2362
Sök

Projekt Volvo 945 ltt effektmål ca 400rwhp

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#1
Tänkte lägg upp mitt projekt och se ifall det finns något intresse annars bygger jag utan att publicera smile

fick tag på ett extra b230fk block så jag kunde bygga vid sidan av. tanken är att den ska leverera ca 400 kaniner men när man väl kommit dit så kommer det väll säkert inte räcka så länge innan man vill ha mer smile

men först och främst blir det att bygga en riktig botten så jag slipper ur med motorn när allt kul ska på, så jag börjar med en riktig grund sen kommer det mer efter inkomst.

motor spec då:

Underdelen:

b230fk block
LG-speed H-profil
Smidda mahle kolvar
Nya ringar och lager överallt
Dubbel vevhusventilation
Hydraul koppling svetsad i block för oljeretur
Viktat och balanserat
Högflödes oljepump
Ståldrev
Toppdeckat
Pinnbultat block
Skärkants packning

Topp:

Redigt portad 530 flödade 172cfm innan senaste breddning av kanaler, levererar mer nu
Mira frästa ventilsäten
Cutback vinkel på ventiler
Hårdare ventilfjädrar
Enem v16 kam (ej bestämt ännu)
Nuke performace kamdrev
Nuke performace fuelrail
Extraktor med separat wg
Spridare ej bestämt

Styrsystem:

Link g4 ATOM

Koppling:

Djupa svänghjulet uppsvarvat för 240mm lamell
712 platta
6-pucks sinter lamell

har säkert glömt en hel del men bara att ni frågar om ni undrar över något.

Tack till:

Jimmy Lerfelt
Martin Magnusson
Knutte Edenholm
Mats i stommen
Tommy på overboostracing

mfl.
Senast redigerat av Diss (13 februari 2012)


578 Inlägg
13 februari 2012
#2
Ska såklart följas smile Upp med bilder nu


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#3
försöker förstå mig på denna skiten hur man laddar upp bara smile


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#4
http://i.imgur.com/byrxf.jpg

haha, ja har man inget garage så går det utmärkt att duscha med motorn, ångtvättades såklart innan för att få bort det värsta smile kaxigt med vit färg cool
Senast redigerat av Diss (13 februari 2012)


578 Inlägg
13 februari 2012
#5
Diss skrev:
försöker förstå mig på denna skiten hur man laddar upp bara smile

Du laddar upp bilder i fotoalbumet smile Sen tar du bbcode länken till höger och laddar upp smile hoppas det hjälper.


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#6
http://i.imgur.com/6T5zw.jpg

Toppdeckat för att få det 100%


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#7
motorraZ skrev:
Diss skrev:
försöker förstå mig på denna skiten hur man laddar upp bara smile

Du laddar upp bilder i fotoalbumet smile Sen tar du bbcode länken till höger och laddar upp smile hoppas det hjälper.

gjort på nå annat jävla sätt men funkade gjorde de ju iaf smile


179 Inlägg
13 februari 2012
#8
Härligt med fler 940!

Vad har du tänkt köra för turbo? Tidigt ladd eller utrymme för 500+ hk? smile

Blocket blev snyggt, nu innan det sitter i bilen, sen efter 50 mil, så är det nog inte så vitt längre wink

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

6 Inlägg
13 februari 2012
#9
Fläskigt projekt, klår snart min om du har tur


578 Inlägg
13 februari 2012
#10
Diss skrev:
motorraZ skrev:
Diss skrev:
försöker förstå mig på denna skiten hur man laddar upp bara smile

Du laddar upp bilder i fotoalbumet smile Sen tar du bbcode länken till höger och laddar upp smile hoppas det hjälper.

gjort på nå annat jävla sätt men funkade gjorde de ju iaf smile

Jag såg det sen hehe . Tur att det funkar i allafall smile


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#11
phille18 skrev:
Härligt med fler 940!

Vad har du tänkt köra för turbo? Tidigt ladd eller utrymme för 500+ hk? smile

Blocket blev snyggt, nu innan det sitter i bilen, sen efter 50 mil, så är det nog inte så vitt längre wink

har inte bestämt mig än faktiskt smile kanske en borg warner snurra eller testa med turbobanditens prylar smile klart det är snyggt efter 50mil man tvättar ju varje gång wink det ser mycket bättre ut nu, är bara målat ett lager där smile


179 Inlägg
13 februari 2012
#12
Tror en borgwarner s200 hade passat perfekt!

Lastbilssnurrorna är ju inte precis rädda för ladd som en del kinaturbos verkar vara smile

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#13
http://i.imgur.com/edU2w.jpg

svetsat oljeretur, inte det lättaste i gjutjärn smile

http://i.imgur.com/LCPeK.jpg

pinnbulat för att se hur det blir smile så blir oljereturen sen, ska pressa slang där.

http://i.imgur.com/vzHWQ.jpg

putsa så inihelvete och sedan börja vikta dom smile

http://i.imgur.com/FJSlR.jpg

en klar smile kanske inte så kul att se alla, men ni ser ju hur jag har gjort smile alla väger 543gram nu

http://i.imgur.com/kVf2A.jpg

och montera dom på LG-speed stakarna smile


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#14
har glömt att tagit endel bilder , de går ju fort när man har roligt smile men ska försöka knäppa några snart igen smile


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#15
phille18 skrev:
Tror en borgwarner s200 hade passat perfekt!

Lastbilssnurrorna är ju inte precis rädda för ladd som en del kinaturbos verkar vara smile

ja, det är den jag är ute efter isåfall smile


6 Inlägg
13 februari 2012
#16
Diss skrev:
phille18 skrev:
Tror en borgwarner s200 hade passat perfekt!

Lastbilssnurrorna är ju inte precis rädda för ladd som en del kinaturbos verkar vara smile

ja, det är den jag är ute efter isåfall smile

de e en fin snurra de


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
13 februari 2012
#17
ska du köra 500 whp och få ladd relativt tidigt rekommenderar jag en Borg Warner s256, då lär du få skapligt  tidigt ladd  och snurran pallar ju runt 500-550 whp annars kan man ju gå upp till s258, lite segare ladd men den orkar ju med runt 600 whp, Dock dubbelt så dyr som turbo banditens grejer men antagligen dubbelt så bra (:


179 Inlägg
14 februari 2012
#18
Mog1 skrev:
ska du köra 500 whp och få ladd relativt tidigt rekommenderar jag en Borg Warner s256, då lär du få skapligt  tidigt ladd  och snurran pallar ju runt 500-550 whp annars kan man ju gå upp till s258, lite segare ladd men den orkar ju med runt 600 whp, Dock dubbelt så dyr som turbo banditens grejer men antagligen dubbelt så bra (:

Man behöver ju inte köpa nya grejer, finns oftast begagnade i riktigt bra skick. Men vill man vara på den säkra sidan..

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
14 februari 2012
#19
phille18 skrev:
Mog1 skrev:
ska du köra 500 whp och få ladd relativt tidigt rekommenderar jag en Borg Warner s256, då lär du få skapligt  tidigt ladd  och snurran pallar ju runt 500-550 whp annars kan man ju gå upp till s258, lite segare ladd men den orkar ju med runt 600 whp, Dock dubbelt så dyr som turbo banditens grejer men antagligen dubbelt så bra (:

Man behöver ju inte köpa nya grejer, finns oftast begagnade i riktigt bra skick. Men vill man vara på den säkra sidan..

Nej det är ju sant.. dock är bw 256-258 snurrorna typ omöjliga att få tag i beg smile


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#20
Mog1 skrev:
phille18 skrev:
Mog1 skrev:
ska du köra 500 whp och få ladd relativt tidigt rekommenderar jag en Borg Warner s256, då lär du få skapligt  tidigt ladd  och snurran pallar ju runt 500-550 whp annars kan man ju gå upp till s258, lite segare ladd men den orkar ju med runt 600 whp, Dock dubbelt så dyr som turbo banditens grejer men antagligen dubbelt så bra (:

Man behöver ju inte köpa nya grejer, finns oftast begagnade i riktigt bra skick. Men vill man vara på den säkra sidan..

Nej det är ju sant.. dock är bw 256-258 snurrorna typ omöjliga att få tag i beg smile

tror nog att en s200 funkar fint åt mig i början, för ska jag öka effekt efter jag nått 400 sträcket så kan jag nog garantera att de inte höjs med "bara" 50-100hk , utan då spårar de nog ur rejält smile



Sök