikningar du märker. Låter mera som misständningar och som Slave_joe säger så tycker jag att du ska pröva med en ny eller dokumenterat väl fungerande DI och en omgång nya tändstift.

M.V.H.


3 466 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#13
Har provat med olika tändkassetter på min bil, testade dessutom min tändkassett på en kompis 9000 2,3T/200 och den funkade fint. Så tyvärr e de inte så lätt..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
13 september 2011
#14
byt till nåt bättre wink inte lönt o skruva på en saab big_smile

Lobster knife fight

34 Inlägg
13 september 2011
#15
Lambdan ger fel koder 6 blinkningar så det brukar man märka rätt fort.

Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minnet.

Bilälskare
283 Inlägg
13 september 2011
#16
låter som om magnetventilen e kass. när min magnetventil blev kass så gjorde den likadant.. men bytade jag den så fick jag perfekt ladd hela tiden,, men min var också en 200 hk.are från början..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

3 466 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#17
Jeqpe skrev:
byt till nåt bättre wink inte lönt o skruva på en saab big_smile

Sånna kommentarer e sjukt tröttsamma...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
13 september 2011
#18
M_icke_ skrev:
Jeqpe skrev:
byt till nåt bättre wink inte lönt o skruva på en saab big_smile

Sånna kommentarer e sjukt tröttsamma...

jaja micke wink

Lobster knife fight

3 466 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#19
hetrometrus skrev:
Lambdan ger fel koder 6 blinkningar så det brukar man märka rätt fort.

Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minnet.

Jag får inga felkoder alls.. Detta är en av anledningarna till att jag misstänker att BTRen är boven..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#20
klawd22 skrev:
låter som om magnetventilen e kass. när min magnetventil blev kass så gjorde den likadant.. men bytade jag den så fick jag perfekt ladd hela tiden,, men min var också en 200 hk.are från början..

Magnetventilen satt tidigare på den förra saaben jag hade och monterades därefter ganska omgående på denna, funkade hur bra som helst när jag tog av den från den gamla bilen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök