Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk

Renovering av en Volvo 740 (745) Herrgårdsvagn -86
  • 386 Följare
  • 939 002 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 maj 2019
Chrrille
17 januari 2015 · 1 011 Inlägg

Henkix skrev:
Kolla du vad det satt för ramlager i motorn din innan du beställde?
dom där ramlagrena på bilden sitter i B230 88B och framåt. o E motorn tillverkades fram till 88A så att säga. o i b230 till 88A sitter det andra ramlager i. men det lär du märka isåfall. med lite tur har volvo lagt i dem nyare lagrena i den. min är en 88A o den hade dem nyare lagren, men den var tillverkad precis innan semestern 88, det var runt semestern dom ändrade på det. tongue

Självklart var det ju fel lager mad
Men fick tag i rätt så det löste sig smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Chrrille
19 januari 2015 · 1 011 Inlägg

Nya bultar till framkåpan
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-f7edccba33967d406faaa26ea223e6af.jpg

Framkåpan monterad med nya bultar och packning smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-c8e07fa4da553ce1d70c1a8aabe0170a.jpg

Nytt oljefilter samt vattenrör monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-db5b7ded4b46dc8b7016a950813abf3e.jpg

Smutsiga och tråkiga motorfästen samt fästet till generatorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-4cfab09f5ea62de9c46f8fcb2decb101.jpg

Börjar ta lite form nu. Nylackade delar samt en ny oljetryckgivare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-24e9a39321681921bccc830dcd2ca988.jpg

Vevhusventilationen återmonterad efter grov rengöring med Diesel. Så nu finns det allt cirkulation i den tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-9c2bda207876c31f36f89dc126542e43.jpg

Första pinnbulten från toppen av, Eftersom denna gick så lätt så kan jag sätta något på att någon annan kommer att jävlas tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-10d4ac915f694c6e7833ef1036165b2c.jpg

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Henkix
19 januari 2015 · 6 737 Inlägg

va trevligt det ser ut smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Chrrille
22 januari 2015 · 1 011 Inlägg

Ny oljetrågspackning på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-bdb45fa04e44ffa7c267bab9e4fdf112.jpg

Oljetråg på plats med nya bultar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-69aad486a13d69a2e13526e164e59edc.jpg

Oljepluggen skulle nog varit i silver också! Hade nog passat in lite bättre smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-5b0ad9f46f74113558d28ce33e8c0ef7.jpg

Svänghjulskåpan eller vad den nu kallas, på plats smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-30e43843a373cd498a92aa5492a84664.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-706da2d6621557d96556d0a630bf1d6a.jpg

Helhetsbild
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-22e5fb731dcd24b402ff197b025d2923.jpg

Ny blockpackning
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-7289c5e096a15fbc697258559913d870.jpg

Toppen på plats och med nya bultar dessutom smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-f37932962ec267b79a4bd44428be08de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-0359c913ef4056a1685eb3185e95df7f.jpg

Börjar likna något nu iallafall big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-4ac1d4ba9335d7247700be6a9aad9846.jpg

Allt för idag! smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
740_Greggy
22 januari 2015 · 33 Inlägg

Blir hur bra som helst du smile

Volvo 760 Gle "orginalet vällkomen hem igen" (1983)
BlueScreeen
22 januari 2015 · 2 030 Inlägg

satans så stiligt!!! Den har ju gjort ett bra jobb på! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
22 januari 2015 · 1 481 Inlägg

Kanske har missat detta, men har du "renoverat" toppen nåt?

Typ slipat in ventiler osv? smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Chrrille
24 januari 2015 · 1 011 Inlägg

Plockade loss spännaren från min gamla motor istället för att köpa en ny då denna enbart har rullar drygt 250 mil. Så sparar man lite pengar cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-f8dfbfecfe2ac06a90265e35192792ce.jpg

Spännaren monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-d1d1e4ee88374c3497a5257008ffb889.jpg

Nya packboxar monterade. Skönt å slippa oljeläck ett tag framöver smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-a45a4dc671c9a2b7832b672d645ac43f.jpg

Plockade bort kammen å tryckarna för att byta dämpgummina. Är ju rätt så enkelt så lika bra tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-f1cf45fc0634bafa6d975287610a3fa3.jpg

Nya gummin på plats med mycket olja också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-14f861ceaa8127c3de9643c3f1dccebb.jpg

Ny packbox till kammen. (Beklagar den dåliga bilden)
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-055617a54985c7947544ebe93c3fd26c.jpg

Remhjulen på plats & ny kamrem smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-c8ac19ae4553a9e0603dd3adfb2550c7.jpg

Oljefritt big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-274af493a484128ec885137a9f7edae1.jpg

Imorgon lyftes den gamla motorn ur bilen då jag behöver lite kringdelar från denna tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-db520542a25703bc0ebe8efae3cd5b02.jpg
Har upptäckt stora elfel med motorstyrningen på min gamla motor & den kan vara en av orsakerna till att den är lite törstig wink Bilder på detta kommer imorgon och kommer även bjuda på lite bilder av urtagningen av motor & låda. smile

Allt för idag. big_smile
Släng gärna en kommentar!

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvoslut245
24 januari 2015 · 447 Inlägg

blir fint som fan det dära (Y) men det fattas en vattenpump tongue

Volvo 343 GLS "grodanboll" (1982)
Volvo 240 GL "muppen" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2015 · 13 791 Inlägg

Chrrille skrev:
Plockade loss spännaren från min gamla motor istället för att köpa en ny då denna enbart har rullar drygt 250 mil. Så sparar man lite pengar cool
http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-f8dfbfecfe2ac06a90265e35192792ce.jpg

Spännaren monterad.
http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-d1d1e4ee88374c3497a5257008ffb889.jpg

Nya packboxar monterade. Skönt å slippa oljeläck ett tag framöver smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-a45a4dc671c9a2b7832b672d645ac43f.jpg

Plockade bort kammen å tryckarna för att byta dämpgummina. Är ju rätt så enkelt så lika bra tongue
http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-f1cf45fc0634bafa6d975287610a3fa3.jpg

Nya gummin på plats med mycket olja också.
http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-14f861ceaa8127c3de9643c3f1dccebb.jpg

Ny packbox till kammen. (Beklagar den dåliga bilden)
http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-055617a54985c7947544ebe93c3fd26c.jpg

Remhjulen på plats & ny kamrem smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-c8ac19ae4553a9e0603dd3adfb2550c7.jpg

Oljefritt big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-274af493a484128ec885137a9f7edae1.jpg

Imorgon lyftes den gamla motorn ur bilen då jag behöver lite kringdelar från denna tongue
http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-db520542a25703bc0ebe8efae3cd5b02.jpg
Har upptäckt stora elfel med motorstyrningen på min gamla motor & den kan vara en av orsakerna till att den är lite törstig wink Bilder på detta kommer imorgon och kommer även bjuda på lite bilder av urtagningen av motor & låda. smile

Allt för idag. big_smile
Släng gärna en kommentar!

är jhu knappt någon el smile.  på min 245turbo körde jag helt utan styrning tll en enda sak. iof var den rätt törstig..
1.8l milen oavsätt hur man körde smile  Gnistat sprut så inte så konstigt iof smile   är jhu rätt enkel "el" i E motorerna
är jhu istort sätt så att man behöver ström för att värma up bi metallen i bränsletrycksregulatorn och sen så luftsliden och sen så kallstartspridaren får signalen från termotidsgivaren.  så ingen direkt vetenskap.

Nu var det ett "par" år sen jag skruvade K-jetronic   men mitt bästa tips för att få en motor som går så bra som möjligt är följande.

på grenrörssidan sitter en lapp där det står vilken motorfamilj motorn tillhör där står det även inställningsvärdet på Co halten.

var noga med att hamna mellan inställningsvärdet
men!!!! där Hc är som lägst.  ta ur insexnyckeln och varva till imellan åt  skruven är EXTREMT känslig så man får känna sig fram riktigt försiktigt när hc är som lägst kommer bilen gå så snålt den bara kan men samtidigt gå bra!  blir extremt stor skillnad på gången.

självklart måste man vara OTROLIGT noggrann att ALLA vakuum slangar är hela  att oljelocket och oljestickan är täta och att vevhus ventilationen fungerar och inte läcker.  för alla dessa grejer är MEGA viktigt på dessa motorer.   på b230E har man en massa extra vacuum junk också så man verkligen vacuumtestar hela systemet så det är tätt



http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/K-Jetronic/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Chrrille
24 januari 2015 · 1 011 Inlägg

Volvoslut245 skrev:
blir fint som fan det dära (Y) men det fattas en vattenpump tongue

Ja den har jag inte missat, men ska plocka vattenpumpen från min gamla motor då den också bara har gått drygt 250 mil tongue

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Chrrille
24 januari 2015 · 1 011 Inlägg

Growe skrev:
är jhu knappt någon el smile.  på min 245turbo körde jag helt utan styrning tll en enda sak. iof var den rätt törstig..
1.8l milen oavsätt hur man körde smile  Gnistat sprut så inte så konstigt iof smile   är jhu rätt enkel "el" i E motorerna
är jhu istort sätt så att man behöver ström för att värma up bi metallen i bränsletrycksregulatorn och sen så luftsliden och sen så kallstartspridaren får signalen från termotidsgivaren.  så ingen direkt vetenskap.

Nu var det ett "par" år sen jag skruvade K-jetronic   men mitt bästa tips för att få en motor som går så bra som möjligt är följande.

på grenrörssidan sitter en lapp där det står vilken motorfamilj motorn tillhör där står det även inställningsvärdet på Co halten.

var noga med att hamna mellan inställningsvärdet
men!!!! där Hc är som lägst.  ta ur insexnyckeln och varva till imellan åt  skruven är EXTREMT känslig så man får känna sig fram riktigt försiktigt när hc är som lägst kommer bilen gå så snålt den bara kan men samtidigt gå bra!  blir extremt stor skillnad på gången.

självklart måste man vara OTROLIGT noggrann att ALLA vakuum slangar är hela  att oljelocket och oljestickan är täta och att vevhus ventilationen fungerar och inte läcker.  för alla dessa grejer är MEGA viktigt på dessa motorer.   på b230E har man en massa extra vacuum junk också så man verkligen vacuumtestar hela systemet så det är tätt



http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/K-Jetronic/

Den elen som finns på E-motorerna är ju väldigt lite men problemet med den "lilla" elen ska ta stor skada på bilens elsystem istället tongue

Tack för bra info smile
Men blev lite nyfiken på det med vakuumtest. Hur utför man det?

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 januari 2015 · 13 791 Inlägg

Chrrille skrev:

Growe skrev:
är jhu knappt någon el smile.  på min 245turbo körde jag helt utan styrning tll en enda sak. iof var den rätt törstig..
1.8l milen oavsätt hur man körde smile  Gnistat sprut så inte så konstigt iof smile   är jhu rätt enkel "el" i E motorerna
är jhu istort sätt så att man behöver ström för att värma up bi metallen i bränsletrycksregulatorn och sen så luftsliden och sen så kallstartspridaren får signalen från termotidsgivaren.  så ingen direkt vetenskap.

Nu var det ett "par" år sen jag skruvade K-jetronic   men mitt bästa tips för att få en motor som går så bra som möjligt är följande.

på grenrörssidan sitter en lapp där det står vilken motorfamilj motorn tillhör där står det även inställningsvärdet på Co halten.

var noga med att hamna mellan inställningsvärdet
men!!!! där Hc är som lägst.  ta ur insexnyckeln och varva till imellan åt  skruven är EXTREMT känslig så man får känna sig fram riktigt försiktigt när hc är som lägst kommer bilen gå så snålt den bara kan men samtidigt gå bra!  blir extremt stor skillnad på gången.

självklart måste man vara OTROLIGT noggrann att ALLA vakuum slangar är hela  att oljelocket och oljestickan är täta och att vevhus ventilationen fungerar och inte läcker.  för alla dessa grejer är MEGA viktigt på dessa motorer.   på b230E har man en massa extra vacuum junk också så man verkligen vacuumtestar hela systemet så det är tätt



http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/K-Jetronic/

Den elen som finns på E-motorerna är ju väldigt lite men problemet med den "lilla" elen ska ta stor skada på bilens elsystem istället tongue

Tack för bra info smile
Men blev lite nyfiken på det med vakuumtest. Hur utför man det?

finns speciella pumpar så man kan testa både tryck och vakuum.  antar att tex biltema har dessa.  problemet med K-jetronic är att bränslefördelaren inte fungerar när det inte uppnår rätt vakuum därför dom är så otroligt känsliga för minsta läckage så en oljesticka som inte sitter i räcker för att blandningen ska bli fel eftersom vågen som mäter luften inte rör sig som det är tänkt.

oftast räcker sunt förnuft hela slangar som är rätt inkopplade brukar räcka. men vill man vara säker så vacuum är bra så prövar man dom.  men du kan så klart inte prova allt med rubbet på rätt ställe man får testa sakerna del för del.


men sen när du är klar nya motorn sitter i så letar du på någon som har en riktig avgastestare och gör som jag skrev så kommer du inse att din maskin kommer gå som en dröm.  gjort det på en hög med K-jet bilar och det brukar göra stor skillnad.

lämnar man in det på en verkstad för inställning av co brukar idioterna bara skruva friskt och ställa co halten på typ 0.2% och bilen hostar och spottar.  sen tröttar ägarenoch skruvar på skruven friskt så co halten blir skyhög. och den går ryckigt och dåligt. derför det är så viktigt att ställa det rätt för att få ut mest av motorn och få en motor som går så snålt den kan.. fast ingen bil med k-jetronic är speciellt snål smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Chrrille
25 januari 2015 · 1 011 Inlägg

Då var den gamla motor uttagen smile Gick himla smidigt och enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-3c6d20eda9ea05628356d69d159b0327.jpg

Även lådan hängde med. Lådan ska jag ha på min nya motor då växellådan som satt på den nya motorn växlade lite konstigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-1328499a96abc19b2a5f8c798ae35188.jpg

Kabel till tomgångsmotorn som är avskalad samt kabel till kallsprutet som är på gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-6e95867822959343a1ada588b03e3cf8.jpg

Kablar till relät i motorrummet. Har för mig att det är ett kallstartrelä men kan ha fel tongue I vilket fall så är kablarna kass. Undra vad som hade hänt om dessa legat emot varann. Kortis?
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-8c4b107e1045bb1a266b8ee63aca6045.jpg

Hallgivaren. Här har kablarna tvinnat ihop med varann. Hur kan det ens fungera, kablarna går ju i varann. mad
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-c7376a6bb5a7d752ed41822c45fb7460.jpg

Kabel till generatorn är helt avskalad. Är detta en +kabel? roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-fd0096ad5a9a13a80bd5487d9ca1bd48.jpg

Kabel till oljetryckgivaren. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-f875dad09803a4ffacb1ba83c5cf19c8.jpg

Såg även att kontakten till Termotidgivaren är trasig. Har kört med bilen utan att den ens har varit inkopplad. yikes

Kan det vara möss som har varit å käkat på alla kablar eller är det bara uttorkade?
I vilket så hamnar denna kabelstam i soporna. Har ju en på den nya motorn som är helt felfri smile Det enda kabeln som måste fixas är Hallgivarkabeln då den inte sitter i motorns kabelstam.

Allt för idag! smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Extrazz En 5a är Livet.
25 januari 2015 · 2 005 Inlägg

Snygga kablar.. Inga möss där inte utan dåligt underhåll och miljön gör sitt.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Djo
25 januari 2015 · 10 163 Inlägg

Ja att den bilen ens gott är ju bra eller vad man ska kalla det tur det inte blivit kabelbrand iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
volvomax244
25 januari 2015 · 2 Inlägg

tyckte det här projektet såg intressant ut, nu sitter man här på sista sidan helt plötsligt nån timme senare XD Riktigt intressant projekt, fortsätt så blir ju skitbra smile

BlueScreeen
25 januari 2015 · 2 030 Inlägg

De där kablarna är ju det värsta man sett! yikes

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Chrrille
25 januari 2015 · 1 011 Inlägg

Extrazz skrev:
Snygga kablar.. Inga möss där inte utan dåligt underhåll och miljön gör sitt.

Det är klart, 29 år gamla kablar kan ju inte vara i toppskick tongue

Djo skrev:
Ja att den bilen ens gott är ju bra eller vad man ska kalla det tur det inte blivit kabelbrand iallafall.

Motorn går ju eftersom det mesta är mekaniskt, men att den tidigare nästan drog 2L milen har ju sina förklaringar nu tongue En kabelbrand hade inte varit så kul, tur att man upptäckte det innan det hände något hmm

volvomax244 skrev:
tyckte det här projektet såg intressant ut, nu sitter man här på sista sidan helt plötsligt nån timme senare XD Riktigt intressant projekt, fortsätt så blir ju skitbra smile

Kul att det intresserar dig smile

BlueScreeen skrev:
De där kablarna är ju det värsta man sett! yikes

Ja ingen vacker syn direkt hmm

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Henkix
25 januari 2015 · 6 737 Inlägg

den svarta kabeln till hallgivaren ska vara tvinnad runt dem andra för att skydda impulserna mot störningar. smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang