3213
Sök

Volvo 945 -91 regga med t5?

Outlaw
32 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#1
hittar inget särskilt om just 91an!

har eventuellt fått tag på en t5 från en 855 som jag tänker "hinka" i min 945. Men jag har en del frågor om just 945an årsmodell 91.

det sitter en FB motor i just nu, 130 hk.

har hört att just 91an är perfekt att regga med utbytt motor, men vad behövs egentligen göras? måste t5:an vara original vid reggning? ja skriv gärna allt ni vet om detta, växellådor, elsystem osv smile

-----------------

Har länge haft planer på att bygga turbo på original motorn, men blir det krabbigare vid reggning eller är det samma sak?


mvh CAYE

drivë !t l!ke you hatë !t

2 656 Inlägg
13 december 2011
#2
cAYE skrev:
hittar inget särskilt om just 91an!

har eventuellt fått tag på en t5 från en 855 som jag tänker "hinka" i min 945. Men jag har en del frågor om just 945an årsmodell 91.

det sitter en FB motor i just nu, 130 hk.

har hört att just 91an är perfekt att regga med utbytt motor, men vad behövs egentligen göras? måste t5:an vara original vid reggning? ja skriv gärna allt ni vet om detta, växellådor, elsystem osv smile

-----------------

Har länge haft planer på att bygga turbo på original motorn, men blir det krabbigare vid reggning eller är det samma sak?


mvh CAYE

såklart måste allt vara orginal vid regning


379 Inlägg
16 december 2011
#3
Finns fler trädar om detta om du kollar.  M90 låda och orginal elsystem från T5an kommer dom vilja ha. det är det de flesta kör med. brukar inte va några konstigheter att regga om.

181 Inlägg
17 december 2011
#4
Finns väl en guide om de på tpc ?

rättar mej själv i samma inlägg, de finns en FAQ

http://forum.turboperformanceclub.com/v … deffe83164


1 277 Inlägg
23 december 2011
#5
lite har nämnts där uppe, du måste även ha annat tråg, kortat 960 är bäst, och om motorn inte överstiger effektmaximum så räcker det att du tar motor härva dp och katt, håller allt orginal så kan du åka in å besikta/regga den

3 292 Inlägg
23 december 2011
#6
Du lär nog göra bäst i att köpa ett oljetråg från en 960 (rak sexa) och korta av det och svetsa ihop det så det passar på T5 motorn i förhållande till framvagnsbalken. Samt bygga nytt grenrör och downpipe åxå tror jag. Motorfästen kanske går att modda från 960 så dom passar på T5 motorn och Framvagnsbalken..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 277 Inlägg
23 december 2011
#7
Danne_1977 skrev:
Du lär nog göra bäst i att köpa ett oljetråg från en 960 (rak sexa) och korta av det och svetsa ihop det så det passar på T5 motorn i förhållande till framvagnsbalken. Samt bygga nytt grenrör och downpipe åxå tror jag. Motorfästen kanske går att modda från 960 så dom passar på T5 motorn och Framvagnsbalken..

motorfästena passar faktiskt rakt av har jag för mig, nytt grenrör får han ej bygga då han isf måste regga den som ombyggt, är allt orginal så behöver han bara regga med annan motor, om han nu vill ha de på de viset såklart.

Jajjemen!
1 512 Inlägg
23 december 2011
#8
Jag skulle regga en 740 med bmwmotor under veckan nu, fick två anmärkningar.

De ena var att ja hade byggt ett eget avgassystem med universalljuddämpare. Då krävs tydligen ett bullerintyg.
Å de kan man bara få på sommarhalvåret. Så hans tips till mig var att bygga om systemet så likt bmwns som möjligt, alltså med orginalljuddämpare, gnistsläckare, samma dimentioner osv. Eftersom dom är godkända i de utförandet.

De andra var volvos krav på stötdämpare.
Volvo har godkänt 740 och 940 karosserna till 175kw och 310nm om man har främre stötdämpare nr 1273915 och bak ska de vara 1329507.
De är artikelnr på volvo.

Fast de sistnämda har dom ju väldigt svårt att kontrollera.

Jag gjorde bort mig när han fråga va ja hade för stötdämpare.. eftersom ja inte visste att de fanns krav på dämparna så svarade ja att de va orginal. Stupid me roll

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Outlaw
32 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
#9
okej tack så mycket för informationen alla smile väntar nog lite med det isåfall.. verkar vara en jädrans massa krabb hit och dit med besiktning osv ^^

drivë !t l!ke you hatë !t

379 Inlägg
29 december 2011
#10
Manne skrev:
Jag skulle regga en 740 med bmwmotor under veckan nu, fick två anmärkningar.

De ena var att ja hade byggt ett eget avgassystem med universalljuddämpare. Då krävs tydligen ett bullerintyg.
Å de kan man bara få på sommarhalvåret. Så hans tips till mig var att bygga om systemet så likt bmwns som möjligt, alltså med orginalljuddämpare, gnistsläckare, samma dimentioner osv. Eftersom dom är godkända i de utförandet.

De andra var volvos krav på stötdämpare.
Volvo har godkänt 740 och 940 karosserna till 175kw och 310nm om man har främre stötdämpare nr 1273915 och bak ska de vara 1329507.
De är artikelnr på volvo.

Fast de sistnämda har dom ju väldigt svårt att kontrollera.

Jag gjorde bort mig när han fråga va ja hade för stötdämpare.. eftersom ja inte visste att de fanns krav på dämparna så svarade ja att de va orginal. Stupid me roll

Bullerkravet va nått nytt! Då låter den troligtvis jävligt mycket eftersom han klagade på det.

Ja stötdämparna brukar dom fråga efter, du skall säga att det är Turbons dämpare och stå på dig!

Jajjemen!
1 512 Inlägg
29 december 2011
#11
Webrex skrev:
Bullerkravet va nått nytt! Då låter den troligtvis jävligt mycket eftersom han klagade på det.

Ja stötdämparna brukar dom fråga efter, du skall säga att det är Turbons dämpare och stå på dig!

Nej grejen va den att den inte lät så mkt.
Ja påpekade detta flera gånger, man han hänvisade bara till att om man byggt ett eget avgassystem, så ska de finnas ett bullerintyg på detta.

Jo, men eftersom ja hade bommat den detaljen så va de liksom redan kört roll

Men imorse va ja in igen å nu är den godkänd! smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
31 december 2011
#12
Manne skrev:
Webrex skrev:
Bullerkravet va nått nytt! Då låter den troligtvis jävligt mycket eftersom han klagade på det.

Ja stötdämparna brukar dom fråga efter, du skall säga att det är Turbons dämpare och stå på dig!

Nej grejen va den att den inte lät så mkt.
Ja påpekade detta flera gånger, man han hänvisade bara till att om man byggt ett eget avgassystem, så ska de finnas ett bullerintyg på detta.

Jo, men eftersom ja hade bommat den detaljen så va de liksom redan kört roll

Men imorse va ja in igen å nu är den godkänd! smile

sa han vem som skulle utföra bullerprovet..för ett intyg kan man jhu alltid snickra ihop smile

Kör fort så hinner inget hända...

Jajjemen!
1 512 Inlägg
1 januari 2012
#13
Nej, men de va inte bilprovningen, å dom gjorde bara mätningar på sommarhalvåret. vet inte om de har att göra med att snön dämpar ljud.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.


Sök