Teaser:
Hej!
Det är som så att jag fick för mig att köpa en stridsvagnsmotor för nån vecka sen. Det är en Transmash V12, kallas V-55 och satt från början i den ryska T-55:an.
Just det här exemplaret har dock suttit i den svenska broläggaren BroBv 971. Jag köpte den hos Global War Museum i Munkedal.
Motorn är på 38.88 liter och går på diesel. Den har torrsumpsmörjning, dubbla överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik. Som den står på stålställningen väger den ca ett ton så det är ju ingen flugvikt direkt.
Enligt manualen jag har till den har den 587 hästkrafter medan den svenska specifikationen säger 520. Jag kan inte bänka den så jag litar på det som säger mest!
Effekten lämnar den vid 2000 varv/min, begränsat av en centrifugalregulator i pumpen. Enligt ett dokument jag hittade ligger vridet på så mycket som 2300 Nm
Men om man ska matcha effekten vid 2000 varv hamnar man på drygt 2000 Nm. Hade varit kul att bänka den och se
Så vad ska man göra med en sån här klump? Jo jag tänkte att det borde gå att få ner den i nått fordon på lite mindre än stridsvagnens 45 ton och på så vis få nått lite piggare.
Alla biltyper med tillräcklig plats invändigt kan tänkas, allra helst tar jag förstås någon med en drivlina som klarar effekten från början.
Såhär såg den ut innan avlastning:
När jag hade pillat runt lite insåg jag att det saknades något...
Här skulle oljepumpen suttit, jobbig sak att bli av med. Som tur var gick det att ordna och snubben jag köpte motorn av skickade en från en motor han hade tänkt skära upp och ställa ut.
Lite senare kom även drivaxeln till pumpen
Rejäla kamaxlar
Här syns konstruktionen med stakarna, ena staken sitter på sidan av "huvudstaken" så vevaxeln ser ut att vara till en rak sexa, detta gör att slagvolymen skiljer sig lite mellan de olika sidorna.
Såhär såg den ut när allt var fixat för start!
Blev en hel del fixande och inköp av banjokopplingar och liknande men till slut stod den klar för start.
Och såhär såg det ut när jag väl fick igång den
http://www.garaget.org/video/144140Har bara 10 bar i tryckluftssystemet vilket räcker till 15-20 rpm vid start. Egentligen ska motorn ha 15 bar. Imorron ska jag se om jag kan fixa en tub att starta med så jag slipper tömma en burk startgas varje gång
Vad tycker folk är bäst? Stora eller små bilder som man får klicka på?