3322
Sök

Saab 9-5 2.0T knack, spikning, oljud motor med FILM

13 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#1
Hejsan alla!

Jag har letat lite efter samma oljud men ej hittat något exakt lika.

Saab 9-5 2.0T Ecopower
Årsmodell 2002
16V
4 cylindrar
17.500 mil
Kedja aldrig bytt
Motorn är helt original
Felet uppstår ALLTID
Jag har mätt upp kedjespännaren till 17mm

Det uppstod motorknack för 2 veckor sedan
EJ bus-körd
MYCKET fint skick
Fullstämplad servicebok sedan ny
Olja + filter bytt minst 1 gång om året

Kedjespännaren uppmätt till ca. 17mm (15 mm eller mera så rekomenderar Saab kedjebyte)
Problemet är att det låter inte rasslande, utan snarare knackande.
Låter mindre vid tomgång, mera vid 2500 varv och högre.
Knacket stiger i takt med varvtalet.

Någon som vet vad det kan vara?
Vevlager, turbo, cylinder, kedja?
Jag har tillgång till att riva hela motorn om så behövs.

En annan sak jag undrar är att då jag plockade bort spännaren så gick allting bra, men när jag skruvat tillbaka den, så gick den otroligt trögt att skruva än jämfört med att skruva bort, jag fick ej felgänga och jag nollställde spännaren innan montering, och nu så läcker den MYCKET olja precis mellan packningen på spännaren och motorn, det rinner otroligt mycket olja förbi packningen vid start.
Behöver jag bara köpa ny packning eller har något annat gått på tok?

Här är oljudet:
http://www.youtube.com/watch?v=rqBEQlyYA48

Tacksam för svar!
Mvh
Senast redigerat av eclipse1600 (14 juli 2012)


Hemmainstruktör
641 Inlägg
14 juli 2012
#2
Sträckaren går bara till 17,5mm, så 17mm är väldigt långt gånget. 14,5mm är gränsen Saab själv satt för byte av kedja när Oilsludge problemen började.

Oljudet är svårt å placera, kan vara mycket som låter å svårt å höra på video, har du möjlighet att varva lite när du filmar? Kan bli en massa olika rasslande ljud när kedjan är slut, även balansaxelkedjan kan orsaka mer ljud. Sakta upp till ett par tusen varv å sen sakta ner, går att trycka ner på gasvajern vid spjällhuset för att varva till.

Sträckaren är väldigt lätt att få fel in, toppen är aluminium å sträckaren av stål. Om den inte går att skruva in för hand är det nog fel gänga, det sura är att toppen lätt spricker i hålet om man gängar fel å drar in den, behöver inte ta i mycket för att spräcka den. Så ut med givaren å försök se in i hålet, dom jag sett spräckta har alltid spruckit i nederkant i gängan hela vägen ner till blocket. Om det inte blev fel gänga å toppen inte är spräckt är det bara att skicka i en ny packning å lägg på lite silikon eller flytande packning på den nya, dom börjar oftast läcka snart igen om det är bara packning.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Mr. AUDI !
642 Inlägg
14 juli 2012
#3
Om sträckaren e så pass slut, byt direkt, se till att få dit ny packning, min läckte oxå satan från sträckaren innan ja bytte packning sen har den inte läckt e droppe smile

Four Rings To Rule Them All!

13 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#4
Tack för svaren!
Toppen är spräck ser det ut som, samt gängan är helt förstörd. Jag lägger upp bild senare idag, behöver jag byta hela toppen nu?
Mvh


Hemmainstruktör
641 Inlägg
16 juli 2012
#5
Sett någon som fixat med kemisk metall och bara gängat om hålet. Känns inte riktigt seriöst dock å man kan ju få spån å skit i motorn om man inte demonterar toppen för att fixa.
Skulle själv ta en beg topp, finns ju risk att den i din bil inte är så fräsch heller om du har oilsludge som orsakat kedjeslitaget, kan täppa till oljekanaler, slita lager osv.
Så en fin beg top och kamkedjerenoveringssats skulle jag föreslå, borde tystna och sluta läcka.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

3 235 Inlägg
16 juli 2012
#6
eclipse1600 skrev:
Tack för svaren!
Toppen är spräck ser det ut som, samt gängan är helt förstörd. Jag lägger upp bild senare idag, behöver jag byta hela toppen nu?
Mvh

Jag har läst på nätet om hur man kunde "löda" aluminium med zink (typ zinkanod för båt t ex.) Du hade ju kunnat fylla i hålet med zink,och sedan gänga om. Sök på google, säkert billigare och enklare än att byta toppen.


Sir
935 Inlägg
16 juli 2012
#7
Spännaren på mina 9-5or jag haft har varit 19 och 21mm
Jag har haft en 2.0t och en 2.3t.
Jag skulle rekommendera att byta kedja, och balansaxel kedja, oftast den som går först
Och rasar stora kedjan.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

13 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#8
engolf skrev:
eclipse1600 skrev:
Tack för svaren!
Toppen är spräck ser det ut som, samt gängan är helt förstörd. Jag lägger upp bild senare idag, behöver jag byta hela toppen nu?
Mvh

Jag har läst på nätet om hur man kunde "löda" aluminium med zink (typ zinkanod för båt t ex.) Du hade ju kunnat fylla i hålet med zink,och sedan gänga om. Sök på google, säkert billigare och enklare än att byta toppen.

Jaha okej, så man smälter alltså t.ex Biltemas Zinkanod till båt och fyller hålet med, och sedan gängar om?
Mvh!


13 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#9
marcus80 skrev:
Spännaren på mina 9-5or jag haft har varit 19 och 21mm
Jag har haft en 2.0t och en 2.3t.
Jag skulle rekommendera att byta kedja, och balansaxel kedja, oftast den som går först
Och rasar stora kedjan.

Okej, skall byta kedja och hela köret!
Visst bör jag även byta släpa och drev osv?
Mvh


13 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#10
Pukadjuret skrev:
Sett någon som fixat med kemisk metall och bara gängat om hålet. Känns inte riktigt seriöst dock å man kan ju få spån å skit i motorn om man inte demonterar toppen för att fixa.
Skulle själv ta en beg topp, finns ju risk att den i din bil inte är så fräsch heller om du har oilsludge som orsakat kedjeslitaget, kan täppa till oljekanaler, slita lager osv.
Så en fin beg top och kamkedjerenoveringssats skulle jag föreslå, borde tystna och sluta läcka.

Men det skulle alltså praktiskt sätt kunna fungera med kemisk metall/zink? Fylla i sprickan (som jag tror är en spricka i toppen, bild kommer senare), samt gänga om hålet med hjälp av metallen? Jag kommer att plocka bort toppen helt och antingen byta eller försöka laga. Kan jag med hjälp av toppens oljekanaler avgöra om jag har oilsludge problemet?

Tycker du inte det är värt att lägga på helt ny topp? Jag kommer att använda denna bilen tills den slutar rulla är det tänkt, så jag vill gärna att den blir pålitlig, därför känns lagning inte riktigt helt hundra.. Heller inte begagnad topp


Sir
935 Inlägg
16 juli 2012
#11
Jag köpte allt komplett på Saab för 1900:- och då ingick allt man behöver.
Ja, inte verktyg och kunskapen. Är lite lurigt att göra det med motorn kvar i bilen men går. Jag har gjort det på 3st nu.
Men det tar ju en stund att göra det. Så ha tid på dig och tålamod.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

13 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#12
marcus80 skrev:
Jag köpte allt komplett på Saab för 1900:- och då ingick allt man behöver.
Ja, inte verktyg och kunskapen. Är lite lurigt att göra det med motorn kvar i bilen men går. Jag har gjort det på 3st nu.
Men det tar ju en stund att göra det. Så ha tid på dig och tålamod.

Var inne på Saab, dom tog 1895:- för komplett kamkedjesats med kugghjul, kedja ja precis allt man behöver, väldigt bra pris tycker jag!
Jag har fundering på att köpa bra begagnad topp för cirka 3000:-, och sedan lämna in på planing, borde kosts runt 2000:- sa killen på Saab


13 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#13
Pukadjuret skrev:
Sträckaren går bara till 17,5mm, så 17mm är väldigt långt gånget. 14,5mm är gränsen Saab själv satt för byte av kedja när Oilsludge problemen började.

Oljudet är svårt å placera, kan vara mycket som låter å svårt å höra på video, har du möjlighet att varva lite när du filmar? Kan bli en massa olika rasslande ljud när kedjan är slut, även balansaxelkedjan kan orsaka mer ljud. Sakta upp till ett par tusen varv å sen sakta ner, går att trycka ner på gasvajern vid spjällhuset för att varva till.

Sträckaren är väldigt lätt att få fel in, toppen är aluminium å sträckaren av stål. Om den inte går att skruva in för hand är det nog fel gänga, det sura är att toppen lätt spricker i hålet om man gängar fel å drar in den, behöver inte ta i mycket för att spräcka den. Så ut med givaren å försök se in i hålet, dom jag sett spräckta har alltid spruckit i nederkant i gängan hela vägen ner till blocket. Om det inte blev fel gänga å toppen inte är spräckt är det bara att skicka i en ny packning å lägg på lite silikon eller flytande packning på den nya, dom börjar oftast läcka snart igen om det är bara packning.

Här är 3 bilder på hur det ser ut, inte trevligt!
Blir nog begagnad topp + planing

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113628/113628-14ae315a14ab6dade9bdac153d71303e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113628/113628-8f4d61284a3e20f087913327722704dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113628/113628-d275d215ae820f0ca70b66ab6a8ab125.jpg


Mr. AUDI !
642 Inlägg
18 juli 2012
#14
Bara hinka ur toppen! annars finns de risk för att du får Göra om o göra rätt wink
Finns säkerligen billigare toppar än 3000:- jag har sålt bättre beggade toppar på skroten för 1500:-+
ta med en dunk bensin till den skrot du hittar en topp du e intresserad av, fyll sedan kolvloppen med bensin o se om de sjunker undan, det ska de inte göra.. då vet du i vilket skick toppen är i, så slipper du köpa en topp du måste byta allt på smile

Four Rings To Rule Them All!

13 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#15
SibbSon skrev:
Bara hinka ur toppen! annars finns de risk för att du får Göra om o göra rätt wink
Finns säkerligen billigare toppar än 3000:- jag har sålt bättre beggade toppar på skroten för 1500:-+
ta med en dunk bensin till den skrot du hittar en topp du e intresserad av, fyll sedan kolvloppen med bensin o se om de sjunker undan, det ska de inte göra.. då vet du i vilket skick toppen är i, så slipper du köpa en topp du måste byta allt på smile

Okej! Du jobbar på skot alltså?, om så, har du någon bra topp möjligtvis? Tänkte köpa en okej beg topp, sedan lämna in toppen på Industriprogrammet på gymnasiet jag går på så får dom plana den åt mig för en billig slant!
Sen byta ventiltätningar men jag tänkte flytta över mina ventiler och fjädrar och kamaxlar från min nuvarande (spräckta) topp, låter det som en bra idé?



Sök