3130
Sök

Passat 1.9tdi, blårök å tvärdö

44 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#1
hallå, nu är det så att det svarta hålet jävlas ännu en gång! det är så att jag gjorde iårdning en "every mod" på den och vilket sjuhelvetes drag det vart, men den började typ klippa eller alldeles som det vart för högt komp så den inte orkade pressa ihop blandningen eller någe. men jag ställde bara ner den och åkte.
sen en dag började den som gå pissdåligt, trött som fan tills man med hjälp av moden kom upp i ca 140 km ca 3000rpm då gick den bra! folk talade om att det är såklart katten som satt igen så jag kapade bort den och drog en vända men problemet kvarstod.
då under min lilla testrunda kopplade jag dän luftmassemätaren å pressade ur den men de var liksom ingen skillnad så skulle jag försöka få upp den i 140 å kolla om den började gå bra igen men då när jag hade i everymoden ett tag till kanske ca 110 kmh så klippte den till å började blåryka som nå as.
sen dess har jag kollat spridare å massa helvete men den bara puffar ur sig blåa moln på startmotorn å tänder väl kanske var 20 varv ca. jag har tagit dän turbon för att se ifall den trycker i olja men de var inge olja i tryckröre eller något så nu vädjar jag efter er hjälp! någon som vet vad som kan vara felet?

Forummoderator
17 970 Inlägg
25 mars 2012
#2
Bryggmastarn skrev:
hallå, nu är det så att det svarta hålet jävlas ännu en gång! det är så att jag gjorde iårdning en "every mod" på den och vilket sjuhelvetes drag det vart, men den började typ klippa eller alldeles som det vart för högt komp så den inte orkade pressa ihop blandningen eller någe. men jag ställde bara ner den och åkte.
sen en dag började den som gå pissdåligt, trött som fan tills man med hjälp av moden kom upp i ca 140 km ca 3000rpm då gick den bra! folk talade om att det är såklart katten som satt igen så jag kapade bort den och drog en vända men problemet kvarstod.
då under min lilla testrunda kopplade jag dän luftmassemätaren å pressade ur den men de var liksom ingen skillnad så skulle jag försöka få upp den i 140 å kolla om den började gå bra igen men då när jag hade i everymoden ett tag till kanske ca 110 kmh så klippte den till å började blåryka som nå as.
sen dess har jag kollat spridare å massa helvete men den bara puffar ur sig blåa moln på startmotorn å tänder väl kanske var 20 varv ca. jag har tagit dän turbon för att se ifall den trycker i olja men de var inge olja i tryckröre eller något så nu vädjar jag efter er hjälp! någon som vet vad som kan vara felet?

Har du kanske haft på tok för högt laddtryck och blåst någon packning? Den borde ju starta och gå även om toppen gått men vad vet jag?

Så den startar inte även om LMM är urdragen? Vatten ok? Olja ser fin ut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

44 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#3
ja jag tycker ju också det, men den vägrar allt, har kollat oljan å den e lika svart som alltid, den var nybytt då den dog med kan jag ju tillägga. vattnet är inte heller någe annorlunda med. men om man skjutittopppackningen å den pissar in olja så borde den väl gå iaf? lika ifall det är lite vatten med tycker man.

Forummoderator
17 970 Inlägg
25 mars 2012
#4
Bryggmastarn skrev:
ja jag tycker ju också det, men den vägrar allt, har kollat oljan å den e lika svart som alltid, den var nybytt då den dog med kan jag ju tillägga. vattnet är inte heller någe annorlunda med. men om man skjutittopppackningen å den pissar in olja så borde den väl gå iaf? lika ifall det är lite vatten med tycker man.

Ja, jag vet faktiskt inte! En tanke är ju att Evry-mod har dödat databoxen. Men det är väldigt långsökt. Vi får hoppas att någon kunnig VW-gubbe svarar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

44 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#5
ja, en tanke jag haft ett tag är om everymoden har brännt nå givare eller något i pumpen, eller ett kamremmen kuggat av tvärstoppet i motorn eller något.. en diesel brukar ju bara knacka och gå wink

Sothora <3
1 201 Inlägg
26 mars 2012
#6
börja med o lossa spridarrören från spridaren o kör på startmotorn o se om de kommer nå diesel där.

Om det inte gör de är de databox fel,Pump fel, filter fel.

