2955
Sök

Grymt sugen på en E55 Amg (w210) för och nackdelar?

17 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#1
Tjena nu har jag har jag kollat in lite olika bilar och har fasnat lite för e55 amg w210 men har ingen effarenhet av v8or och deras för å nackdelar å vad man bör kolla och vilka mil som börjar vara mycket? alla svar uppskattas smile

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 maj 2012
#2
Har du råd så visst, Men räkna med  dyra reprationer och extrem soppa förbrukning.
rost lider dom också av, nästan omöjligt att hitta en rostifri.
Det är riktiga känsliga motor. känsligt tändsystem. och elkablar och hela motorelhärva kan brännas.. likaså är lådorna känsliga. samt fram och bakvagnen. Inköpet är billiga delen i inköpet utav en e55. försäkringen är också svindyr.

Men det är coola bilar om man lyckas hitta en rostfri samt har råd att hålla den rullande med ägande kostnader och reparationer.

/FD-ägare


Bmw osv..

2 982 Inlägg
9 maj 2012
#3
rost rost
ha en stor plånbok för att ha råd att drifta den


141 Inlägg
10 maj 2012
#4
Riktigt grym kärra om man kan leva med automat! Det går att hitta rostfria, men då bör den inte vara vinterkörd.
Svindyr att försäkra och laga, men den håller ihop rätt bra. Går BRA för att "bara" ha 354 hk.
Om du köper en sen 99:a så får du facelift med massa förbättringar!

Jag fixar din A/C, skicka PM

PhiCas
11 maj 2012
#5
kan rekommendera e55 starkt! min bror ha en sådan, har kört den väldigt mycket och älskar den bilen, går riktigt bra, har komfort och en jävligt bra bil med bra kvalité, min bror har inte haft några som helst problem med sin, den har gått 25000 mil och känns inte ett dugg sliten. köp en!

253 Inlägg
11 maj 2012
#6
Rost och dyra delar är en stor nackdel. Försäkring kan jag inte hålla med om är så jättedyr. Min kostar 9900 om året på mig. 24 år gammal. Drar inte allför mkt soppa heller men vill ju ha lite pga v8 på 5,5L. En riktigt go bil annars. Jag ska sälja min så kom och köp :-)

Dalsland......Varför trängas?

982 Inlägg
11 maj 2012
#7
kolla att kammarna är bytta..vanligt fel på dom att dom blir slitna och går lös på typ 22000styck ( för några år sen iaf )

2 401 Inlägg
11 maj 2012
#8
OverBoosted skrev:
Har du råd så visst, Men räkna med  dyra reprationer och extrem soppa förbrukning.
rost lider dom också av, nästan omöjligt att hitta en rostifri.
Det är riktiga känsliga motor. känsligt tändsystem. och elkablar och hela motorelhärva kan brännas.. likaså är lådorna känsliga. samt fram och bakvagnen. Inköpet är billiga delen i inköpet utav en e55. försäkringen är också svindyr.

Men det är coola bilar om man lyckas hitta en rostfri samt har råd att hålla den rullande med ägande kostnader och reparationer.

/FD-ägare

Jävlar här kom det ett inlägg med många nackdelar ^^  Motor och låda är väll verkligen inte känsliga? Ang försäkringen så är den inte dyrare än till någon annan "finbil" och soppaförbrukningen är väl inte heller sådär superhög?  En v8 med automat brukar dricka en del.. tongue


PhiCas
11 maj 2012
#9
Nybergrobin skrev:
OverBoosted skrev:
Har du råd så visst, Men räkna med  dyra reprationer och extrem soppa förbrukning.
rost lider dom också av, nästan omöjligt att hitta en rostifri.
Det är riktiga känsliga motor. känsligt tändsystem. och elkablar och hela motorelhärva kan brännas.. likaså är lådorna känsliga. samt fram och bakvagnen. Inköpet är billiga delen i inköpet utav en e55. försäkringen är också svindyr.

Men det är coola bilar om man lyckas hitta en rostfri samt har råd att hålla den rullande med ägande kostnader och reparationer.

/FD-ägare

Jävlar här kom det ett inlägg med många nackdelar ^^  Motor och låda är väll verkligen inte känsliga? Ang försäkringen så är den inte dyrare än till någon annan "finbil" och soppaförbrukningen är väl inte heller sådär superhög?  En v8 med automat brukar dricka en del.. tongue

har aldrig heller hört att motor och låda är känsliga? och den går att köra på litern men man brukar hamna på 1.2-1.3 någonstans! men det är de värt!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
11 maj 2012
#10
m-lowet skrev:
Rost och dyra delar är en stor nackdel. Försäkring kan jag inte hålla med om är så jättedyr. Min kostar 9900 om året på mig. 24 år gammal. Drar inte allför mkt soppa heller men vill ju ha lite pga v8 på 5,5L. En riktigt go bil annars. Jag ska sälja min så kom och köp :-)

Vad är det för uberförsäkring? på mig skulle kostar den 25,000året i endast trafikförsäkring.


Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
11 maj 2012
#11
PhiCas skrev:
Nybergrobin skrev:
OverBoosted skrev:
Har du råd så visst, Men räkna med  dyra reprationer och extrem soppa förbrukning.
rost lider dom också av, nästan omöjligt att hitta en rostifri.
Det är riktiga känsliga motor. känsligt tändsystem. och elkablar och hela motorelhärva kan brännas.. likaså är lådorna känsliga. samt fram och bakvagnen. Inköpet är billiga delen i inköpet utav en e55. försäkringen är också svindyr.

Men det är coola bilar om man lyckas hitta en rostfri samt har råd att hålla den rullande med ägande kostnader och reparationer.

/FD-ägare

Jävlar här kom det ett inlägg med många nackdelar ^^  Motor och låda är väll verkligen inte känsliga? Ang försäkringen så är den inte dyrare än till någon annan "finbil" och soppaförbrukningen är väl inte heller sådär superhög?  En v8 med automat brukar dricka en del.. tongue

har aldrig heller hört att motor och låda är känsliga? och den går att köra på litern men man brukar hamna på 1.2-1.3 någonstans! men det är de värt!

1l milen i en trimmad 5.4l v8 med automat? i vems drömmar då?


Bmw osv..

264 Inlägg
11 maj 2012
#12
E55orna är grymt sköna bilar som är driftsäkra om du hittar en som är välskött smile försäkringen är inte billig men inte jättedyr förhållandevis enligt mig, m5orna tillex är betydligt dyrare på den biten... men rost är ju nackdelen somsagt. har en E50 själv dock men jag snittar ca 1,3-1,4 vid normal körning, tror inte att en E55 med den lite modernare motorn ska dricka mer än den gamla M119 motorn smile


PhiCas
11 maj 2012
#13
OverBoosted skrev:
PhiCas skrev:
Nybergrobin skrev:

Jävlar här kom det ett inlägg med många nackdelar ^^  Motor och låda är väll verkligen inte känsliga? Ang försäkringen så är den inte dyrare än till någon annan "finbil" och soppaförbrukningen är väl inte heller sådär superhög?  En v8 med automat brukar dricka en del.. tongue

har aldrig heller hört att motor och låda är känsliga? och den går att köra på litern men man brukar hamna på 1.2-1.3 någonstans! men det är de värt!

1l milen i en trimmad 5.4l v8 med automat? i vems drömmar då?

det är inte lätt men det går om man verkligen anstränger sig på landsväg men som jag sa brukar det land på 1.2-1.3 vid normal körning!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
11 maj 2012
#14
PhiCas skrev:
OverBoosted skrev:
PhiCas skrev:

har aldrig heller hört att motor och låda är känsliga? och den går att köra på litern men man brukar hamna på 1.2-1.3 någonstans! men det är de värt!

1l milen i en trimmad 5.4l v8 med automat? i vems drömmar då?

det är inte lätt men det går om man verkligen anstränger sig på landsväg men som jag sa brukar det land på 1.2-1.3 vid normal körning!

i nedförsbackar utan gas? wink


Bmw osv..

14 Inlägg
11 maj 2012
#15
Bra å driftsäkra motorer V8 55. Har åkt me farthållare å landade på 0.82L/M. E55 går bra, men e slöare än man tror. CLK 55 går mkt bättre. De ända tråkiga e ju att de e dyrt OM nått pajjar, som de sällan gör (Motor mässigt)


253 Inlägg
11 maj 2012
#16
OverBoosted skrev:
m-lowet skrev:
Rost och dyra delar är en stor nackdel. Försäkring kan jag inte hålla med om är så jättedyr. Min kostar 9900 om året på mig. 24 år gammal. Drar inte allför mkt soppa heller men vill ju ha lite pga v8 på 5,5L. En riktigt go bil annars. Jag ska sälja min så kom och köp :-)

Vad är det för uberförsäkring? på mig skulle kostar den 25,000året i endast trafikförsäkring.

Har Länsförsäkringar. Men har ju en till bil, hus och båt hos dom med så har ju lite bonus.
Men var mkt dyrare innan jag blev 24.

Dalsland......Varför trängas?

535 Inlägg
11 maj 2012
#17
OverBoosted skrev:
Har du råd så visst, Men räkna med  dyra reprationer och extrem soppa förbrukning.
rost lider dom också av, nästan omöjligt att hitta en rostifri.
Det är riktiga känsliga motor. känsligt tändsystem. och elkablar och hela motorelhärva kan brännas.. likaså är lådorna känsliga. samt fram och bakvagnen. Inköpet är billiga delen i inköpet utav en e55. försäkringen är också svindyr.

Men det är coola bilar om man lyckas hitta en rostfri samt har råd att hålla den rullande med ägande kostnader och reparationer.

/FD-ägare

Oj ska du inte ta i lite mer??

Jag har ingen E55 men jag har en likvärdig bil med samma motor.

Reperationer är inte alls värre än till någon annan bil i den här klassen, snarare tvärt om på dom grejjer jag köpt.
Service osv till min går på samma pris som till en volvo v70 vilket får anses okej.

Dom ligger som någon annan tidigare sa runt 1,2 - 1,3 lite blandat. Men det är svårt att låta bli att gasa vilket drar upp snittet. Min brukar ligga på 1,5 mestadels stad och lite gas här och där..

Motorn är skottsäker det är samma motor som merca kört med i typ alla modeller under lång tid.
Lådan är det heller inget fel på, mercedes har alltid haft bra automatlådor och den i e55 är inget undantag.

Försäkringen på amg bilarna brukar heller inte skilja nämnvärt mot en volvo v70.. Min bil kostar 12 tusen helår helför på mig 22 år. E55 borde vara betydligt billigare.


LMM är dock ett vanligt fel på gamla e55. Vid stillastående och esp off ska bilen vid fullgas utan problem dra däckspinn på torr assfalt någon meter utan att man bromsar. Har den problem med det så är troligen LMM trasig.
Någon nämde att E55an inte var så snabb som man kan tro, med största sanorlikhet var LMM trasig på den bilen.
Det är som sagt väldigt vanligt på dessa.

Sedan får du som tidigare sagt passa dig för rosten. Borde finnas fräsha iomed att inte alla kör AMG på vintern.


253 Inlägg
11 maj 2012
#18
aha_100 skrev:
OverBoosted skrev:
Har du råd så visst, Men räkna med  dyra reprationer och extrem soppa förbrukning.
rost lider dom också av, nästan omöjligt att hitta en rostifri.
Det är riktiga känsliga motor. känsligt tändsystem. och elkablar och hela motorelhärva kan brännas.. likaså är lådorna känsliga. samt fram och bakvagnen. Inköpet är billiga delen i inköpet utav en e55. försäkringen är också svindyr.

Men det är coola bilar om man lyckas hitta en rostfri samt har råd att hålla den rullande med ägande kostnader och reparationer.

/FD-ägare

Oj ska du inte ta i lite mer??

Jag har ingen E55 men jag har en likvärdig bil med samma motor.

Reperationer är inte alls värre än till någon annan bil i den här klassen, snarare tvärt om på dom grejjer jag köpt.
Service osv till min går på samma pris som till en volvo v70 vilket får anses okej.

Dom ligger som någon annan tidigare sa runt 1,2 - 1,3 lite blandat. Men det är svårt att låta bli att gasa vilket drar upp snittet. Min brukar ligga på 1,5 mestadels stad och lite gas här och där..

Motorn är skottsäker det är samma motor som merca kört med i typ alla modeller under lång tid.
Lådan är det heller inget fel på, mercedes har alltid haft bra automatlådor och den i e55 är inget undantag.

Försäkringen på amg bilarna brukar heller inte skilja nämnvärt mot en volvo v70.. Min bil kostar 12 tusen helår helför på mig 22 år. E55 borde vara betydligt billigare.


LMM är dock ett vanligt fel på gamla e55. Vid stillastående och esp off ska bilen vid fullgas utan problem dra däckspinn på torr assfalt någon meter utan att man bromsar. Har den problem med det så är troligen LMM trasig.
Någon nämde att E55an inte var så snabb som man kan tro, med största sanorlikhet var LMM trasig på den bilen.
Det är som sagt väldigt vanligt på dessa.

Sedan får du som tidigare sagt passa dig för rosten. Borde finnas fräsha iomed att inte alla kör AMG på vintern.

Angående att den inte är så snabb så är jag själv inte så imponerad av hur den går 0-100 men gasar man fullt från tex 120- 200 tycker jag den skottar på rätt bra. Min ESP går då i när man kickar i 100 km/h på torr asfalt så det finns ju lite kräm därunder.

Dalsland......Varför trängas?

535 Inlägg
11 maj 2012
#19
m-lowet skrev:
Angående att den inte är så snabb så är jag själv inte så imponerad av hur den går 0-100 men gasar man fullt från tex 120- 200 tycker jag den skottar på rätt bra. Min ESP går då i när man kickar i 100 km/h på torr asfalt så det finns ju lite kräm därunder.

Det käns inte heller helt rätt.

Nu har vi visseligen två helt olika chassien men du borde ha fullt fäste från bra mycket tidigare?

vad har du för däck på? fräsha?

Med fräsha däck på min bil om jag står still och trycker fullt spinner den ut 1an direkt och fortsätter på tvåan och sedan fortsätter spinna 20 - 30 meter innan den får fäste.

Om jag istället kör en rullande start så runt 40 har jag fullt grepp. Jag kan dvs ligga på 1an 4500varv i 40 och ha fullt fäste när jag stämplar fullt. Det blir ett jävla ryck tongue

Acclerationen skiljer nog mellan våra en aning, jag har lite lättare bil och 20 mer hp. Men vi har klockat den 0-100 på 4,84 sek. Även om din kanske inte är nere på den tiden pga vikt och 20 mindre hp, men det borde endå vara shysst acceleration?


253 Inlägg
12 maj 2012
#20
Ok men så är det iaf. Den spinner ju inte hej vilt men har jag Esp i så börjar den iaf bryta. Men är riktigt rolig bil och
på blöt asfalt bara man har tillräckligt mkt fart  och vågar provocera den i kurvorna. Då går det att åka riktigt brett.

Dalsland......Varför trängas?


Sök