3364
Sök

B230f billig sugtrimmning nån som har nått recept?

from reftele
180 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tja!

har precis köpt en fin 240glt 90 med b230f motor i

Jag är lite sugen på att trimma den lite nån gång,

och frågan är den: lämplig,billig och hållbar trimmning, dvs inte krabbla med o borra upp osv..

så jag tänkte det att är det någon här på garaget som har ett bra recept? smile

det jag själv tänkt är att få ungefär 140hk- kanske 170 på ett billigt och hållbart sätt smile

tänkte börja köra med: 531topp med vx3 kam (nån som vet nån bättre?)

styrenhet: orgrinal? (940?) nån som vett nått?

spridare: jag har ingen aning men har hört att 850 turbo spridare ska vara bra?

extarktorrör: vet ej vilket

tacksam för svar smile

MVH Filip.


1 397 Inlägg
28 oktober 2011
#2
Är det inte billigare att skaffa en 740 tic?


Bäst
54 Inlägg
28 oktober 2011
#3
lill3bror skrev:
Är det inte billigare att skaffa en 740 tic?

Jag har ett par fina vinterkängor i storlek 45, sugen på att köpa?


Forummoderator
26 339 Inlägg
28 oktober 2011
#4
lill3bror skrev:
Är det inte billigare att skaffa en 740 tic?

Varför göra det så enkelt för sig..?

B23E hade ett tag 140 hästkrafter (GT) med 405-topp (som är snarlik 531) och H-kam.
Men då var det en mycket bättre botten också. Och ingen katalysator.

Att nå upp till målen med 170 hästkrafter utan att gå in mer på djupet i motorn..vet jag inte om det är sannolikt att nå.

Lycka till!


Edit: Just ja. Finns massor av recept annars på vad man ska ha i motorn för att få den starkare, om man söker här på forumet. Bara ett vänligt tips.
Senast redigerat av AirOne (28 oktober 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 758 Inlägg
29 oktober 2011
#5
531 med VX3 och andra spridare skulle jag inte rekommendera. Byta spridare och topp är onödigt för den effekten, 530-toppen funkar bättre då. Och originalkammarna är inte mycket att hurra för heller.
Bättre att du behåller originaltoppen och spridarna och satsar på en eftermarknadskam och ett vettigt extraktorgrenrör. Då är 140 hk inga problem men efter det börjar det bli lite värre, främst för att originalsprutet och tändningen blir olämplig.
Finns chip att köpa som flyttar varvstoppet och har vettigare tändkurva.

9 117 Inlägg
29 oktober 2011
#6
En B230F från 940 -91 har 136hk orginal. Leta upp en sån istället så har du något att börja på.


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
29 oktober 2011
#7
Putteliten skrev:
En B230F från 940 -91 har 136hk orginal. Leta upp en sån istället så har du något att börja på.

Hette inte dom B230FB ?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

9 117 Inlägg
29 oktober 2011
#8
TobbeE_87 skrev:
Putteliten skrev:
En B230F från 940 -91 har 136hk orginal. Leta upp en sån istället så har du något att börja på.

Hette inte dom B230FB ?

Ja du, googlade lite å det verkar stämma. Sitter VX3 kam och 531 topp på dom också tydligen.


1 062 Inlägg
29 oktober 2011
#9
En 531 topp ihop med en kamm från 240 med B23E 140hk, samt ett extraktorgrenrör borde väl ge nåt?
Sen kan man ju byta chip till ett som fetar på lite mera vid belastning/varv samt med en effektoptimerad tändkurva. Finns det nåt bättre insug som passar? Det som sitter på B23E SER ju bättre ut men hur är det egentligen?

M.V.H.


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
29 oktober 2011
#10
Om du inte e rädd för att torska så ta bort katten med.

C H E V R O L E T <3

668 Inlägg
29 oktober 2011
#11
Vill inte verka dryg nu men testa att söka finns 10-20 trådar om hur man ökar hk i en b230 motor


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
29 oktober 2011
#12
henne_svenne skrev:
Vill inte verka dryg nu men testa att söka finns 10-20 trådar om hur man ökar hk i en b230 motor

Det är inte drygt. utom ren fakta enligt mina ögon ..
Verkar som folk inte alls testar o söka innan dom skapar en tråd o hoppats på 250 svar

C H E V R O L E T <3

from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#13
henne_svenne skrev:
Vill inte verka dryg nu men testa att söka finns 10-20 trådar om hur man ökar hk i en b230 motor

Jag har kollat runt men jag bara frågade om nån visste lite då man blir lite osäker iomed alla säger en massa olika hela tiden..


from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#14
lill3bror skrev:
Är det inte billigare att skaffa en 740 tic?

Nej, jag köppte bilen rätt billigt, jag gav 5000kr, o då fick jag med fina isdäck och fina sommarfälgar och den är hyffsat rostfri..


from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#15
Putteliten skrev:
En B230F från 940 -91 har 136hk orginal. Leta upp en sån istället så har du något att börja på.

jo de vet ja, men vill inte krabbla med o byta motorn o så,


from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#16
schnauz skrev:
531 med VX3 och andra spridare skulle jag inte rekommendera. Byta spridare och topp är onödigt för den effekten, 530-toppen funkar bättre då. Och originalkammarna är inte mycket att hurra för heller.
Bättre att du behåller originaltoppen och spridarna och satsar på en eftermarknadskam och ett vettigt extraktorgrenrör. Då är 140 hk inga problem men efter det börjar det bli lite värre, främst för att originalsprutet och tändningen blir olämplig.
Finns chip att köpa som flyttar varvstoppet och har vettigare tändkurva.

Tack äntligen ett vettigt svar


from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#17
AirOne skrev:
lill3bror skrev:
Är det inte billigare att skaffa en 740 tic?

Varför göra det så enkelt för sig..?

B23E hade ett tag 140 hästkrafter (GT) med 405-topp (som är snarlik 531) och H-kam.
Men då var det en mycket bättre botten också. Och ingen katalysator.

Att nå upp till målen med 170 hästkrafter utan att gå in mer på djupet i motorn..vet jag inte om det är sannolikt att nå.

Lycka till!


Edit: Just ja. Finns massor av recept annars på vad man ska ha i motorn för att få den starkare, om man söker här på forumet. Bara ett vänligt tips.

volvo orgrinal dvs (voc) många har 160-170hk lätt utan o göra nått i motorn.

hade jag haft en äldre bil så hade jag gjort som du skrev.


from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#18
Children-Of-Bodom skrev:
Om du inte e rädd för att torska så ta bort katten med.

jo men vist...


from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#19
AndreasPlars skrev:
En 531 topp ihop med en kamm från 240 med B23E 140hk, samt ett extraktorgrenrör borde väl ge nåt?
Sen kan man ju byta chip till ett som fetar på lite mera vid belastning/varv samt med en effektoptimerad tändkurva. Finns det nåt bättre insug som passar? Det som sitter på B23E SER ju bättre ut men hur är det egentligen?

M.V.H.

b230f är insprut,

b23e satt i som äldre 240,

jag vill inte byta motor i den till en med mekanisktsprut hehe

syfftet med detta inlägget är det att jag ville bara ha ett "trim recept" eventuellet nån har testa själv o så

men tack ändå smile


from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#20
schnauz skrev:
531 med VX3 och andra spridare skulle jag inte rekommendera. Byta spridare och topp är onödigt för den effekten, 530-toppen funkar bättre då. Och originalkammarna är inte mycket att hurra för heller.
Bättre att du behåller originaltoppen och spridarna och satsar på en eftermarknadskam och ett vettigt extraktorgrenrör. Då är 140 hk inga problem men efter det börjar det bli lite värre, främst för att originalsprutet och tändningen blir olämplig.
Finns chip att köpa som flyttar varvstoppet och har vettigare tändkurva.

varför rekomderar du inte 531 med vx3 jag har hört att dom är as bra till billigt trimmade,

jag har funderart lite själv, om man tar 531 toppen och vx3 eventuellet en annan kam, och sen tar styrenheten från 940 den med b230fb coh sen extaraktor vilket extarktor vet ja ej hehe

tack för svaret smile



Sök