3681
Sök

Hjälp! Kupèfläkt Mercedes e55 -98

253 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Vad är det som är trasigt när jag inte kan ändra temperaturen eller hastigheten på fläkten? Är det motståndet eller kontrollpanelen eller vad kan det vara?
Sätter man på defrostern på framrutan går den som bara den!

//Martin

Dalsland......Varför trängas?

197 Inlägg
4 maj 2012
Hej m-lower!

Kolla på kablarna till kupèfläkten, finns det 2st tjocka kablar, ena röd och ena som är blå?

I så fall, den röda ger 12v (plus) direkt från batteriet och den blåa varierar mellan 0-11 volt (plus) och den kommer från regulatorn och den varierar beroende på den önskade fläkthastigheten.

Ta bort den blå sladden från motorn och byggla med en testkabel mellan den blåa kabelns  motor terminal och aluminium fläkthuset (dvs jorda terminalen med motorn). Motorn ska köras i full hastighet. Om den inte gör så, kontrollera (med en multimeter) att det finns +12 V mellan den röda terminalen och jord. Om det inte finns  12V där då är  ett problem med  kabeldragning. Om det finns 12V då har  problemet att göramed själva fläktmotorn.. Om motorn går på full fart, är det fläktregulatorn som har pajat.

ACC felkoder på en Mercedes MÅSTE raderas, det går inte att bara fixa problemet. Mercedes never forgets.

Lycka till. -Henry

PS: Det kan alltid vara annorlunda än jag skrev, men det är ganska standard på Mercedes bilar...

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

253 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Ok får pröva det när jag får tiden att räcka då. Så du menar om jag kopplar på dator så finns det felkoder på att fläkten inte fungerar ? För jag får inga meddelanden om det på displayen iaf.

197 Inlägg
4 maj 2012
Kollade listan över AC felkoder, finns ingenting med fläkten som skulle visa sig via panelen. Har du DAS?

253 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Haha och det är ?

197 Inlägg
4 maj 2012
Jag tänkt bara att du skrev nånting om datorn och undrade om du hade Mercedes egna mjukvara..  DAS STAR. Jag tror det är det enda sätt man kan får veta (och då via datorn) om det är fel med fläkten utan att rota själv.

Jag är ingen Mercedes mekaniker och har inte råd med det  mjukvaran bara för  då och då.    My friends all drive Porsche, I must make amends. (Janis Joplin)

Men det borde fungera som jag skrev tidigare. Lycka till!

253 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Asså ok mej men brorsan jobbar på Mekonomen och här tillgång dator så tänkte pröva där

Sök