4846
Sök

När kom helbilsgodkännande och vad gäller?

537 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#1
Nu har jag sökt info om helbilsgodkännande men hittar inget. Det jag vill veta är när helbilsgodkännandet kom? Och vad som gäller för en helbilsgodkänd bil altså vad man får ändra på bilen? MVH


50 Inlägg
8 december 2011
#2
Som namnet tyder, du får inte ändra på något. Inte ens fälgarna om man ska gå efter reglerna.

http://www.zatzy.com/allmaent/219662-he … eller.html

537 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#3
charlie_hansson skrev:
Som namnet tyder, du får inte ändra på något. Inte ens fälgarna om man ska gå efter reglerna.

http://www.zatzy.com/allmaent/219662-he … eller.html

då får man altså ändra vad som helst bara delarna är prövade och godkända i sverige eller ett annat EU land. men när kom det? har hört flera årtal, alla säger olika.


50 Inlägg
8 december 2011
#4
Jag tror att det kom 1997 eller nåt....
Senast redigerat av charlie_hansson (8 december 2011)

537 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#5
charlie_hansson skrev:
Jag tror att det kom 1997 eller nåt....

ok, jag har hört -94 och -98.


50 Inlägg
8 december 2011
#6
Då skulle jag gissa -98 eftersom jag vet personligen många som äger bilar från -94 och de är INTE helbilsgodkänd!

537 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#7
jag skulle också tro att det är -98 som gäller med tanke på att det är det man hör oftast.


Designer.
1 260 Inlägg
8 december 2011
#8
Använd sökfunktionen så slipper ni gissa.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

537 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#9
MIKK0 skrev:
Använd sökfunktionen så slipper ni gissa.

jag har sökt men hittade inget om årtal då det kom, för alla säger olika.


Evildan
8 december 2011
#10
Senast redigerat av Evildan (8 december 2011)

Evildan
8 december 2011
#11
1 § Kontroll om ett fordon är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpligt för trafik får ske genom de kontrollformer som i sina huvuddrag anges i detta kapitel.


Typgodkännande

2 § Ett typgodkännande meddelas för en typ av fordon, system, komponent eller separat teknisk enhet som uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. Typgodkännande kan ske i enlighet med EG-direktiv på området (EG-typgodkännande), i enlighet med överenskommelser upprättade inom Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (ECE- typgodkännande) eller som nationellt typgodkännande.
Bestämmelser om typgodkännande i fråga om avgasrening finns i lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen.
3 § Den myndighet som regeringen utser är godkännandemyndighet.


4 § Den som har beviljats ett typgodkännande
1. ansvarar för att samtliga fordon, system, komponenter och separata tekniska enheter tillverkas i enlighet med typgodkännandet,
2. är skyldig att medverka till den kontroll som behövs med anledning av godkännandet, och
3. är skyldig att till godkännandemyndigheten utan ersättning lämna de upplysningar samt tillhandahålla de fordon, fordonsdelar, handlingar och den utrustning som behövs för kontrollen.
Godkännandemyndigheten har rätt till tillträde till en fabrik eller en annan anläggning och får där göra nödvändiga undersökningar.


5 § Om godkännandemyndigheten finner att fordon, system, komponenter eller separata tekniska enheter inte längre stämmer överens med den typ som den har godkänt, får myndigheten återkalla godkännandet.


Registreringsbesiktning

6 § Registreringsbesiktning sker av ett fordon för att
1. identifiera fordonet,
2. fastställa de uppgifter om fordonet som skall föras in i vägtrafikregistret, samt
3. kontrollera att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning.


Mopedbesiktning

7 § Mopedbesiktning sker av en moped för att fastställa att den är en moped klass II och för att kontrollera att den uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning.


Lämplighetsbesiktning

8 § Lämplighetsbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon är lämpligt för den avsedda användningen.
Ett godkännande vid en lämplighetsbesiktning får återkallas, om fordonet inte längre är lämpligt för den avsedda användningen.


Kontrollbesiktning

9 § Kontrollbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Kontrollbesiktning sker periodiskt men kan också ske till följd av körförbud eller föreläggande.


Flygande inspektion

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.
Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.
Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.


Annan kontroll genom polisman

11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

537 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#12
Evildan skrev:
-96
google är din vän
http://www.motormannen.se/bilen/kora-ag … -dack.html

jag måste va dålig på att googla för jag får bara fram en massa skit tongue


Designer.
1 260 Inlägg
8 december 2011
#13
KHRacing skrev:
1994 kom Helfordonsgodkännandet.

  Men exempelvis en svensksåld Mitsubishi EVO6:a är inte helfordonsgodkänd,
Detta är helt o hållet upp till importören utav den specefika modellen att avgöra.

Citerar KHRacing från denna tråd, togs upp senast idag: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212547

Testa googla "site:garaget.org helbilsgodkänd" så får du bara där upp 4000+ träffar. : )
Senast redigerat av MIKK0 (8 december 2011)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

537 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#14
MIKK0 skrev:
KHRacing skrev:
1994 kom Helfordonsgodkännandet.

  Men exempelvis en svensksåld Mitsubishi EVO6:a är inte helfordonsgodkänd,
Detta är helt o hållet upp till importören utav den specefika modellen att avgöra.

Citerar KHRacing från denna tråd, togs upp senast idag: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212547

Testa googla "site:garaget.org helbilsgodkänd" så får du bara där upp 4000+ träffar. : )

ok, den har jag lyckats missa tongue


537 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#15
men nu är det så igen att folk säger olika. i tråden som MIKK0 länkade till så skriver KHRacing att helbilsgodkännandet kom -94 men i denna tråden så har Evildan skrivit att det kom -96 tongue men Evildan har länkat till www.motormannen.se och dom borde väl ändå inte ha fel om detta. smile


Designer.
1 260 Inlägg
9 december 2011
#16
Det gick att helbilsgodkänna bilar från 94/95 och från 98 skulle alla personbilar vara det får jag det till.
Vill du vara hundra på det får du maila eller ringa ts/sbp.

". För personbilar kommer
dock ett sådant krav att gälla från 1 januari 1998. Alla personbilar skall
efter detta datum vara "helbilsgodkända" enligt direktiv 70/156/EEG för
att få registreras och tas i bruk."

http://www.regeringen.se/content/1/c4/1 … 88f488.pdf

"Till följd av EES-avtalet kommer emellertid fr.o.m. den 1 januari 1995
s.k. helbilsgodkännande att vara möjligt och därmed en hård konkurrens skapas
mellan provnings- och godkännandeorganen inom hela EES-området. På sikt kommer
detta att leda till lägre priser för konsumenterna."

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37 … id=GH03167
Senast redigerat av MIKK0 (9 december 2011)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

537 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#17
ok, bra svar, tack för info smile



Sök