Skakningar/vibbrationer

Flexy
23 september 2006 · 65 Inlägg

Har skakningar/vibbrationer mellan drygt 90 och 140, kan känna av det lite precis när jag kör iväg från stillastående. Kan detta orsakas av orunda/skeva fälgar? vet att jag har en som är skev vänster fram.

Har för övrigt bytt allt i framvagnen förrutom hjullager.

Bilen är en saab 900 2.0T -97

Vad tror ni?


Mvh Danne

DeWaked
23 september 2006 · 51 Inlägg

kan vara hjullager..
hade exakt samma syndrom. bilen lät lite konstigt just vid 90-100.. trodde det va nått icke viktigt eftersom det BARA märktes då. sen blev det värre o värre, tills nuläget då hela högersidan skakar och det låter som om jag kör heldragen linje som är pucklad.. så jag tror det kan vara det.. men jag är ingen expert....! hoppas det löser sig..!

stilren personbilstekniker
23 september 2006 · 147 Inlägg

Har du en skev fälg så skulle det vara troligt att det är den som är boven i dramat. Be en däck verkstad att balansera den om den inte är allt för skev.

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
23 september 2006 · 991 Inlägg

hade samma på omegan, slutade med en dyr historia med massa framvagnsdetaljer va slut, men kolla hjullager och stabilisatorstag..

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
FugitivE BMW Power
23 september 2006 · 2 362 Inlägg

kolla så du inte har tappat någon vikt på däckena, då kommer instabiliteten fram wink

BMW, bogsering med wire :/
sternviken
23 september 2006 · 81 Inlägg

prova att balansera hjulen... det brukar framkalla skakningar med obalans i hjulen.

Flexy
23 september 2006 · 65 Inlägg

Har balanserat hjulen 2 gånger det var då vi upptäckte att en fälg var skev.

Har bytt hjulbultar för jag höll på att tappa vänster fram 2 gånger, dels med det hjulparet som sitter fram nu men även med det som sitter bak. Det small till ganska ordentligt båda gångerna så jag tror att 1 fälg både fram och bak är skevt för jag hade inte det här problemet innan det hände

Vi kollade även hjullagren sist på verkstaden, där glappar det ingenting och allt annat i framvagnen är bytt

Får hem nya fälgar nästa vecka.... smile

Mvh Danne

chevalillis bilmekaniker
23 september 2006 · 131 Inlägg

testa att ballansera däcken igen och är det inget konstigt med det kan det vara lagringen till mellan axeln som börjar vara dålig, det brukar mest märkas vid acceleration men kan även kännas ändå..

Flexy
24 september 2006 · 65 Inlägg

Har du möjlighet att förklara lite närmare? är inte riktigt säker på vad du menar

//Danne


chevalillis skrev:
testa att ballansera däcken igen och är det inget konstigt med det kan det vara lagringen till mellan axeln som börjar vara dålig, det brukar mest märkas vid acceleration men kan även kännas ändå..

mhp
27 september 2006 · 155 Inlägg

har du bra framvagns-inställning? kan vara så att höger fram däck kan vara bra inställd, men väster kan ha hoppat av ett par millimeter, som kan orsaka att vänster däck drar åt sidan medans höger åker rakt, på så sätt vibbarna startar...

A4 orginal till mer kreativ - :)
ScottaN Medlem 5280
27 september 2006 · 552 Inlägg

Har du bytt broms skivor? Jag bytte mina o vips så va felet borta.

Flexy
28 september 2006 · 65 Inlägg

Japp allt e bytt fram förutom hjullagren, får hem nya fälgar imorgon sen blir det en sista framvagnsinställning eftersom jag bråkat med allt där fram (gjorde en innan jag började med allt)

//Danne

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang