2387
Sök

S40 t4, misständer grymt mycket. Trasig igen!

Jävel
2 018 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej, har sökt, och läst diverse trådar om s40 t4 med misständningsproblem, men hittar inte svaret.

S40 t4 -98
18000 mil
Fullservad på Volvo
Chippad av TM-Racing, resten original.

Bilen går bra, lite tröttare än vanligt, men så fort man kommer upp på laddtryck så misständer den otroligt mycket, det går inte ens att köra om med den.
Ju tyngre last man har i bilen, desto svårare blir den att framföra.
Det känns liksom som att det blir överslag i någonting när laddtrycket kommer.

Har fått fram att detta kan vara fel:

LMM
Tändstift
Styrbox
Tändspolar
Luftfilter

Vad är mest troligt?

2. Om man byter styrbox, måste den in till Volvo och programmeras då?

Tack på förhand!

Mvh: Isac
Senast redigerat av Plankpojk (1 februari 2012)

You got to risk it, to get the biscuit :)

Bilmek
70 Inlägg
4 oktober 2011
#2
man lär ju börja med stift, eftersom det bara är vid laddtryck. vanligt typ när man chippar en bil som gått en bit så missar den som fan för att stiften inte hänger med

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

Jävel
2 018 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#3
Har beställt nya stift nu, dom kommer ikväll. Så ja kan svara senare om de hjälpte eller inte smile
Har även fått ett k&n-sportfilter som ska in samtidigt, så har man fått bort eventuella strypningar på luftsidan också.

You got to risk it, to get the biscuit :)

388 Inlägg
4 oktober 2011
#4
Styrboxen måste "döpas" ihop med bilen pga startspärren detta kan göras på volvo eller hos en trimfirma.
Är det en 98 års modell så är det ofta problem med styrboxen på dessa annars är det sällan rycker det mycket tippar jag på tändspole/ar stiften brukar ge småryckningar.


Jävel
2 018 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#5
yoppe skrev:
Styrboxen måste "döpas" ihop med bilen pga startspärren detta kan göras på volvo eller hos en trimfirma.
Är det en 98 års modell så är det ofta problem med styrboxen på dessa annars är det sällan rycker det mycket tippar jag på tändspole/ar stiften brukar ge småryckningar.

Hej!

Trist att de måste fixas på firma, misstänkte nämligen de sad.. o självklart är de en 98 sad.
Får se ikväll efter stiftbytet då.

Vad hade du gjort efter de, tändspolar eller styrbox?

You got to risk it, to get the biscuit :)

388 Inlägg
4 oktober 2011
#6
Plankpojk skrev:
yoppe skrev:
Styrboxen måste "döpas" ihop med bilen pga startspärren detta kan göras på volvo eller hos en trimfirma.
Är det en 98 års modell så är det ofta problem med styrboxen på dessa annars är det sällan rycker det mycket tippar jag på tändspole/ar stiften brukar ge småryckningar.

Hej!

Trist att de måste fixas på firma, misstänkte nämligen de sad.. o självklart är de en 98 sad.
Får se ikväll efter stiftbytet då.

Vad hade du gjort efter de, tändspolar eller styrbox?

Beror lite på är den chippad nyligen? ofta blir den värre om styrboxen är kass när man chippar men å andra sidan gäller det tändspolarna med pga den ökade belastningen,tändspolarna är något som tyvärr ger upp på dessa bilar med tiden och förr eller senare åker man på ett byte mitt tips köp inga begagnade spolar det är meningslöst styrbox kan du köpa begagnad men håll dig borta från -98:ans box.


Jävel
2 018 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#7
Hej!  Tror den är chippad för några år sedan, kan kolla upp det imorn.
Jag bytte stift och luftfilter nu och den går som en dröm igen, så det verkar bara ha vart de som ställde till de just nu iaf smile

Då vet jag vad nästa steg blir när det går sönder igen.
Tack ska ni ha!

You got to risk it, to get the biscuit :)

342 Inlägg
5 oktober 2011
#8
haha påminner om min Camaro (dock en helt annan bil) var precis sådär visade sig att det var två jack i en tändkabel tongue


Hobby Fotograf
650 Inlägg
Lowlife
809 Inlägg
5 oktober 2011
#10
turbon spikar ?

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Jävel
2 018 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#11
Runmark: Så hade ja på min beetle också, o på 940in hade jag överslag i fördelarlocket.. Finns mycke som kan spöka hmm
Proxem: Just nu har jag inga problem, men värt att kika nästa gång någonting inträffar.
Conxraid:

You got to risk it, to get the biscuit :)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 oktober 2011
#12
ProXem skrev:
Har du kollat att det inte läcker från nått ladd rör?

Den går ju som en dröm igen skrev han ju ?

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 oktober 2011
#13
ConXraid skrev:
turbon spikar ?

Vad händer när turbon spikar? roll

Autotech

Lowlife
809 Inlägg
6 oktober 2011
#14
Busgrabb skrev:
ConXraid skrev:
turbon spikar ?

Vad händer när turbon spikar? roll

bilen hackar något fruktansvärt

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

98 Inlägg
6 oktober 2011
#15
byt tändkablkar! (om du har en tändspole...) hade faktist 98 modellerna separata spolar redan då?

eller mät dom med Ohm måtare..

(kOhm området).

mät läng och se till att alla kablar har samma kOhm/meter eller dylikt.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 oktober 2011
#16
ConXraid skrev:
Busgrabb skrev:
ConXraid skrev:
turbon spikar ?

Vad händer när turbon spikar? roll

bilen hackar något fruktansvärt

Motorn kan möjligen spika, inte turboaggregatet.

Autotech

Lowlife
809 Inlägg
6 oktober 2011
#17
Busgrabb skrev:
ConXraid skrev:
Busgrabb skrev:

Vad händer när turbon spikar? roll

bilen hackar något fruktansvärt

Motorn kan möjligen spika, inte turboaggregatet.

de va det jag syftade på tongue

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Jävel
2 018 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#18
Okej, nu är vi här igen... Bytt stift o kablar, o den har börjat misstända/spika/hacka som satan.. Bara på fullt laddtryck eller när det går riktigt trögt, tex: när man åker jättesakta på 3an eller något.

Blir tokig!

Vad ska jag göra?
Får inget för den om jag säljer den såhär, och jag gillar bilen så hade gärna lagat de. Tips? smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
1 februari 2012
#19
mätt soppatrycket?

allt som bluddrar och har sig är inte alltid tändnings relaterat kan oxå vara bränslerelaterat och soppa systemen är inte helt stabila på t4 och 2.0t

Kör fort så hinner inget hända...

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 februari 2012
#20
Growe skrev:
mätt soppatrycket?

allt som bluddrar och har sig är inte alltid tändnings relaterat kan oxå vara bränslerelaterat och soppa systemen är inte helt stabila på t4 och 2.0t

Mät soppatrycket under körning och laddtryck med och se så det hänger med.

Autotech


Sök