Brygga två kanalssteg till en bas, mer effekt från steget?

volvo142-73
15 november 2011 · 385 Inlägg

Tja!
Har försökt läsa mig till bland alla inlägg men hittar bara om bryggning av två baselement och då står det massa om ohm som jag inte riktigt har full koll på än så kan ej dra några slutsatser om belastningen ökar vid bryggning av ett element.

Frågan är alltså om jag skulle brygga en bas på ett tvåkanalssteg vinner jag mer effekt ut till basen, steget i sig är rätt klent och jag får gaina runt hälften innan jag börjar bli nöjd.
Den andra frågan är om lasten på steget ändras? Mina tankar är att det gör det.

Har dock inga specifikationer på basen då det är någon gammal pyle new wave 12" bas som inte verkar vara det lätaste att hitta info om då lappen på magneten är borta...
Slutsteget är ett gammalt CDS-602KW.

Och jag antar att detta inte är en optimal setup för mycket bas men jag köpte rubbet med en hemmasnickrad låda för 300 spänn och de tyckte jag de va värt.

MVH

Drönirettab
15 november 2011 · 21 761 Inlägg

Man brukar kunna bryggkoppla lite äldre steg också, men inte alla. Kolla om det finns markeringar på stegets utgångar som markerar plus på ena kanalen och minus på den andra kanalen, kan även stå "bridge" eller liknande ovanför markeringen.

Jag kan nog garantera att basens impedans inte får vara lägre än 4 Ohm för att steget ska klara av en bryggkoppling, kolla även upp detta. Hittar du ingen märkning alls på basen så kan du mäta resistansen (tex med multimeter) i talspolen och få reda på vilken impedans den är specad till, mätvärdet bör ligga på ca 3,2-3,8 Ohm hos ett 4 Ohms element. smile

När man bryggkopplar ett steg så ändras ju inte impedansen hos själva elementet, men däremot påverkas steget rent elektriskt så att varje kanal "känner av" halva impedansen. Varje kanal belastas alltså elektriskt sett med 2 Ohm ifall man bryggkopplar ett 4 Ohms element, därför ger steget ut mer effekt men får ju jobba betydligt hårdare och drar mer ström+blir mer varmt.

Senast redigerat av Drönirettab (15 november 2011)

volvo142-73
15 november 2011 · 385 Inlägg

Drönirettab skrev:
Man brukar kunna bryggkoppla lite äldre steg också, men inte alla. Kolla om det finns markeringar på stegets utgångar som markerar plus på ena kanalen och minus på den andra kanalen, kan även stå "bridge" eller liknande ovanför markeringen.

Jag kan nog garantera att basens impedans inte får vara lägre än 4 Ohm för att steget ska klara av en bryggkoppling, kolla även upp detta. Hittar du ingen märkning alls på basen så kan du mäta resistansen (tex med multimeter) i talspolen och få reda på vilken impedans den är specad till, mätvärdet bör ligga på ca 3,2-3,8 Ohm hos ett 4 Ohms element. smile

När man bryggkopplar ett steg så ändras ju inte impedansen hos själva elementet, men däremot påverkas steget rent elektriskt så att varje kanal "känner av" halva impedansen. Varje kanal belastas alltså elektriskt sett med 2 Ohm ifall man bryggkopplar ett 4 Ohms element, därför ger steget ut mer effekt men får ju jobba betydligt hårdare och drar mer ström+blir mer varmt.

Tackar för svar!
Bryggbart är det vad jag fattat som för det står bridgeble eller dylikt på steget och sen finns en liten spak som går att ändra från bryggat till off.

Ska försöka hitta lite info om basen samt ohm mäta den.

Då va de som jag trodde då att steget jobbar mer. Dock så förklara du det så att jag förstår varför med!

MVH

EDIT: Hittade lite specifikationer och det är denna basen http://forum.sounddomain.com/ubbthreads … er=1713472

Hade för mig att det va en 12" jag har för den ser ut att ha den storleken, det jobbiga är ju att basen är inbyggd i baslådan så man får ju skruva som en tok och slita ut dom gamla hålen så man får borra nya och täta och pilla varje gång man ska kika på elementet..

Senast redigerat av volvo142-73 (15 november 2011)

Drönirettab
15 november 2011 · 21 761 Inlägg

Den basen är på 4 Ohm alltså, då vet vi det. Steget borde klara av att driva basen i bryggat läge med andra ord, fast det finns nog även vissa gamla steg som bara tål 6-8 Ohm som lägst i bryggat läge. Har inte så stor koll på det tyvärr. smile

volvo142-73
15 november 2011 · 385 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den basen är på 4 Ohm alltså, då vet vi det. Steget borde klara av att driva basen i bryggat läge med andra ord, fast det finns nog även vissa gamla steg som bara tål 6-8 Ohm som lägst i bryggat läge. Har inte så stor koll på det tyvärr. smile

Ä va fan provar väl brinner det så brinner det smile

MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang