4669
Sök

Slutsteg går in i protect vid hög volym

385 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#1
Tja!
Som rubriken lyder så går mitt slutsteg in i protect till och från vid hög volym efter jag bytte ut mitt gamla mot det som jag har nu då(det slutsteget som används nu går in i protect).
Innan jag bytte slutsteg så fungerade det perfekt förutom att det gamla slutsteget var för klent enligt mig.

Om det har någon betydelse så har jag en vis störning till slutstegen, hör t.ex. konstiga ljud när jag byter låt i basen.

Setup
slutsteg: www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilster … 6751.4698/

jag vet att man inte kan förvänta sig mycket från ett sådant slutsteg, men tycker att jag borde kunna spela högt utan att de går in i protect. Eller?

bas: pyle new wave 12". Har dock inte mer info om basen tyvärr då jag inte hittar nått på nätet.

Tacksam för svar!

mvh

6 851 Inlägg
27 december 2011
#2
Dålig jord till steget kanske. Även en bränd signaljord i CDn låter det som.

PS: Vet du vad du har för spole/spolar på din bas, en eller två? hur har du kopplat steget till basen?
Senast redigerat av TT-Avant (27 december 2011)


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 december 2011
#3
Dåligt med batteri i bilen eller dålig jord.

Har du mätt spänningen över steget vid belastning?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

385 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#4
Okej, får prova en annan jordpunkt än i bältesinfästningen. Kan jag ta signaljorden(remote) och jorda den i karossen direkt för att pröva om den är kass i spelaren?
Jag har inte volt mätt vid belastning vid steget utan enbart vilospänning.
Ska prova allt imorgon. Om det skulle visa sig att det är signaljorden har ni någon lämplig plats att placera den på en volvo 945?

MVH

21 761 Inlägg
27 december 2011
#5
volvo142-73 skrev:
Okej, får prova en annan jordpunkt än i bältesinfästningen.

Bältesinfästningen ska funka mycket bra så länge man gör rätt, dvs skrapar helt plåtrent och sätter jordkabelskon direkt mot plåten.

volvo142-73 skrev:
Kan jag ta signaljorden(remote) och jorda den i karossen direkt för att pröva om den är kass i spelaren?

Signaljord och remote är två olika saker, remote ger en plusspänning och kopplar du den till karossen så blir det kortslutning.

För att testa eventuellt trasig signaljord så kan du jorda RCA kontaktens skärm i stereons hölje, det blir kortare kabelstump då. smile

3 187 Inlägg
27 december 2011
#6
volvo142-73 skrev:
Okej, får prova en annan jordpunkt än i bältesinfästningen. Kan jag ta signaljorden(remote) och jorda den i karossen direkt för att pröva om den är kass i spelaren?
Jag har inte volt mätt vid belastning vid steget utan enbart vilospänning.
Ska prova allt imorgon. Om det skulle visa sig att det är signaljorden har ni någon lämplig plats att placera den på en volvo 945?

MVH

som batterinörd skrev. remote och signal jord är 2 helt skillda grejer.. sihgnal jorden sitter i stereon, inte i bilen.. antingen så fixar du en ny stereo eller så löder du om kretsen.

har du jordat i bältesfästet så gissar jag på att du lastat ner steget för lågt..


385 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
volvo142-73 skrev:
Okej, får prova en annan jordpunkt än i bältesinfästningen.

Bältesinfästningen ska funka mycket bra så länge man gör rätt, dvs skrapar helt plåtrent och sätter jordkabelskon direkt mot plåten.

volvo142-73 skrev:
Kan jag ta signaljorden(remote) och jorda den i karossen direkt för att pröva om den är kass i spelaren?

Signaljord och remote är två olika saker, remote ger en plusspänning och kopplar du den till karossen så blir det kortslutning.

För att testa eventuellt trasig signaljord så kan du jorda RCA kontaktens skärm i stereons hölje, det blir kortare kabelstump då. smile

Så jag ska sätta en kabel där "O" ett är och sedan på höljet av slutsteget så ska de fungera?
BILD :  --O==== <-- SKALL FÖRESTÄLLA RCA.

Hur pajar man signaljorden då?

mvh

3 187 Inlägg
27 december 2011
#8
volvo142-73 skrev:
Drönirettab skrev:
volvo142-73 skrev:
Okej, får prova en annan jordpunkt än i bältesinfästningen.

Bältesinfästningen ska funka mycket bra så länge man gör rätt, dvs skrapar helt plåtrent och sätter jordkabelskon direkt mot plåten.

volvo142-73 skrev:
Kan jag ta signaljorden(remote) och jorda den i karossen direkt för att pröva om den är kass i spelaren?

Signaljord och remote är två olika saker, remote ger en plusspänning och kopplar du den till karossen så blir det kortslutning.

För att testa eventuellt trasig signaljord så kan du jorda RCA kontaktens skärm i stereons hölje, det blir kortare kabelstump då. smile

Så jag ska sätta en kabel där "O" ett är och sedan på höljet av slutsteget så ska de fungera?
BILD :  --O==== <-- SKALL FÖRESTÄLLA RCA.

Hur pajar man signaljorden då?

mvh

nej inte i slutsteget, på stereon.

den brinner oftast när man har dålig jord eller om man tar ut jord kabeln ur steget innan man har dragit ur signal kablarna.


385 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#9
big-jepp skrev:
volvo142-73 skrev:
Drönirettab skrev:
volvo142-73 skrev:
Okej, får prova en annan jordpunkt än i bältesinfästningen.

Bältesinfästningen ska funka mycket bra så länge man gör rätt, dvs skrapar helt plåtrent och sätter jordkabelskon direkt mot plåten.


Signaljord och remote är två olika saker, remote ger en plusspänning och kopplar du den till karossen så blir det kortslutning.

För att testa eventuellt trasig signaljord så kan du jorda RCA kontaktens skärm i stereons hölje, det blir kortare kabelstump då. smile

Så jag ska sätta en kabel där "O" ett är och sedan på höljet av slutsteget så ska de fungera?
BILD :  --O==== <-- SKALL FÖRESTÄLLA RCA.

Hur pajar man signaljorden då?

mvh

nej inte i slutsteget, på stereon.

den brinner oftast när man har dålig jord eller om man tar ut jord kabeln ur steget innan man har dragit ur signal kablarna.

okej, då har jag eldat upp den då det gamla slutsteget glappa i rca kontakterna och lite här och var. Förresten va ute och spela lite nyss och upptäckte då att slutsteget går in i protect vid låga frekvenser. Slutsteget står inställt på nästan 50hz LPF. Basen är bryggad och har endast en spole, har för mig att jag lyckades få fram info nån gång om att den är på 4ohm.

mvh

21 761 Inlägg
27 december 2011
#10
En spänningsmätning på stegets plint där strömkablarna sitter, som myran skrev, skulle som sagt vara bra. smile

Blir steget väldigt varmt innan det går i protect?

Om basens modellnamn är NW1240 (mitten/sent 90-tal) så fanns den i 8 och 4 Ohm iaf, det borde inte bli för låg belastning på steget tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (27 december 2011)

385 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
En spänningsmätning på stegets plint där strömkablarna sitter, som myran skrev, skulle som sagt vara bra. smile

Blir steget väldigt varmt innan det går i protect?

Nu hänger jag inte med riktigt på vad du menar med vad myran skrev?

Ne slutsteget blir inte överdrivet varmt lite ljummet bara.

Det stämmet nog då basen är gammal.

mvh
Senast redigerat av volvo142-73 (27 december 2011)

21 761 Inlägg
27 december 2011
#12
"myran" frågade i inlägg #3 om du hade mätt spänningen på steget vid belastning, det var det jag menade. smile

Jag såg även att du tänkte mäta detta i morgon, det är bra.
Senast redigerat av Drönirettab (27 december 2011)

385 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#13
Jag ska göra detta, ska även provocera fram så att slutsteget går in i protect och se vad jag har för spänning. Vad är det för tolerans? Ska jag ha mätningar med bil igång respektive av eller ska ja bara ha den igång?

mvh
Senast redigerat av volvo142-73 (27 december 2011)

2 665 Inlägg
28 december 2011
#14
Man kan inte spela så högt med max4x75watt.  De siffror som står är ju marknadsförings siffror.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

385 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#15
Mätte upp spänningen nyss. Den ligger på 14,02 V vilo spänning och sjunker ända ner till 12,5V vid fullt ös så ska kolla upp mitt batteri samt jordpunkt imorgon med batteri tester.

mvh

3 187 Inlägg
28 december 2011
#16
volvo142-73 skrev:
Mätte upp spänningen nyss. Den ligger på 14,02 V vilo spänning och sjunker ända ner till 12,5V vid fullt ös så ska kolla upp mitt batteri samt jordpunkt imorgon med batteri tester.

mvh

med vilo spänning så menar du med bilen på tomgång och allt ljud av?

vart har du mätt på steget eller batteriet? 14V på tomgång är i lägsta laget enligt mig.

byt ut den originala jord kabeln till batteriet till en grövre.


385 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#17
big-jepp skrev:
volvo142-73 skrev:
Mätte upp spänningen nyss. Den ligger på 14,02 V vilo spänning och sjunker ända ner till 12,5V vid fullt ös så ska kolla upp mitt batteri samt jordpunkt imorgon med batteri tester.

mvh

med vilo spänning så menar du med bilen på tomgång och allt ljud av?

vart har du mätt på steget eller batteriet? 14V på tomgång är i lägsta laget enligt mig.

byt ut den originala jord kabeln till batteriet till en grövre.

Det har jag mätt vid slutsteget. Vilospänningen är mätt med bil igång på tomgång och ljudet är av. Dock så klurar jag på varför spänningen sjunker till 12,5V vid ös. Ska prova med annan jordpunkt imon som ska slipas helt plåtren och ha en egen koppar bult. Skall även göra dett på batterikabelns jord samt generator och motorjord. Hjälper inte detta så är det väl steget som är kass.
Återkommer imorgon.

MVH

21 761 Inlägg
28 december 2011
#18
Det verkar visserligen vara lite väl klen strömmatning när spänningen sjunker till 12,5 V med ett så pass "litet" steg (sett ur effektsynpunkt), men eftersom motorn går på tomgång så kan det vara så att generatorn vid just ett sånt tillfälle inte orkar ge stabil laddspänning ifall strömförbrukningen ökar med typ 10-15 A. Inte en omöjlighet alltså.

En mätning på batteripolerna vid samma tillfälle ger en vink om pluskabeln till slutsteget på något sätt har dålig kontakt, sedan kan även mätningen på slutsteget göras genom att sätta minusmätpinnen nere på en plåtren karossdel och se ifall spänningen skiljer sig jämfört med vid stegets kopplingsplint. smile

Fast oavsett om det blir spänningsfall i pluskabeln eller inte så ska steget fortfarande fungera när spänningen sjunker till 12,5 V. Det krävs åtminstone ner till 11 V innan ett slutsteg ska börja protestera.
Senast redigerat av Drönirettab (28 december 2011)

385 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Det verkar visserligen vara lite väl klen strömmatning när spänningen sjunker till 12,5 V med ett så pass "litet" steg (sett ur effektsynpunkt), men eftersom motorn går på tomgång så kan det vara så att generatorn vid just ett sånt tillfälle inte orkar ge stabil laddspänning ifall strömförbrukningen ökar med typ 10-15 A. Inte en omöjlighet alltså.

En mätning på batteripolerna vid samma tillfälle ger en vink om pluskabeln till slutsteget på något sätt har dålig kontakt, sedan kan även mätningen på slutsteget göras genom att sätta minusmätpinnen nere på en plåtren karossdel och se ifall spänningen skiljer sig jämfört med vid stegets kopplingsplint. smile

Fast oavsett om det blir spänningsfall i pluskabeln eller inte så ska steget fortfarande fungera när spänningen sjunker till 12,5 V. Det krävs åtminstone ner till 11 V innan ett slutsteg ska börja protestera.

Okej, men om jag nu skulle ha dålig jord får jag väl sämre "flöde" med ampere?
Va ute och spela lite nyss och märkte då att steget även går in i protect när det inte jobbar, alltså när ingen eller väldigt lite bas spelas dock enbart ett fåtal gånger vid hög volym. Aldrig vid låg volym. Är steget möjligtvis en bov?

mvh

21 761 Inlägg
28 december 2011
#20
När det blir dålig kontakt i strömförsörjningskablarna så får man spänningsfall vid belastning, dvs spänningen sjunker automatiskt när strömmen "inte räcker till". Det är orsaken till att mätningen ska göras vid belastning. smile

Att steget går i protect fastän det inte spelar musik beror troligen på fel i steget, men du får dubbelkolla att inte någon tråd från tex pluskabeln sticker ut och kortsluter mot jord/chassit ibland.


Sök