Kapning av fjädrar

Siiimon
30 september 2006 · 150 Inlägg

Manne skrev:

Siiimon skrev:

Manne skrev:

ska de sänkas så ska de göras ordentligt.. luft ska man ha i däcken, inte i hjulhusen tongue

Yes! precis, jag köper en sänkningssats istället! fick ju en sida av en kille jue smile som sålde för min bil ^^

inte så ja menade, 40mm är inte mkt.. ska man sänka så ska de va minst två varv smile

Äre så? men 40mm e väll skapligt?..

Malmoe SSS -12
1 oktober 2006 · 3 217 Inlägg

Tobbe__86 skrev:
jag kapade min sänknigsats wink blev fint låg och nada fjädring tongue

Det finns ju alternativ på alternativ, men är inte en ordentlig sänkningssats ganska optimerad för bilens vikt och upphängning?

Det låter nästan farligt om du frågar mig! Men sålänge den ligger rätt i tallriken när du hissar upp bilen så ska det inte vara några problem, hävdar besiktningen! Men dock så kan oprövade patentlösningar vara livsfarliga!

Men icke att förnekas är väl att bilen är ganska härlig genom kurvor!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Manne Jajjemen!
1 oktober 2006 · 1 512 Inlägg

Siiimon skrev:

Manne skrev:

Siiimon skrev:

Yes! precis, jag köper en sänkningssats istället! fick ju en sida av en kille jue smile som sålde för min bil ^^

inte så ja menade, 40mm är inte mkt.. ska man sänka så ska de va minst två varv smile

Äre så? men 40mm e väll skapligt?..

Beror på vad man jämför med,blir ju bättre än orginal iaf. Mät så ser du ungefär hur de kommer bli.. jag vet ju inte hur lågt du tycker är snyggt men ja skulle vilja ha lägre iaf.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Siiimon
1 oktober 2006 · 150 Inlägg

Manne skrev:

Siiimon skrev:

Manne skrev:

inte så ja menade, 40mm är inte mkt.. ska man sänka så ska de va minst två varv smile

Äre så? men 40mm e väll skapligt?..

Beror på vad man jämför med,blir ju bättre än orginal iaf. Mät så ser du ungefär hur de kommer bli.. jag vet ju inte hur lågt du tycker är snyggt men ja skulle vilja ha lägre iaf.

Jo visst, men min bil är väll inte direkt nått vrålåk, du kan ju alltid kika på den, men 4mm kommer ge effekt, självklart..kommer bli läckrar.....osv smile

Manne Jajjemen!
1 oktober 2006 · 1 512 Inlägg

Siiimon skrev:

Manne skrev:

Siiimon skrev:
Äre så? men 40mm e väll skapligt?..

Beror på vad man jämför med,blir ju bättre än orginal iaf. Mät så ser du ungefär hur de kommer bli.. jag vet ju inte hur lågt du tycker är snyggt men ja skulle vilja ha lägre iaf.

Jo visst, men min bil är väll inte direkt nått vrålåk, du kan ju alltid kika på den, men 4mm kommer ge effekt, självklart..kommer bli läckrar.....osv smile

Det kommer se bättre ut än orginal helt klart. Om du säger att bilen inte är nåt vrålåk, varför lägga ut 1500 på en sänksats som kanske inte sänker så mkt som du vill tongue
Photoshopade lite snabbt hur låg jag tycker ser snyggt ut.
http://www.geting.se/image.php/8280-lag.jpg

ser konstigt ut vid framskärmen, hade blivit bättre om du hade en bild från sidan.

Senast redigerat av Manne (1 oktober 2006)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
YeahLow OutRage DriftTeam
1 oktober 2006 · 181 Inlägg

om man köper sänksats blir det kasnke bara 40mm och det kan man ju kapa bort på originalfjädrana utan att dem hoppar ur skålarna! ska de sänkas så ska de sänkas i decimeter inte i mm..det är vad jag tycker

Zlizco
BMW E30 V8 Supercharger "OutRage DriftTeam" (1990)
Siiimon
1 oktober 2006 · 150 Inlägg

Manne skrev:

Siiimon skrev:

Manne skrev:

Beror på vad man jämför med,blir ju bättre än orginal iaf. Mät så ser du ungefär hur de kommer bli.. jag vet ju inte hur lågt du tycker är snyggt men ja skulle vilja ha lägre iaf.

Jo visst, men min bil är väll inte direkt nått vrålåk, du kan ju alltid kika på den, men 4mm kommer ge effekt, självklart..kommer bli läckrar.....osv smile

Det kommer se bättre ut än orginal helt klart. Om du säger att bilen inte är nåt vrålåk, varför lägga ut 1500 på en sänksats som kanske inte sänker så mkt som du vill tongue
Photoshopade lite snabbt hur låg jag tycker ser snyggt ut.
http://www.geting.se/image.php/8280-lag.jpg

ser konstigt ut vid framskärmen, hade blivit bättre om du hade en bild från sidan.

Jo men asså! visst vill jag lägga ut pengar på min älskling helt klart smile v inte så jag menade..men jag har bilder från sidan jag ska lägga ut smile då kan du fixa en ny bild, men jag tycker det såg skitgrymt ut med en sänkning wink

Masaru hater
1 oktober 2006 · 656 Inlägg

Men är det inte så om man kapar för mycket så palalr inte stötdämaprna med d. Så ska man kapa i decimeter så borde man väll köpa nya stötdämapre också, eller???

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
Siiimon
1 oktober 2006 · 150 Inlägg

Smiley skrev:
om man köper sänksats blir det kasnke bara 40mm och det kan man ju kapa bort på originalfjädrana utan att dem hoppar ur skålarna! ska de sänkas så ska de sänkas i decimeter inte i mm..det är vad jag tycker

Hmm...men flera har ju sagt att det är ostabilt att kapa..så jag kom in på att köpa istället

Siiimon
1 oktober 2006 · 150 Inlägg

Emiliano skrev:
Men är det inte så om man kapar för mycket så palalr inte stötdämaprna med d. Så ska man kapa i decimeter så borde man väll köpa nya stötdämapre också, eller???

Ja jo, det är nog så? är iaf inte bra för dämparna alls att kapa

Zankan Zankan
2 oktober 2006 · 10 Inlägg

grymt oseriöst , men visst det funkar kanske ett tag.
det sliter osm fan på dämparna bland annat !!

Nissan Skyline R34 GTT "Nizmo Edition 2" (1999)
LillNaisarn
2 oktober 2006 ·

Zankan skrev:
grymt oseriöst , men visst det funkar kanske ett tag.
det sliter osm fan på dämparna bland annat !!

Jag skulle själv personligen inte kapa fjädrar , isf på ngn "pislner bil" eller liknande, men tänk bara på om ni byter eller kapar fjädrar så borde även hjulinställning göras annars lär bilen käka däck !

Finski87 JÄRNA
2 oktober 2006 · 76 Inlägg

hehe kapa fjädrar jag tog 3 varv på min jetta och det vart bra.. kolla på den så ser du hur de kan bli!

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!
Vadå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väl inte för att tittas på!?
Volkswagen VR6 2.8 "Dräparen" (1996)
-Exet-
2 oktober 2006 · 53 Inlägg

om man nu kapar fjädrarna, eller sätter på en sänkningssats så "viker" ju hjulen sig så den börjar käka däck..kan man förhindra detta, alltså få hjulen raka? hur dyrt isf och var, eller måste man leva med detta?!

_Spawned_ Maskinförare
2 oktober 2006 · 1 163 Inlägg

Är det sänknings sats till carina 2 så finns 40mm sänkning, på : http://www.autokatalogen.se/afw/lulea/s … deId=17266

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Siiimon
2 oktober 2006 · 150 Inlägg

_Spawned_ skrev:
Är det sänknings sats till carina 2 så finns 40mm sänkning, på : http://www.autokatalogen.se/afw/lulea/s … deId=17266

Tyvärr funkar inte sidan du linkade, men de va inte den, tror inte det iaf...vad kostade fjädrarna på sidan du linkade? för på den jag hade sänkte 40mm och kostade 1750kr

Siiimon
6 oktober 2006 · 150 Inlägg

Man får väll bättre väghållning av en sänkningssats? eller måste man köpa en väghållningskit?

Siiimon
10 oktober 2006 · 150 Inlägg

Eller? yikes

Volvo_Mannen Volvoskadad
10 oktober 2006 · 6 017 Inlägg

Siiimon skrev:
Man får väll bättre väghållning av en sänkningssats? eller måste man köpa en väghållningskit?

lite bättre, men hårdare fjädrar och hårdare stötdämpare blir mycke bättre

Jonas
_Spawned_ Maskinförare
28 april 2007 · 1 163 Inlägg

Siiimon skrev:
Ok! Tack för alla svar, men jag tror inte det finns nån sänkningssats till min tyvärr sad eller har nån sett nån sida med sänkningssats till Carina II?

Klart det finns ;D
www.laitis.se och gå in på reservdelar. sen letar du på fjädrar så får du fram sänknings sats.. smile
"Sänknings sats, sänker 40mm 2130:- inte farligt tycker jag smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang