2803
Sök

Kapade fjädrar, vad säger SBP?

484 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Kapade fjädrarna på Golfen i somras och har inte besiktigat bilen efter det.

Dom sitter fast ordentligt i skålen men hissar man upp bilen så är fjädrarna inte i spänn eller vad man ska säga.

Har hört att besiktningsgubbarna inte gillar det... så kommer jag få problem i sommar när jag rullar in med kärran på SBP?

Har ni fått nedslag för det nån gång? Annars är det väl bara att bita i det sura och handla nya fjädrar neutral

Föddes till att älska Volvo.

Kokar ris
923 Inlägg
16 mars 2012
går att sätta fast med slangklämma, alt punktsvetsa fast, tanken bilprovningen har är ju att om bilen fjädrar fullt så ska inte fjädern lossna och flyga in däcket t.ex.

nej har inte fått nedslag, men vet att det inte är så himla imponerande på bilprovningen.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Sothora <3
1 201 Inlägg
16 mars 2012
aldrig nedslag, men svetsa inte fast dom, hällre rörklämmor.

Men teoretiskt så en kapad fjäder går under fjäderbrott..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2 174 Inlägg
16 mars 2012
Det blir anmärkning om dom är lösa och kan hoppa ur skålen, annars är det lugnt Besiktat många bilar med kapade fjädrar. Svetsa är inte bra fjädrarna ska ej värmas dom tappar styrka direkt. Klämma funkar men ej godkänt här i Motala iaf

Jajjemen!
1 512 Inlägg
16 mars 2012
Mercedesturbodiesel skrev:
aldrig nedslag, men svetsa inte fast dom, hällre rörklämmor.

Men teoretiskt så en kapad fjäder går under fjäderbrott..

Beroende på vilken besman du får så kan han gnälla på avgas/rörklämmor, slangklämmor osv.

Varför inte svetsa?
De är i mina ögon bästa lösningen på problemet.

De är lite lotteri de där, vad som går igenom och inte. har polare som fått nerslag på fjädrar kapade 2 varv som varit fastsatta med avgasklämmor.
Medans jag kommit igenom med fjädrar kapade 3 varv (740 i båda fallen)

hangman skrev:
Svetsa är inte bra fjädrarna ska ej värmas dom tappar styrka direkt. Klämma funkar men ej godkänt här i Motala iaf

Så känsliga är dom inte, de är ju inte mitt på fjädern man svetsar heller så de är inga problem.
Jag har aldrig haft problem med att svetsa i fjädrar.
Vet flera som brukar värma fjädrarna med gas för att ändra formen på änden efter att dom kapat, dom fjädrarna har de heller inte hänt nåt med.

Dom har blivit mer å mer gnälliga på klämmor, så svets är bäst wink
Senast redigerat av Manne (16 mars 2012)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Sök