hAaaG & Damir: Tack så mycket! Har uppfattat det som typ 50/50 om man gillar det eller inte
Så därför jag har en uppsättning röda och en uppsättning svarta (svarta endast för utställning, se uppdateringen nedan) Så de röda sitter på i stort sett hela tiden
Godspeaker: Tack!
Det är inte kul med ventilsallad
Speciellt inte på dessa motorer, har en tendens till att bli dyrt!
Och nu till den lilla uppdateringen på exakt vad som skiljer sig nu mot för några veckor sedan!
Till att börja med hade jag sedan ett tag tillbaka skruvat bort denna "sköld" som sitter under nätet i huven för att hindra vatten från att sippra ner i motorutrymmet lika lätt:
Svart och tråkig
Hittade av en händelse att det finns ett "original ralliart" tillbehör som är lackat silver med en svart ralliart dekal som är delad över två flänsar. Så, tänkte göra mig en egen kopia på det! Fast i mina ögon lite snyggare
Började först med att slipa för hand:
Tog en halv evighet bara för detta lilla, så det gav jag snabbt upp med det!
Men resultatet var precis så som jag ville att det skulle bli! (typ borstat aluminium)
Jag gick istället på med ett underbart medel som heter "gasket remover", tar bort de mesta färgerna ganska effektivt från metallytor
Bara att torka bort med en papperstrasa eller liknande:
Kladdigt o.o
Efter att allt medel var borttorkat:
Sedan slipades allt! Gick betydligt fortare när man inte behövde få bort ett lager med färg också
Specialbeställde lite dekaler till bilen och även Ralliart loggan till sklölden så det skulle passa, här har jag måttat upp mitten så jag vet vart snittet skulle ligga:
Klistrar:
Klart!
Lite 3D effekt så man ser bara hela loggan tydligt rakt framifrån:
På plats på bilen:
Mer dekaler som beställdes och klistrades dit:
Sedan fick jag ett infall, och när jag får det måste jag bara testa
Först alltid Photoshop-skiss, sedan handling
Här satte jag alltså färdiga konceptet på hur bilen skulle se ut i stora drag till Motormässan i Karlstad.
Rensad och clean i bak, Tow hook, kolsvarta lysen, inga stänklappar.
Sedan körde jag igång, bagageluckan var först ut efter att stänklapparna rykte:
All hail the värmepistol! Grymt verktyg i dessa lägen
Tyvärr visade det sig här att en av 0:orna i "FQ-300" emblemet längst ner till höger på bagageluckan hade limmats fast med superlim av tidigare ägare… (SN)
MEN vill rikta ett stort tack till Christofer_Lundgren här på garaget, som hjälpte mig att slipa ner allt lim och sedan polera upp luckan igen! Tyvärr hade lacken rest sig lite så det är som en liten bula där nu. Men det blev klart mycket bättre än innan!
Resultat:
Clean as f*ck! (Y)
För att sedan gå hela vägen med tanken bakom min Photoshop-skiss så rotade jag även fram de äckliga original baklyktorna:
Tanken var först att bara tona, MEN jag ville ha SVART! Så några lager helt vanlig svart sprayfärg senare:
Svart apelsinskal någon?
Tyvärr hade jag inte tillräckligt med färg hemma och var för snål för att köpa mer så kunde inte lägga på så många lager jag ville. Så våtslipningen blev en hårfin balansgång för att inte slipa igenom!
Och på grund av min oerhörda bekvämhet (lat?) så hoppade jag över klarlacken och gick direkt på med rubbing/vax.
Men resultatet blev inte helt illa trots att jag uteslutit klarlacken:
Och nu, för att det inte ska bli några frågor:
NEJ bilen går inte igenom besiktningen såhär!
Sitter inte ens några lampor i insatserna
Ingen idé då förmodligen inget ljus skulle kunna tränga igenom den svarta lacken!
Denna uppsättningen är ENDAST för "speciella tillfällen" och utställningar!!
Då det tar ungefär 2 minuter att skifta bakljus ser jag det inte som någon stor deal att byta på plats om jag vill
(vilket jag gjorde på motormässan)
Och nu vidare!
Detta paket dök upp i torsdags förra veckan, alltså två dagar innan Motormässan.
En röd tow hook <3
Sist men inte minst, det sista paket jag väntade på dök upp i fredags! Lite tur får man ha ibland
Kolfiber emblem! Har ett mindre emblem som är menat för bagageluckan också, men får se om jag sätter det någon annan stans eller vad jag hittar på med det
Det var nog allt!
Hoppas någon orkat läsa igenom eller i alla fall kollat på bilderna
Uppdaterade som sagt igår med fräscha bilder på hur bilen blev i sin helhet! Det börjar gå åt rätt håll, en sak i taget!
//Anton