Åtdragningsmoment topplock Opel Rekord 1700 -65?

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
17 april 2012 · 206 Inlägg

Ska byta topplockspackning på min gamla klenod i helgen och undrar om nån vet vad bultarna har för åtdragningsmoment, om det ska göras i flera steg osv. Är en vanlig 1700-motor. Tacksam för svar.

"Den kan vara bra att ha"
Mercedesturbodiesel Sothora <3
17 april 2012 · 1 201 Inlägg

Det brukar ju följa med papper med allt du behöver veta med packningen?

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
19 april 2012 · 206 Inlägg

Ok. Inte hämtat ut packningen än. Den kom med posten idag. Får väl tro att det gör det då.

"Den kan vara bra att ha"
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
20 april 2012 · 206 Inlägg

Fick inte med nåt papper på det. Bara en lös NOS-packning från ett uppköpt gammalt reservdelslager.

"Den kan vara bra att ha"
Moneyman_87
21 april 2012 · 43 Inlägg

Topplock mot motorblock driftvarm: 8
Topplock mot motorblock kall: 10
Det är då i Kpm och ska du ha det i nm så multiplicera med 9.8.

Ford Galaxie "Gurkan" (1964)
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
21 april 2012 · 206 Inlägg

Ok tack! Men den bör väl efterdras när den har varmkörts? Brukar väl vara så att man varmkör, släpper typ 30 grader och sen drar i nästa steg?

"Den kan vara bra att ha"
Moneyman_87
21 april 2012 · 43 Inlägg

Ja så skulle jag ha gjort iaf smile lycka till smile

Ford Galaxie "Gurkan" (1964)
caromania Forummoderator
21 april 2012 · 9 296 Inlägg

Kolla gärna om du hittar någon entusiastklubb, skicka ett trevligt mail till någon gubbe där så får du säkert ett svar som även baseras på många års samlade erfarenhet av modellen. Med många gamla bilar har man upptäckt under årens lopp att tillverkarens 50-60 år gamla rekommendationer inte var de bästa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
21 april 2012 · 206 Inlägg

Jo jag gjorde det först men har fortfarande inte fått nåt svar på mitt mail. Har fått lite olika bud på hur det ska dras nu och tre steg är det som de flesta är överens om. Dock ska den inte behövas efterdras när den är varm.


Har iaf bytt idag och gick hur smidigt som helst och nu trycker den inte ut kompressionen i kylarvattnet längre.
Dock är ventilerna på avgassidan ordentligt brända. Vad kan det bero på?

Senast redigerat av Sotar_n81 (21 april 2012)

"Den kan vara bra att ha"
caromania Forummoderator
22 april 2012 · 9 296 Inlägg

Spelet är väl rätt? Om det är för tajt kan de bli brända. Det kan även bero på för mager blandning, felställd tändning eller eventuellt om den egentligen behövt blyad bensin och körts utan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
22 april 2012 · 206 Inlägg

caromania skrev:
Spelet är väl rätt? Om det är för tajt kan de bli brända. Det kan även bero på för mager blandning, felställd tändning eller eventuellt om den egentligen behövt blyad bensin och körts utan.

Spelet var helt åt helsike när jag köpte bilen men inte för tajt utan tvärtom. Jag kör ju bara på 98 oktan och blyersättning men vet inte vad tidigare ägare kört på. Tändningen ställdes nu när jag bytte packning och den stod lite fel . Tror inte den gått för magert men svårt att säga då jag inte kört nåt vidare med den eftersom topplockspackningen gick sönder. Blev ett helt annat "klipp" i den nu när den blev bytt iaf.

"Den kan vara bra att ha"
Antee77
12 mars · 1 Inlägg

Hej fick du något rakt svar å lösning på gåtan ?? Då ja själv just nu håller på å byter packning så fundera även ja hur många nm ska de dras i å ska jag bara dra en sväng eller ska det efterkrav osv ??

torsen
12 mars · 7 249 Inlägg

Bor du i större stad så är biblioteket säkert välsorterat med TECNOS olika böcker.
I TECNOS omfattande handböcker brukar man finna det mesta, även det som verkstäderna inte vet.
Bl a åtdragningsmoment för motorer, bakaxlar, växellådor, hjullager m m.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang