3503
Sök

Turboras saab 9000 CS 2.3t ?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Bilen det handlar om är alltså en 9000 CS 2.3t med 170hk och det är en -95:a.

Bilen har gått en bit över 26K mil.

När jag trycker på lite så att turbon får jobba lite hårdare så skriker bilen som en stucken gris och detta kan man även höra i den andra filmen. Den låter oavsett om motorn är varm eller kall.

Det jag har gjort för att felsöka är att jag har kollat glappet i turbon och den glappar nog minst 1-1,5mm in-ut men rör sig inte något alls åt sidan vad jag kan känna eller se.

Kan det vara så "enkelt" att något lossnat inuti så att axeln kan röra sig på det viset ?

För skulle lagrena vara slut skulle det väl vara radiellt spel i axeln också ?

Här är iaf två filmer på skiten:

Glappet:

Ljudet:

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

93 Inlägg
7 juli 2012
fan du, den turbon va tvärr slut

6 170 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Det som är konstigt är att den dricker ingen olja, ryker inte ett dugg och den går som den ska.

Det enda "felet" är den nymonterade grisen under huven som skriker när man gasar...  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 juli 2012
äh så länge den inte börjar trycka ur sig olja lr att laddet försvinner så äre ju meninglöst och byta turbo på en så gammal bil

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 juli 2012
jonnielahti skrev:
MrEricsson skrev:
äh så länge den inte börjar trycka ur sig olja lr att laddet försvinner så äre ju meninglöst och byta turbo på en så gammal bil

om man bryr sig om bilen så byter man alltså smile

han sa ju att den går normalt och ingen skillnad.

värt och byta turbo på en bil med 0 värde när den går som den ska

6 170 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Ja den går som den ska tror ja, vet inte riktigt då jag misstänker att det finns en del torra slangar med men den laddar iaf...

7 274 Inlägg
8 juli 2012
Äh kör bara. Byt när den rasar.

6 170 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Brains skrev:

Ge mig pengarna till att byta så kör jag tills det rasar wink

Funderar på att köpa en renoveringssats och försöka renovera själv, verkar ju inte så förbannat svårt bara man håller koll på balanseringen...

Renoveringssats för 1250 plus momentnyckel som man dessutom kan ha till annat för 500kr slår ny turbo för typ 6000kr.

1 142 Inlägg
8 juli 2012
kan ju köpa en reservdels bil med fräsh turbo för 500-1500 de "Mrericsson" inte fattar är att efter som saab 9000 tydligen inte är värd en krona så är de en jävligt bra bil å äga eftersom man jävligt lätt å billigt får tag på delar.

6 170 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
jonnielahti skrev:
TBOC_Razor skrev:
Brains skrev:

Funderar på att köpa en renoveringssats och försöka renovera själv, verkar ju inte så förbannat svårt bara man håller koll på balanseringen...

Renoveringssats för 1250 plus momentnyckel som man dessutom kan ha till annat för 500kr slår ny turbo för typ 6000kr.

och en hel beg turbo finns för 500-1500? smile

För det första så är det ju roligare att mecka själv och kanske tom få en "ny" turbo för en bråkdel av priset.

Och för det andra så går ju dom pengarna bara till att skjuta upp domedagen en kortare stund för vem vet hur skicket är på det begagnade agget...

1 142 Inlägg
8 juli 2012
TBOC_Razor skrev:
jonnielahti skrev:
TBOC_Razor skrev:

För det första så är det ju roligare att mecka själv och kanske tom få en "ny" turbo för en bråkdel av priset.

Och för det andra så går ju dom pengarna bara till att skjuta upp domedagen en kortare stund för vem vet hur skicket är på det begagnade agget...

bara känna efter glapp i den begagnade turbon sånafall. ja köpte en begagnad turbo för 500spänn å den gav aldrig vika däremot gjorde topplockspackningen de, å då ladda ja 1.5bar. allt håller beroende på hur man kör. och bara för att de är begagnat betyder inte att de är dåligt. finns spritt nya delar som är trasiga redan när du köpt de. men ska du ha bilen kvar länge så äre kanske värt å köpa spritt ny turbo men inget du kommer få extra för när du säljer...

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 juli 2012
kollar du utomlands hittar du diverse renoveringsatser med lager till turbos för 400kr å uppåt.... 1250 kr är ockerpriser..

6 170 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
snoddas skrev:
TBOC_Razor skrev:
jonnielahti skrev:

bara känna efter glapp i den begagnade turbon sånafall. ja köpte en begagnad turbo för 500spänn å den gav aldrig vika däremot gjorde topplockspackningen de, å då ladda ja 1.5bar. allt håller beroende på hur man kör. och bara för att de är begagnat betyder inte att de är dåligt. finns spritt nya delar som är trasiga redan när du köpt de. men ska du ha bilen kvar länge så äre kanske värt å köpa spritt ny turbo men inget du kommer få extra för när du säljer...

Det är aldrig värt att köpa ny turbo till en bil som är knappt värd priset på turbon....

Och på returen kostar en turbo 500kr men man ska ju få tag i en, på vanliga skrotar så kostar dom från 1000kr till 4000kr men det är ju sällan dom skriver om aggen är kollade eller testade osv...

1 142 Inlägg
8 juli 2012
man får alltid tag på bra saker "billigt" bara man lägger ner lite tid...

6 170 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
snoddas skrev:
man får alltid tag på bra saker "billigt" bara man lägger ner lite tid...

Tid är något man inte har när det gäller en bruksbil i en familj på åtta personer wink

1 142 Inlägg
8 juli 2012
hehe nee de är sant:D ja fick en saab turbo bil igår gratis. hade du bott närmare kunde du fått turbon från den.

Sök