Hej!
Har länge tänkt att skapa en egen tråd om mitt projekt som snart hållt på i ca 2 år...
Så det är väl på tiden att jag gör det!
Bilen är en Audi S2 Coupé -91 som jag köpte i slutet av Juli 2009!
Den var då i princip helt original på 220hk, det enda som var gjort med den var ett öppet filter
Efter ett litet tag började lite delar att trilla in och små förändringar utfördes när plånboken tillät
Dagen efter köp!
Helröda bakljus ifrån en S2:a med ABY-motorn monterades innan Vallåkra 2009.
Sen inhandlades nya emblem till grillen och lite annat smått.
Jag inhandlade MTM 295hk chip och 250kPa mapsensor, så efter några timmars småpill och lite lödtenn så hade bilen fått några fler pollar
Blev även lite rostfria delar till ett avgas i 3" som
www.garaget.org/noffa här på garaget la fina svetsfogar på!
Lite snabb polering av tryckrör och allmän tillsnyggning under huven gjordes...
I väntan på sommaren så kunde jag inte hålla mig utan köpte en uppsättning fulldubb
Därefter fick bilen bekänna lite färg på sjöarna!
Efter den säsongen så kändes det som att man börjat vänja sig vid bilen och blev mer och mer sugen på förändring...
Det blev en nedlackering av bilen och ett par fälgar inhandlades
BBS LeMans-kopior!
BBS LeMans-kopior!
Köpte fälgarna med ET45 och fick köra med 20mm spacers på varje sida!
Bilen fick en sänkning!
Här är några bilder från olika fototillfällen under säsongen!
Brorsans Urquattro fastnade på några bilder med!
www.urquattro.nuSen inhandlades projektorlyktor från RS2!
Fick tag i ett par skinsäten
Sen började väl egentligen det "riktiga" projektet vintern 2010/2011...
Det var tänkt att lyfta ur motorn för tillsnyggning och allmän översyn men det spårade sakta men säkert ur och blev istället totalgenomgång av motorn och förhoppning på en hel del mer effekt!
Motorn lyftes ur!
En oljig och klabbig 3b-motor med längtan att få bli fräsch!
Även växellådan lyftes ur för allmän översyn och uppfräschning
Ett par timmar och lite färg senare ser det ut såhär!
Delar till bottendelen
Och här är bottendelen färdig med lite annat krimskrams.
Har bytt alla lager, packboxar, stakar, kolvringar och honat blocket m.m....
I väntan på lite motordelar så kom jag över ett par treserlyktor
En 7A-topp beställdes från England, kittad så att den passar med 3b:s vattengrenrör och ditsvetsat fäste för hallgivarn till kamdrevet.
Toppen skickades senare till Arvika för portning, riktplaning, mirafräsning och ventilstyrningsbyte!
När den återvänt så var det dags att ge den hårdare ventilfjädrar och nya ventiltätningar
1st mirafräst ventil
Insugssidan
Kvällen var då räddad!
Dessa delarna kom senare på posten, därefter kunde motor och växellåda lyftas tillbaka i bilen
60/2 trigger, Hallgivare, Kamdrev, urtrampningslager m.m...
Det är väl ungefär såhär långt jag kommit idag och närmast till hands så är det väl det nya styrsystemet som ska finna sin plats i bilen....
Blev ett Megasquirt v3x!
3B-motorn på 2,2L
Bottendel
#H-profilsstakar
#Balanserad (kolvar, stakar, vev, svänghjul, koppling och remhjul)
#Toppdeckat/honat block
#ARP-bultar till svänghjul, vev och topp
#Skvalpskydd i tråget
#Ståldrev till veven
#ACL lager
#Bussningar i delrin till motor/V-låda och diff
Topp
#Portad
#Mirafrästa ventiler/säten
#Nya ventilstyrningar på avgas
#Riktplanad
#Nya ventiltätningar
#Hårdare ventilfjädrar
#7A Kamaxlar
#Tommi´s Billet ställbart kamdrev
#Ny kamkedja
Avgas
#Turbo - Turbobanditens TB60-01 (T3)
#Cp-service grenrör lindat med titanbandage (T3)
#Rostfritt 3" med 3,5" downpipe
#Turbosmart 45mm WG
#Turbosmart 50mm dump
Insug
#Egentillverkat omvänt insug
#Original spjällhus
Bränsle
#Stålomspunna bränsleledningar AN8
#E85
#Bosch 1700cc spridare med filter
#Aeromotive BTR
#Bränslepump - 2st 044
Växellåda/Koppling
#Sachs 707 Tryckplatta
#Sachs 4-puckad fjädrad sinter
Tändning/Motorstyrning
#Megasquirt v3x
#VAG 60-2 trigger på veven
#VAG 115R-spolar
#Hallgivare från ABY/AAN