3262
Sök

Vad är felkonstruerat på Mazda 2,3 motorn?

7 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#1
Har sett på nåt forum att motorn på Mazda 6 med 2,3-motorn har problem med oljeförbrukning och motorras. Är lite intresserad av vad som gör att de tidigare så driftsäkra Mazdamotorerna har blivit så dåliga.

Då säger alla i kör: det är en Fordmotor. OK, men även Ford har byggt en och annan bil. Kunnande genom idogt byggande räknas inte? Försöker man komman in i Guiness rekordbok?

Kan man räkna med att en renoverad motor på väg att rasa kan lagas? Drar 2 liter/100 mil och knackar. Svårt att veta om den gått helt utan oljetryck men det kan inte uteslutas med den förbrukningen vilket kräver ett bra oljeförråd i kofferten om man långkör.

Har kört 60.000 Mazda 626-mil de senaste 20 åren och förbrukat kanske totalt max ett par liter olja förutom bytena förstås.

Föresetn vad händer med katten när den tar emot sjuprocentig oljeblandning?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 december 2011
#2
Ja, den kan lagas. Nej det är inte värt kostnaden. Vill du ha ett vinterprojekt själv så kör på, kommer kosta som en bättre skitbil iaf... 10k+....


katten kommer att brinna upp av den ökade mängden olja, allt naturligtvis beroende på hur länge du kört, men katten ser inte skillnad på oförbränd bensin eller olja som den ska oxidera så temperaturen blir så hög att den förstörs. (anledningen till varför kat och förgasare inte går ihop...)

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

7 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#3
Kolvar rör sig i foder, upp och ner, upp och ner. Efter ett tag blir det tätt och fint även om det är lite ojämnt från början. Men vad händer med 2,3:an. Rör sig fodren så det inte hinner slita in sig? Snurrar lite kanske? Ojämnheter i kolvringar krafsar nya spår istället för att täta snyggt i gamla inslitna spår?

Vad är er teori, kanske någon sett en sån Mazdamotor som drar kopiöst med olja? Är kolvarna uppätna, kolvringarna spruckna eller saknas från fabriken? Nåt riktigt galet är det när man kammar noll när man letar beg. 2,3-motor på begagnade delar. Alla motorer finns men inte 2,3:an.

Kan ju knappast vara ett nytt fenomen för Mazda ÅF som sålde bilen till oss. Dom vill laga bilen på begbils-garantin men vi vet inte om vi vågar lita på en sån lagning.

3 235 Inlägg
4 december 2011
#4
Behöver inte vara kolvringarna, dåliga ventiltätningar och styrningar kan också leda till hög oljeförbrukning.


7 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#5
Nu är det bestämt att bilen ska repareras. Man planerar att byta kolvar och kolvringar. Återkommer med resultatet. Lämnas in den 9:e januari.

Hoppas på avsett resultat. Ska räcka med kontroll och nån dl mellan 2000-milaservicarna.


Sök