Om de kommer diesel så äre garanterat komp fel, DVS, hål i kolv, trasiga/brända ventiler, sprickor, hål etc..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

44 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#7
Okej, dåtidens har jag tagit bort och det kdom massor med diesel så inga problem där då, enda komp testet jag gjort är att lossa spridarna lite och kört och det verkar vara bra tryck, kanske inte tillräckligt det vet man ju inte. Men då är det väl bara att kasta sig på ett motorbyte då! :-)

25 Inlägg
7 april 2012
#8
tror inte det är fel på motorn har du kollar felkåder ? tror det inte är ström på magnetventilen på pumpen.
men pumpar bränsle om man släpper en ledning
pröva och läg stöm på magnetventilen då går den :-)

44 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#9
vart sitter magnetventilen då? har rivit fronten och skulle kolla kamremmen och allt det men beskriv gärna hur och var jag ska koppla! smile

25 Inlägg
8 april 2012
#10
magnetventilen sitter på pumphuvudet upptill och en kabel 12 volt mät om det är ström på om inte har du ett larm du måste ta bort larmet med ett i instrument till obd2 urtaget
tror inte larmet försvinner om du kopplar bort batteriet

44 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#11
okej, jag köpte ett sånt instrument som skulle passa, men kinesjävlarna har ju misslyckats totalt! yikes men blir det svartrök av det, och nån liten vilja till tändning ibland? yikes ska iaf mäta kabeln nu då smile

Sothora <3
1 201 Inlägg
10 april 2012
#12
om det kom diesel ur spridar rören är det inte vid magnetventilen problemet ligger..

Tips från coachen lyft toppen du kommer hitta massa skrot där

Bildemonterare samt egen verkstad. !

44 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#13
du som verkar ha lite koll Mercedesturbodiesel, vet du hur stort spel det kan vara mellan kolvarna och ventilerna? har kollat kamremmen och markeringen på svänghjulet stämmer inte överäns med låsningen på pumphjulet. och då är 1:a cylindern i övre dödläge. men det var inga uppenbara metalliska ljud efter den dog, inte om man kör på startmotorn heller.

25 Inlägg
10 april 2012
#14
dieselpumpen pumpar diesel med eller utan ström på magnetventilen om man släpper på en ledning men klarar inte trycka igenom spridaren om det inte år 12 v på magnetventilen. kan finnas två olika markeringar på svänghjulet ta ur ettans spridare och känn när kolven vänder och ta bort ventilkåpan och kolla på kamaxeln i bak ska vara ett spår som ska vara i linje med ventilkåpans plan. en kugg kan den nog  klara

44 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#15
har vart i garaget och kollat nu, och när jag har 1an i övre dödläge så stämmer spåret bak på kamen och markeringen på svänghjulet, men pumpen stämmer inte med hålet igenom, ser ut som den kuggat en kugg, eventuellt 2 kugg, tog en bild men vet inte hur jag laddar upp bild. men ska prova vrida fram pumpen så den går i låsningen och sen lägga på remmen igen tänkte jag!

Sothora <3
1 201 Inlägg
10 april 2012
#16
Släpp bulten lite till kamdrevet

Slå lös kamdrevet så det går o snurra

Lyft av remmen

Ställ motorn i noll, (du har ett hål på växellådan där du kan kolla ned, där ska de synas ett stansat jack det ska va mitt för hålet)

Vrid kammen så nockarna står fritt från 1 ans lyftare och spåret i bakkant på kammen ligger parralellt med toppen.

Sätt i en 10ans långhylsa till låsningen för pumpen häng på remmen i ordningen vev,pump,kam.

Sedan spänner du remmen

Nu drar du åt kamdrevet igen!

LUFTA och är det ingen fel så startar den! 

Wolla piss enkelt... Sedan om du har lite motoröra kan du släppa pumpens öron och vrida på pumpen fram/tillbaka tills den går bra och sedan dra åt.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

44 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#17
ja det finns ju en 0 och ca en cm till höger en | markering,  och hålet ser är ovalt men den högra kanten är ju rak, jag trodde | skulle vara efter kanten?

men som vi ställt svänghjulet nu så är nollan jämns med den raka kanten och då står kammen ungefär rätt (har inte gjort ett låsverktyg än) men det ser ut att stämma med det spåret, och pumpen står ca 1-2 kugg fel.. men ska | markeringen vara jämns med kanten då eller ska 0an vara där? mkt simplare med markeringar i dreven ju smile

Sothora <3
1 201 Inlägg
10 april 2012
#18
Det stansade strecken tror ja ska vara mitt i hålet på v lådan!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

44 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#19
hittade på autodata nu att nollan ska vara vid den raka kanten! då är det nog fan pumpen som kuggat, kan den vara dålig då eller varför kuggar den? remmen har även vandrat lite utåt.


Sök