Slagcylinder? Koppling paj? Volvo 940 - 96

Lesliey
6 mars 2012 · 105 Inlägg

Snart skänker jag bort den här jävla skrotbilen.
Skulle köra en liten sväng och helt plötsligt är kopplingspedalen helt slapp, död, utan motstånd och jag växlar men motorn rusar. Står still och lägger i olika växlar med kopplingen uppe och inget händer, bilen hoppar inte iväg eller någonting. Växlarna går inte i. Bara att bogsera hem skiten, igen.
Som kvinnlig bilförare har man verkligen tur, det stannar alltid hjälpsamma gubbar och hjälper en, haha. Han snackade om någon slagcylinder eller möjligen slavcylinder som gjort sitt. Kunde köpas för kanske 500-700 på typ mekonomen. Ingen stor grej att fixa.

Nu undrar jag vad den här mojängen egentligen heter och om ni tror det han surrade om stämmer?

Hittar nämligen inget som heter slagcylinder på mekonomen. Det Han pekade i motorrummet på någon grej men det var så mörkt så jag fattade faktiskt inte.

lull3_
6 mars 2012 · 17 Inlägg

Hade precis samma problem med min förra bil, bytte då slavcylinder, och även huvudkopplingscylinder sen gick det växla igen. Så testa byt dessa delar.

Lesliey
7 mars 2012 · 105 Inlägg

lull3_ skrev:
Hade precis samma problem med min förra bil, bytte då slavcylinder, och även huvudkopplingscylinder sen gick det växla igen. Så testa byt dessa delar.

Så namnet är slavcylinder? Hittar ju inte den reservdelen på mekonomen. Vad är en huvudkopplingscylinder? Är det dyrt?

Pim_Pim
7 mars 2012 ·

Kolla slavcylindern först, kolven i cylindern kan ha åkt ut och då fastnar kopplingen i intrampat läge.
Då är tryckplattan intryckt hela tiden och man kommer ingen vart tongue

Har du tur så är det inte säkert att du behöver köpa nån ny del, det här hände mig förra året.

Har du ingen som kan kolla på bilen ?

Senast redigerat av Pim_Pim (7 mars 2012)

PMPerformance
7 mars 2012 · 2 266 Inlägg

Antligen är kopplingen sliten så när man trycker ner kopplingen så åker kolven i slavcylindern för långt ut och sätter sig på sniskan och läcker ut bromsvätska. En ny packningsats (kan ha skadat gamla packboxen) och förläng stången mellan hävarmen och slavcylindern, annars shimsa ut kulleden som hävarmen vilar på inne i sprängkåpan på växellådan. Detta kan göras genom att ta bort gummiskyddet som hävarmen går in i så ser man kulan gänga ur den och lägg dit några brickor sen montera ihop de och lufta kopplingen sen kommer de nog funka.

svetsdiff !!!
Lesliey
7 mars 2012 · 105 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Kolla slavcylindern först, kolven i cylindern kan ha åkt ut och då fastnar kopplingen i intrampat läge.
Då är tryckplattan intryckt hela tiden och man kommer ingen vart tongue

Har du tur så är det inte säkert att du behöver köpa nån ny del, det här hände mig förra året.

Har du ingen som kan kolla på bilen ?

Det var en kille som hjälpte mig att kolla igår när det hände, han lät tämligen säger på slavcylindern. Vi får väl hoppas det, jag behöver bilen i jobbet imorgon. Ringde en dyr mekonomenmeck som jag får rulla ner den till idag. Lite surt men min vanliga bilmeck är utomlands.

Hoppas bara detta är något dom kan fixa snabbt under dagen.

Lesliey
7 mars 2012 · 105 Inlägg

PMPerformance skrev:
Antligen är kopplingen sliten så när man trycker ner kopplingen så åker kolven i slavcylindern för långt ut och sätter sig på sniskan och läcker ut bromsvätska. En ny packningsats (kan ha skadat gamla packboxen) och förläng stången mellan hävarmen och slavcylindern, annars shimsa ut kulleden som hävarmen vilar på inne i sprängkåpan på växellådan. Detta kan göras genom att ta bort gummiskyddet som hävarmen går in i så ser man kulan gänga ur den och lägg dit några brickor sen montera ihop de och lufta kopplingen sen kommer de nog funka.

Det där låter inget vidare. Jag tror dock inte kopplingen är såpass sliten. Har inte sett någon läcka av bromssvätska heller. Det där hände ju som sagt igår, från ingenstans sad

Lesliey
7 mars 2012 · 105 Inlägg

Seriöst. Bilmecken sa direkt idag att jag behöver byta kopplingen för 6000. Han bara tittade in under huven och konstaterade att läcker ingen bromsvätska så då är det inte slagcylindern. Vafalls? Det är inget fel på kopplingen, den har inte slirat det minsta. Bilen har gått 24000 mil.

Pim_Pim
7 mars 2012 ·

Lesliey skrev:
Seriöst. Bilmecken sa direkt idag att jag behöver byta kopplingen för 6000. Han bara tittade in under huven och konstaterade att läcker ingen bromsvätska så då är det inte slagcylindern. Vafalls? Det är inget fel på kopplingen, den har inte slirat det minsta. Bilen har gått 24000 mil.

Så han var aldrig under bilen och kollade ?
För det är inte säkert att det läcker om slavcylindern om man bara står och glor under huven, nån måste sitta i bilen och koppla och sen tittar en i motorutrymmet undertiden.

Så om du har nån i din närhet att följa med dig ut så kan du be den personen att trycka lite på koppligen och så kollar du under huven om det läcker bromsvätska.

Den där bilverkstaden skulle inte jag lita på!

Lesliey
11 mars 2012 · 105 Inlägg

Nix, han öppnade bara huven, bad mig trampa ner kopplingen och sa att det inte kan vara slagcylindern.

Bilverkstaden är en mekonomenverkstad.. sad

Lesliey
12 mars 2012 · 105 Inlägg

Update: Nu har han kikat och säger att kopplingsgaffeln är av. Enligt honom ett jäääääkla jobb för han måste riva växellådan för att fixa. Dessutom tycker han att jag ska byta till helt ny koppling på samma gång för den kanske håller två tre månader. Skitsnack tror jag och känner mig lurad.

Vad kostar en ny sån där kopplingsgaffel? Försöker söka på nätet men vet inte om kopplingsgaffel är rätt benämning?

PMPerformance
12 mars 2012 · 2 266 Inlägg

Är den av så kan man byta utan riva ner lådan har jag för mig att man kan lirka ut den ur hålet den sitter i fast de är nog lättast att riva ner lådan och ta den via de hålet.

svetsdiff !!!
Mercedesturbodiesel Sothora <3
12 mars 2012 · 1 201 Inlägg

beror på om det är m90 lådan eller m47... är de m90 så har ja för mig den går o byta utan att riva...
Men skulle tro att något mer inte är riktigt 100 då kopplingsarmen knäcks

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
PMPerformance
12 mars 2012 · 2 266 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
beror på om det är m90 lådan eller m47... är de m90 så har ja för mig den går o byta utan att riva...
Men skulle tro att något mer inte är riktigt 100 då kopplingsarmen knäcks

Har för mig de går på m47 med har gjort de när jag schimsa kulleden armen vilar på

svetsdiff !!!
Lesliey
12 mars 2012 · 105 Inlägg

Det är m90.

Lesliey
12 mars 2012 · 105 Inlägg

Vad skulle det då vara mer som kan vara trasigt? sad

Tomas-J
26 mars 2012 · 8 Inlägg

Jag har exakt samma problem. Men jag har precis bytt kopplingen. Det här händer när jag trycker ner kopplingen i botten och dåtrycks slavcylinderns "pinne" på "kopplingsgaffeln" för långt ur och då kantras pinnen så den går i baklås. Jag bytte slavcylinder i tron på att det skulle funka, men inte. samma sak, när jag hade luftat systemet igen så släpptes trycket igen och bromsvätskan rann  ut ur slavcylindern.  så jag funderar på ifall man kan sätta en distans emellan pinnen och gaffeln då den inte kan tryckas ut helt.

BMW E38 740 4.4L "M62B44" (1995)
PMPerformance
26 mars 2012 · 2 266 Inlägg

Tomas-J skrev:
Jag har exakt samma problem. Men jag har precis bytt kopplingen. Det här händer när jag trycker ner kopplingen i botten och dåtrycks slavcylinderns "pinne" på "kopplingsgaffeln" för långt ur och då kantras pinnen så den går i baklås. Jag bytte slavcylinder i tron på att det skulle funka, men inte. samma sak, när jag hade luftat systemet igen så släpptes trycket igen och bromsvätskan rann  ut ur slavcylindern.  så jag funderar på ifall man kan sätta en distans emellan pinnen och gaffeln då den inte kan tryckas ut helt.

Går att schimsa kulan med brickor som hävarmen vilar på i sprängkåpan i första hand annars är de bara att förlänga pinnen

svetsdiff !!!
Rake
26 mars 2012 · 164 Inlägg

Lesliey skrev:
Vad skulle det då vara mer som kan vara trasigt? sad

Du fick väll konstaterat att det var kopplingsgaffeln? Då är det kopplingsgaffeln och inget annat, men om man behöver riva ner växellådan (Vilket inte är något större jobb igentligen men är ett JÄTTE jobb för en bilverkstad) för att byta kopplingsgaffeln så är det lika bra att byta kopplingen när man ändå har nere växellådan, iallafall lamellen. Du får luska vidare om det går att byta kopplingsgaffeln utan att riva ner lådan på M90, men även om det går så kan det vara lika krångligt som att riva ner lådan, och som jag förstår det har du inte möjlighet att göra detta själv?

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang