Bästa styrketräning

Hee-Maan
19 september 2006 · 3 113 Inlägg

som topic. wink hur många gånger per vecka ska man träna? hur många "repp"?
Hur tränar man sig på bästa sätt? Och vart tycker ni e bäst?

Skulle vara kul och veta hur ni tränar era muskler wink

Semper Fi
Sharky
19 september 2006 · 10 287 Inlägg

Vad vill du uppnå?
Hur mycket tid och energi är du villig att lägga ner?
Tror du att du kan sköta en vettig kosthållning?
Tränar du något i övrigt?

Jag kan nog svara på det mesta (tränat själv i gym i 30 år varav senaste 12 åren som instruktör) men jag måste veta mera om man skall kunna ge vettiga råd.

/Göran


AkkE skrev:
som topic. wink hur många gånger per vecka ska man träna? hur många "repp"?
Hur tränar man sig på bästa sätt? Och vart tycker ni e bäst?

Skulle vara kul och veta hur ni tränar era muskler wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
AlvereZ
19 september 2006 · 787 Inlägg

AkkE skrev:
som topic. wink hur många gånger per vecka ska man träna? hur många "repp"?
Hur tränar man sig på bästa sätt? Och vart tycker ni e bäst?

Skulle vara kul och veta hur ni tränar era muskler wink

styrketräning 6 dar i veckan.

DAG1: Bröst, triceps och vader.
DAG2:Rygg, biceps, baksida lår och underarmar.
DAG3:Axlar, mage, vader och framsida lår.
DAG4:Vila
Dag5:Börja om från början.

Kör mellan 4 - 12 * 3 - 4 mest 8 * 3 - 4

ÄT RÄTT, STRECHA RÄTT, TRÄNA RÄTT!!

NO PAIN, NO GAIN wink

LocKtar Herr
19 september 2006 · 1 722 Inlägg

AlvereZ skrev:

AkkE skrev:
som topic. wink hur många gånger per vecka ska man träna? hur många "repp"?
Hur tränar man sig på bästa sätt? Och vart tycker ni e bäst?

Skulle vara kul och veta hur ni tränar era muskler wink

styrketräning 6 dar i veckan.

DAG1: Bröst, triceps och vader.
DAG2:Rygg, biceps, baksida lår och underarmar.
DAG3:Axlar, mage, vader och framsida lår.
DAG4:Vila
Dag5:Börja om från början.

Kör mellan 4 - 12 * 3 - 4 mest 8 * 3 - 4

ÄT RÄTT, STRECHA RÄTT, TRÄNA RÄTT!!

NO PAIN, NO GAIN wink

Det där me stretching efter träning, e det verkligen så jävla viktigt? isåfall, motivera:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Hee-Maan
19 september 2006 · 3 113 Inlägg

Jadu.. jag har väl tappat lite motion nu efter plugget och sånt och jag känner mig för att börja igen.
tid är nog inget problem för min del heller men jag har ingen aning om "bra" kost big_smile du får gärna vara kock för mig wink vilket gym tränar du hos?

Sharky skrev:
Vad vill du uppnå?
Hur mycket tid och energi är du villig att lägga ner?
Tror du att du kan sköta en vettig kosthållning?
Tränar du något i övrigt?

Jag kan nog svara på det mesta (tränat själv i gym i 30 år varav senaste 12 åren som instruktör) men jag måste veta mera om man skall kunna ge vettiga råd.

/Göran


AkkE skrev:
som topic. wink hur många gånger per vecka ska man träna? hur många "repp"?
Hur tränar man sig på bästa sätt? Och vart tycker ni e bäst?

Skulle vara kul och veta hur ni tränar era muskler wink

Semper Fi
AlvereZ
19 september 2006 · 787 Inlägg

myheroine skrev:
Jasså Sharky, är du nöe biff då? big_smile

Kanske du kan hjälpa mig med lite då, när ändå du är igång wink
Jag tränar också gym, försöker träna verkligen seriöst smile Jag är ute efter mer muskler samt stabilare kropp. Jag tränar 5-6 dar i veckan 2-2½ timmes pass varje gång. Jag försöker hålla mig till nyttig kost. Inge snabbmat eller onyttig mat smile visst kan jag ta nån ostskiva/smör då och då men det är sällan. Försöker helt enkelt äta så mycket proteiner som möjligt, även kolhydrater i rimliga mått smile

Är det något som jag ska förbättra mig med eller har du några andra tipps på hur musklerna ska öka wink "Kör redan på kreatin, har även funderat på andra prestanda/muskel preperat" men de känns nästan som att de är mest bullshit tongue Mvh A.G

2 2½ timme?!? Max 1 Timmer, sen börja du bryta ner musklerna.
Kreatin är ju skit bra? vad tror du kroppen säger när den slutar upp att producera Kreatin? vilket kan hända när du mosar i dig 100%ig kreatinmonhydrat.... Aja...
Protein drinkar? nja tror inte på det så mycket, har inte märkt nåt när jag tränat och druckit sånt iaf...
Det finns forskning som visar att stretching mellan övningar och efter träningen förbättrar träningens effektivitet. Upp till 20 procent större ökning av muskelstyrka kan uppnås med hjälp av stretching.
Om du tycker det är svårt att avgöra om du ska stretcha eller inte i samband med din träning så gör så här. Om du inte tycker om att stretcha, gör det inte. Om du gillar det, så fortsätt. Om en av metoderna visar sig utveckla skador, använd den andra.

AlvereZ
19 september 2006 · 787 Inlägg

LocKtar skrev:

AlvereZ skrev:

AkkE skrev:
som topic. wink hur många gånger per vecka ska man träna? hur många "repp"?
Hur tränar man sig på bästa sätt? Och vart tycker ni e bäst?

Skulle vara kul och veta hur ni tränar era muskler wink

styrketräning 6 dar i veckan.

DAG1: Bröst, triceps och vader.
DAG2:Rygg, biceps, baksida lår och underarmar.
DAG3:Axlar, mage, vader och framsida lår.
DAG4:Vila
Dag5:Börja om från början.

Kör mellan 4 - 12 * 3 - 4 mest 8 * 3 - 4

ÄT RÄTT, STRECHA RÄTT, TRÄNA RÄTT!!

NO PAIN, NO GAIN wink

Det där me stretching efter träning, e det verkligen så jävla viktigt? isåfall, motivera:)

Att stretcha efter träning är viktigt. När du styrketränat har musklerna dragit ihop sig. Stretching gör att muskeln återvänder till sin ursprungsposition och blodgenomströmningen blir bättre. Detta underlättar återhämtningen och du kan träna bättre nästa gång. Det går dock inte att undvika träningsvärk med stretching. smile

ToXtreme
19 september 2006 · 3 627 Inlägg

Då lånar jag denna tråd lite!

Jag är beredd att träna varje vardag.. i 1-3timmar
Jag vill träna allround å mage, bröst å armar e högsta prioritet!

Ojj, kondition höll jag på att glömma tongue

Är ganska ovältränad idag och så, kosten ska la jag kunna sköta ganska så bra tror jag!
Är verkligen inriktad på att kunna göra så bra som möjligt ifrån mig nu så!


Alla råd är välkomna smile

Och om man hade kunnat få ett träningsschema av nåt slag mä olika övningar å hur mkt av varje skulle jag bli överlycklig wink

Senast redigerat av ToXtreme (19 september 2006)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
herr lilltroll bullsmugglare
19 september 2006 · 190 Inlägg

bästa start träninge är väl simmning, det tar fan hela kroppen=) sen får man ju konditionen på köpet=) men det är klart är man ute efter mer åt kroppsbyggar hållet så är det väl bara skrotlyft som gäller=)

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"
Phaetoon
19 september 2006 · 8 156 Inlägg

Allt handlar väl om vad man vill satsa på.
Uthållighet eller råstyrka. Ju fler reps, desto mer uthållighet. Med färre reps så får du mer råstyrka (och biffigare muskler)

Det bästa är nog att träna 4-5 gånger i veckan, max 1½ timme per gång och att stretcha väl.
Det är lätt hänt att man tränar mer än så, men då är risken stor att man skadar musklerna.
Dessutom blir det inte så mycket tillväxt av muskler, utan snarare fettförbränning...

Träna bara en eller ett par muskelgrupper i taget.
Jag brukar hålla mig till 3-4 set med 8-10 reps i varje.

Ska man bli slimmad så är nog en kombination av styrketräning och simning bäst. För simning förbränner fett och ger en ganska så trevlig muskeluppbyggnad, utan att slita på musklerna. Man får bra kondition också. Själv så cyklar jag några mil i veckan, men det är inte hälften så bra som simning. Klart att jag har en bra kondition, men det förbränner inte så mycket fett.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
19 september 2006 · 8 156 Inlägg

Det krävs protein för att bygga upp muskler. Men det där med att käka proteindrinkar har också med att göra att man blir hungrig av att träna. Man förbränner en väldans massa kcal. Så efter träningen blir man hungrig. Då är det bättre att käka något med proteiner (som mättar bäst) istället för att gå till Burger King och slänga i sig en Big King XXL med Coca Cola och Pommes...

Ska väl tillägga att jag själv inte tar proteindrinkar. Jag satsar på att försöka hålla min vikt och gymmar snarare för att bli "lagom" än att bli ett muskelberg. Jag ska försöka hålla mig kring 110 kg, kanske gå upp några kilo muskler till.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Hee-Maan
19 september 2006 · 3 113 Inlägg

tack grabbar! då e det bara att börja då smile jag ska nog inte bli någon tungviktare direkt men detta kommer blir skitgött wink

men e det då stor skillnad på gym eller att träna hemma. Jag ska ev. fixa S.A.T.S Kort eller något sånt. kanske ni har tips på bra gym?

Semper Fi
LocKtar Herr
19 september 2006 · 1 722 Inlägg

AlvereZ skrev:

LocKtar skrev:

AlvereZ skrev:

styrketräning 6 dar i veckan.

DAG1: Bröst, triceps och vader.
DAG2:Rygg, biceps, baksida lår och underarmar.
DAG3:Axlar, mage, vader och framsida lår.
DAG4:Vila
Dag5:Börja om från början.

Kör mellan 4 - 12 * 3 - 4 mest 8 * 3 - 4

ÄT RÄTT, STRECHA RÄTT, TRÄNA RÄTT!!

NO PAIN, NO GAIN wink

Det där me stretching efter träning, e det verkligen så jävla viktigt? isåfall, motivera:)

Att stretcha efter träning är viktigt. När du styrketränat har musklerna dragit ihop sig. Stretching gör att muskeln återvänder till sin ursprungsposition och blodgenomströmningen blir bättre. Detta underlättar återhämtningen och du kan träna bättre nästa gång. Det går dock inte att undvika träningsvärk med stretching. smile

ah ok, men det har jag nog hört, men rent effektmässigt tänkte jag mer på.. ifall jag stretchar får jag mer utav träningen iform av starkare muskler eller är det bara att ja kan träna mer effektivt dagen efter?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
19 september 2006 · 1 722 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det krävs protein för att bygga upp muskler. Men det där med att käka proteindrinkar har också med att göra att man blir hungrig av att träna. Man förbränner en väldans massa kcal. Så efter träningen blir man hungrig. Då är det bättre att käka något med proteiner (som mättar bäst) istället för att gå till Burger King och slänga i sig en Big King XXL med Coca Cola och Pommes...

Ska väl tillägga att jag själv inte tar proteindrinkar. Jag satsar på att försöka hålla min vikt och gymmar snarare för att bli "lagom" än att bli ett muskelberg. Jag ska försöka hålla mig kring 110 kg, kanske gå upp några kilo muskler till.

Men med proteindrinkar så bevarar du den muskulatur du har.. genom att käka för lite protein så äter kroppen av dina muskler istället för fettet, med extra tillskott av protein så bevarar du den muskulatur du har? right? smile jag brukar trycka i mej en om dagen.

Frulle 0800
lunch 1200
proteindrnk 1600
middag 1800

så brukar en dag se ut, sen givetvis nån frukt/fika emellanåt. smile sen tränar jag gym 2-3 gnger veckan  max, sen ute på powerwalk/löp 4-6 dagar veckan

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
ToXtreme
19 september 2006 · 3 627 Inlägg

men snälla, proteindrinkar e bullshit.. du kan lite gärna ta en Cola ifall d e så!

Det är skit som kostar massa pengar å inte har nån verkan

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Hee-Maan
19 september 2006 · 3 113 Inlägg

cola? såfall dricker man väl någon energidryck?

Semper Fi
ToXtreme
19 september 2006 · 3 627 Inlägg

Men energidryck har inte mer värkan än va cola har, vad jag menar är att man inte ska gå på den här skiten mä proteindryck, d e ba ett sätt att tjäna mer pengar på korkade kunder!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
ToXtreme
19 september 2006 · 3 627 Inlägg

Eller, korkade e dumt å säga.. men d e ett sätt att blåsa kunden på dem extra stålarna dem kostar!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Hee-Maan
19 september 2006 · 3 113 Inlägg

e det bara jag som typ får slämmig hals av cola när man tränar? Powerade e mycket bättre

Semper Fi
GrebyAxel
19 september 2006 · 524 Inlägg

När jag började träna så höll jag mej de första året till www.ast-ss.se
De ger asbra och snabba resultat. Helseriös sida med bra tips och allt. Rekomenderas MYCKET
Man lär sig väldigt mycket om kost osv...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang