@Behöver hjälp med att välja ut en bra billig bil

Martin740
14 september 2011 · 27 Inlägg

Tänkte köpa en ny billig bil runt 10-15 tusen då jag ska börja studera och pendla 2-3mil om dagen.

Jag vill ha en så billig och felfri bil som möjligt eftersom jag inte kommer ha råd och laga, jag har kollat runt bland 3-4 bilar.
Vilken av dem här bilarna är billigast och mest felfria enligt er?


Nissan Micra?
Toyota Carolla?
Golf?
Honda Civic?


Skriv gärna varför dom är bra och billiga. Helst ska den vara ganska fin in/utvändigt.


Tacksam för svar
Martin!

Rquired Allmänt envis
14 september 2011 · 12 512 Inlägg

Av dem du nämner tror jag Corolla är mest felfri, men jag hade inte valt någon av dem. Små bilar med tveksam komfort, säkerhet och i en del fall även förbrukning. Småbilar med små motorer är ofta snåla vid stadskörning men törstiga i lite fart.

Alternativet är den lite större, bekvämare och säkrare vardagsjapanen. Av dessa modeller upplever jag Nissan Primera som bäst, denna har i alla fall lite körglädje i form av ett spänstigt chassi jämfört med sina konkurrenter.

Jag kommer inte på så många andra alternativ i den prisklassen, Volvo exempelvis är visserligen stryktåliga och förhållandevis billiga att äga men dricker bensin så att man snabbt tröttnar. Du kan hitta en ok SAAB 9000 för din budget, en lyxigare bil än Primera men den kan och kommer sannolikt också krångla mycket mer än en Nissan.

Du kan också hitta en gammal Mercedes, en 200e eller 230e. W124 brukar kallas som en av de bäst byggda modellerna någonsin och är rejäl på alla sätt och vis, även säkerheten som var klassledande på sin tid är ett stort plus. Tidiga årsmodeller kan rosta ganska rejält lite överallt, sällan annat än skönhetsrost men det ser ändå tråkigt ut. En sådan tysk hade jag nog valt om jag vore dig!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Martin740
15 september 2011 · 27 Inlägg

Tack för svar!

Jag tror verkligen på det du säger kan verkligen inget om bilar men saken är att jag kommer inte ha råd saab/volvo som dricker.

Jag behöver en bil som är billig i skatt + köra + fixa. Vill samtidigt inte ha någon skrot bil då jag bryr mig ganska mycket om utseendet.

Evolution_6SiC6 MitsuNörd
15 september 2011 · 880 Inlägg

Mitsubishi Colt ?

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Lexus GS 430 "Dailyfresh - VIP" (2002)
Mitsubishi Eclipse GSX "Total Eclipse" (1998)
Mitsubishi Colt GLX "Carosund.se" (2000)
Martin740
15 september 2011 · 27 Inlägg

Evolution_6SiC6 skrev:
Mitsubishi Colt ?

hmm, dom såg intressanta ut! fast jag har alldrig hört talas som dem förut?

Spetan
15 september 2011 · 245 Inlägg

Saab 9000? 200 Hk orginal o du åker lätt på 0.7 om du inte bus kör lite bus o ändå inga problem under litern!*

väldigt bra komfort
stor o krocksäker bil
ligger bra på vägen
Kronglar sällan (vad jag vet/varit med om)

jag provade de en en gång o nu e jag fast vid den bilen MVH!

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Martin740
15 september 2011 · 27 Inlägg

Dead-Brain skrev:
Saab 9000? 200 Hk orginal o du åker lätt på 0.7 om du inte bus kör lite bus o ändå inga problem under litern!*

väldigt bra komfort
stor o krocksäker bil
ligger bra på vägen
Kronglar sällan (vad jag vet/varit med om)

jag provade de en en gång o nu e jag fast vid den bilen MVH!

Men är inte skatten / försäkringen dyr på den?

Spetan
15 september 2011 · 245 Inlägg

skatt 1800 har ja för mig o jag ger 386 i månaden på helförsäkring

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang