Tips ang krockkudde larm 01221:062 Polo 1.2 54hk, bensin fr -02

riolsson
26 april · 8 Inlägg

Hej,

Har aktiv Airbag lampa på min Polo 1.2 54hk, bensin fr -02. On vid påslag tändning, ofta försvinner den kort sen - för att snabbt slås på igen.

Haft den på verkstad. Indikation på krocksensor förarsida.
Kod: 01221:062

Köpte en beg sensor på skroten, för att vara på säkra sidan, även om det är mer troligt att felet ligger i kablage o kontakter. (Utgången del, därför köpte jag den själv)

Verkstan bytte den sedan, men tyvärr är felet kvar!

De påpekade att det är fuktigt under golvmatta, vilket jag väl kände till.

Gammal bil o har redan plöjt ned en hel del på detta problem, verkstadsbesök 2 omgångar. Men tänker att jag kan ta ett försök själv att komma vidare, innan jag ger upp det hela...

Började med dyka in i förardörren. Bort med alla prylar för att konstatera att där finns ingen krocksensor. Så det var i onödan. :-(

Har kollat golvet o matta under förarsätet, liksom under sätet. Ser ingen mattöppning nånstans, med typ en lucka. Tror inte heller det sitter nått undertill förarsätet som har att göra med Airbag-systemet. Dock inte rivit bort matta verkar bökigt.

Så frågor till de som har koll,
- Var sitter aktuell sensor för förarsidan? (Är det under golvmatta, var?
- Sitter passagerarsensor på motsvarande plats?
- Några fler sensorer eller enheter som ingår i systemet som kan orsaka larmet?
- Dessa sensorer är väl kopplade till huvudenheten, var sitter den?
- Finns några kontakter i Airbag-systemet, för att koppla ihop kablage, finns var?
- Om man lossar kontakter i sensorer samt huvudenheten bör man väl kunna ohm mäta kablage däremellan?
- Nån bra bild på det hela?
- Nå speciella tips hur man går till väga för att "riva upp" golvmatta?

Andra ideer och tips?

Förmodar att larmet försvinner direkt när problemet löses.

Koppla ur batteri gör jag innan jobb.

Tacksam för hjälp.


Vänliga Hälsningar
Richard

Jomn
26 april · 58 Inlägg

Bytt några på VW Passat med snarlik årsmodell, dock på passagerarsidan.

Sitter under stolen, så den måste demonteras och instegslister i plast. Sedan ska man kunna lyfta upp mattan och se sensorn, ofta gula kontakter när det gäller airbag.

Vanligt airbagfel på bilar generellt är att kontakterna (som oftast sitter under stolarna) glappar en aning, man löser det smidigast genom att skippa kontaktstycket och löda ihop kablarna istället.

/ Jomn

riolsson
26 april · 8 Inlägg

Tack,

Jo, gula kontakter har jag sett nämnas. Får ta o försöka riva Lite matta.
Nån tanke var huvudenheten sitter där dessa sensorer är anslutna?
Hur kan man identifiera den?

Mvh
Richard


https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249109/249109-dfe8d06aa08561991eaa9e683ecf3712.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249109/249109-aae371ce3e68f42227ae1023bf90a510.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249109/249109-c2c727e92e740915a61b6a2108588df2.jpg

Jomn
26 april · 58 Inlägg

Du måste som jag skrev lossa stolen/stolarna för att kunna vika undan mattan. Har försökt utan att lossa stolen men det går inte smile

För att få loss mattan så man kommer åt ska stolarna vikas bakåt, mot baksätet.

/ Jomn

Senast redigerat av Jomn (26 april )

Hemmamek
26 april · 182 Inlägg

Varför inte fråga verkstaden var den satt? De hade väl bytt den en gång så måste ju veta.

husseman
27 april · 1 597 Inlägg

Hemmamek skrev:
Varför inte fråga verkstaden var den satt? De hade väl bytt den en gång så måste ju veta.

Hmm De har väl bara tagit betalt för att byta sensorn, inte att vara Support . Men en vettig verkstad skulle nog hjälpa till där.
mvh/husse

riolsson
28 april · 8 Inlägg

Hemmamek skrev:
Varför inte fråga verkstaden var den satt? De hade väl bytt den en gång så måste ju veta.

Jo, normalt hade det nog varit lämpligt. Men blev inte direkt kompisar efter de besöken. Dessutom tycker jag den (utbytta) som lämnades i bilen var väldigt lik den jag köpte. Men det låter ju bara för mycket, så det är väl så att de bara är lika helt enkelt och utbytt som de säger.  🙂

riolsson
28 april · 8 Inlägg

Sensor lokaliserad.
Kabelstammen med kablar (brun o gul) fr sensor samt övr kablage fr kontakter under sätet o kablage bakifrån bilen går sen vidare upp i hörnet framför huvöppnarspaken under ratten.

Hittar dock ingen gul kontakt eller de gula o bruna ledarna in i "lådan" som sitter där under, typ under panelen/ratten.

Så får försöka ragga vidare på nätet var ledarna terminerar. Mäta ledare är väl det jag kan göra först. Går inte o se eller enkelt riva mer där, kabelstammen försvinner in bakom allt. Förmodar att det inte sitter nån Airbag centralenhet under huven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249109/249109-f7a544a529e54f6c4c2fc2748df2d6ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249109/249109-0e8631f6853dc49fe5af7463a01e54a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249109/249109-8fe9cae48954c63effe93cdf85076224.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249109/249109-7340289cca404c4e526d8aeea5bcde18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249109/249109-0ac9b694dd5187c5f6154de94f0fa75d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249109/249109-bdba53c1f2e0c332bdbe5b9983c8f0a5.jpg

riolsson
29 april · 8 Inlägg

Mätte sensorerna.
Köpt beg på skrot: 17.2 kohm
Original: 11.7 kohm

Hoppas det är schyssta värden, nu när jag kollar på andra orsaker till problemet med Airbaglampan.

Frågar mig också om man kan koppla in nått motstånd i kontakten på kabeln till sensorn för att verifiera att jag får bort lampan? Och i så fall få det bekräftat om felet ändå är sensor eller övr systemet som kablage eller annat...?

Som sagt, finns tyvärr inte o få tag på nya dessa sensorer. (6Q0909606J)


Men kanske är farligt att Meka med detta me motstånd?  Lösa ut Airbag vill jag undvika...

Senast redigerat av riolsson (29 april )

Jomn
30 april · 58 Inlägg

riolsson skrev:
Mätte sensorerna.
Köpt beg på skrot: 17.2 kohm
Original: 11.7 kohm

Hoppas det är schyssta värden, nu när jag kollar på andra orsaker till problemet med Airbaglampan.

Frågar mig också om man kan koppla in nått motstånd i kontakten på kabeln till sensorn för att verifiera att jag får bort lampan? Och i så fall få det bekräftat om felet ändå är sensor eller övr systemet som kablage eller annat...?

Som sagt, finns tyvärr inte o få tag på nya dessa sensorer. (6Q0909606J)


Men kanske är farligt att Meka med detta me motstånd?  Lösa ut Airbag vill jag undvika...

Ingen aning om vilka värden sensorerna ska visa men här finns nya och köpa iallafall

https://www.ebay.de/itm/175802301629?it … BM2q3ViuZj

Rätt "säkert" med airbagsystem men dumt att chansa, en jäkla kraft i kuddarna om man lyckas lösa ut en smile

/ Jomn

husseman
30 april · 1 597 Inlägg

Hmm, de där sensorerna går inte byta ut mot motstånd. Så ohmtalet kan du glömma. Sitter nåt som inte går att ohm mäta fram i dem. Va de jobbar med vet i fan- men finns ju kapacitans o induktans o fan o hans moster. Men dessa är jävligt svåra att få tag i. Fixat från skrot nån gång o då har det funkat. Hmm, undrar om de inte går att skifta höger o vänster. O sen ta felkoder. O att felkoder återställer sig själv är inte att ta förgivet. Du bör köra med VCDS o radera koder o läsa dom.
mvh/husse

Senast redigerat av husseman (30 april )

riolsson
onsdag 22:05 · 8 Inlägg

Halloj,

Tackar för stöttning... 🙂

Den initiala felkoderna var det Verkstan som läste ut, Kod: 01221:062. Indikerar krocksensor förarsida.

=============
Nu har jag rivit bort båda stolarna o fått fram båda krashsensorerna.

Även på passagerarsidan är golvmattan blöt, kommit in regnvatten för rätt länge sen...

Köpte nu en Jula VAG avläsare. Verkar funka bra.

Hade lite tidspress, men liiiten bit på vägen... Resettade efter varje steg.
3 sensorer att tillgå, förutom orig båda sidor, den jag köpt på skroten.

Felkodslista
01221: Krash Sensor förare
01222: Krash Sensor passagerare
01217: Igniter förare
01218: Igniter passagerare

- Kopplar ur förarsensor. Ingen skillnad mot inkopplad, dvs.: 1218, 1217, 1221

- Kopplar även ur Passagerar Sensor, dvs. Ingen inkopplad. 1222!!, 1221, 1218, 1217

- Förare = Skrotsensor. Passagerare = Föraroriginal sensor. (Ingen skillnad)
1222, 1221, 1218, 1217


Slutsats:
Passagerarsidans airbag system verkar helt okay!
Orig Sensor förare verkar inte schysst! (Går inte på passagerarsidan)

När jag har tid bör jag så klart prova Skrot sensorn på passagerar sidan.
Samt passagerar orig Sensor på förar sidan.
Det är väl det sista testet jag önskar ska funka ! Då är det ju de andra två sensorerna som e paj, alt den från skroten matchar inte ECU...?

Hmmm - Dock:
Verkstad sa inget om Igniter larmen som e aktiva!
Låter ju inge bra, eller?
Kan väl inte vara ett larm att ignorera? Att de i sig inte triggar Airbag lampan...?
Som sagt, förstår annars inte varför Verkstan inte angav dessa larm...

Hemmamek
onsdag 22:21 · 182 Inlägg

Det är inte så att "Igniter" avaktiveras automatiskt om du har kassa sensorer? Låter ju som en rimlig säkerhetsåtgärd, så att de inte smäller av misstag om sensorn får sputnik.

OBS, bara en teori, vet inte om det är så.

riolsson
torsdag 07:02 · 8 Inlägg

Hemmamek skrev:
Det är inte så att "Igniter" avaktiveras automatiskt om du har kassa sensorer? Låter ju som en rimlig säkerhetsåtgärd, så att de inte smäller av misstag om sensorn får sputnik.

OBS, bara en teori, vet inte om det är så.

Okay. Njähee, tror inte det. De larmet (1217, 1218) är aktiva för båda sidor vid alla tester jag gjorde. Dvs. 1218 igniter passagerarsida fanns där även när INTE passagerar krash sensor larmet var aktivt, 1222.

Men, annan sak. Vad jag kan se går inget kablage  till "bältes-hållarna" mellan sätena i denna gamla Kärra. Men är ju 2 kontakter under sätet som jag nu lossat när jag tog bort stolar. Bör kanske koppla in dem o prova. Förutom stolsvärme, vad går den andra kontakten till... ?

Senast redigerat av riolsson (torsdag 07:22)

riolsson
fredag 04:00 · 8 Inlägg

Uppdatering.

Det var väl ända bland det bättre som kunde hänt. Visst, kunde ju varit enklare kontakt fel, men även jobbigare och allvarligare fel i systemet.

Hur som haver efter att ha använt den fungerande original sensorn på pass sidan på förarsidan funkar den där med.
Tog även lite kontaktspray på Skroten-sensorn och testade på pass sidan - men funkar inte tyvärr!
Trasig, alt. ej kompatibel, fel modell...

Och vid montering och inkoppling av kontakter under förarstol så försvann även Igniter larmet.

Nu gäller det bara att hitta en fungerande sensor till passagerarsidan.

Fått beteckningen "6Q0909606J" av VW, ska även kolla beteckningen på de tre jag har o jämföra. Sen gäller det att hitta en.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang