Då har man stött på lite tråkigheter i projektet...
Jag har länge väntat på att en lågmilad automatare ska titta ut på Blocket, för varje gång det händer så är den borta inom en dag eller två. Så denna åkte vi och impuls-hämtade en tisdagskväll efter jobbet eftersom den kom ut på Blocket samma dag och jag ville inte missa ännu ett tillfälle.
När vi kikade på bilen så försökte vi hitta en så upplyst plats som möjligt (på kvällen) och vi var 3 personer som lös ordentligt med ficklampor för att hitta fel vi vet brukar vara på Golfar. Allt såg bra ut så jag köpte den. Nu har vi kört in den i garaget för en ordentlig service och då hittat lite fel...
För det första när vi skulle hissa upp bilen så finns det 2 lyftpunkter i fram. Dessa brukar vi aldrig hissa i på gamla bilar eftersom man kan gå igenom golvet. Och när vi hissat upp bilen (i en annan punkt givetvis) så såg vi att detta är just vad någon ägare innan har lyckats med. Inget allvarligt för det är bara lite upptryckt, men ändå tråkigt att laga. Bilen besiktigades dagen innan vi hämtade den, så det verkar inte vara något som besiktningen bryr sig om heller eftersom det inte finns något "bra att veta". Och det är ju ingen bärande del. Det konstiga är att det är inte mycket rost under. Vi har hackat och knackat i hela underredet och det visar inga tecken på att vara dåligt någonstans, och det är inte rost runt lyftpunkten heller så det är skumt att det har gett med sig.
När bilen väl stod på pallbockar så såg det ut så här:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32632/32632-ef3b20aa428237b59bb08d8a06ec9ec5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32632/32632-a5eac6eeacd359c389df17c653e5ac27.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32632/32632-be2bc0825107895a09552af0eb4223c2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32632/32632-cc544144cb78d797e7ba3cd7d92124af.jpg]()
Första etappen i servicen var att byta olja. Och där kom nästa problem... Jag satte nyckeln i oljepluggen och tyckte den satt lite löst, men jag fortsatte att skruva... Och skruva, och skruva, och skruva... Yaay, gängpaj! Så oerhört rolig fortsättning på en fredagskväll när man hade hoppats på att kunna serva och köra sin nya bil.
Så det blev upp och åka till skroten på lördagen för att hämta ett nytt tråg eftersom jag inte har verktygen till att borra upp och gänga om det som satt på. Och jag kände att jag ändå skulle bli tvungen att lossa på tråget om jag borrar i det eftersom det troligtvis kommer åka in metallspån i tråget, och det vill man ju inte.
Väl på skroten så hittade vi en Golf 2. Det låter ju bra? Det var det, synd bara att bilen i fråga stod på 2 reservhjul så bilen låg mer eller mindre på marken. Som tur är så behöver man inte vara speciellt rädd om bilar på skroten, så vi letade upp lite reservdomkrafter och lyfte i skärmar för att komma under och få upp bilen stadigt på ett gäng däck. Sen började skruvandet och tråget såg fint ut.
Så här såg det ut när vi diskade ur tråget på gammal skit och gammal packning:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32632/32632-354dbb88cf35939ccdef2d20f7bcdab3.jpg]()
Och såhär såg det ut efter tvätten:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32632/32632-409ef26d25e8a33012a26f7376fed585.jpg]()
Som nytt, fast äldre
Äntligen kunde man fortsätta servicen - trodde jag. När vi satte upp det nya tråget så var gängorna i 2 av hålen till tråget på något sätt förstörda, så det var bara att riva ner igen. Eftersom det självklart var dom 2 hålen närmast växellådan där man inte kan komma åt att borra och gänga (och eftersom jag ändå inte har några verktyg till det) så provade vi att nödlösa det med lite packningslim och jag skruvade i bultarna ändå och det satte sig. Så nu står det och torkar över natten och i morgon fyller vi på olja och provkör för att se om det håller tätt eller inte... Det känns bra för skruvarna drog bra, men hjälp mig att hålla tummarna ändå!
Så då var det slut på problem? Ett tråg med gängpaj och ett hål i golvet, nu får det väl vara nog? Då fick jag för mig att jag skulle se så att det var torrt överallt i bilen, så jag rev loss listerna i bilen och kände under golvet, och där var det varken torrt eller doft av viol... SÅ jag rev upp allt golv och ur med isolering och asfaltsmattor, så nu är jag på jakt efter en ny inredning inklusive golv. Instrumentpanelen är lite dålig och sprucken så den hade jag tänkt byta, men nu när jag ändå måste riva ur allting för att få det torrt så tänkte jag passa på att isolera hela bilen (för framtida ljudbygget) och då även passa på att byta inredning till något roligare.
Så här kan det se ut när man river inredning:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32632/32632-c6cb6426bd45cab3a52d4fd5ef20b7ab.jpg]()
Och som jag skrev i första inlägget så är det skönt att detta inte är min pendlarbil för då hade jag inte kunnat ta mig till jobbet i morgon...
Detta var allt för denna helgen! I veckan ska jag fortsätta att riva ut inredningen och hoppas att det inte har varit vatten där under så länge så att det har förstört hela golvet, men vad jag kunde se idag så såg det lugnt ut. Sen så måste jag även hitta läckan. Min första tanke var det klassiska fågelbadet, men vi hällde i 2 liter vatten där och det rann ut fint. Kanske har läckt där förut, och att dom då har rensat det. Men när inredningen är ur så ska jag köra ut bilen och spola ner den med vatten ordentligt för att se vart tusan det kan läcka.
Sen så kommer tråget förhoppningsvis att hålla, och då blir det fortsatt byten av olja, luftfilter, bränslefilter, tändstift, olja i automatlådan, med mera.