Jag hittade ingen bra tråd om detta så jag ställer frågan här
Ja är ingen motorexpert men jag vill ha lite mer tryck i min orginal b23a motor så vad kan man göra för att få ut några hästar till utan att behöva plocka isär hela motorn ?
Jag hittade ingen bra tråd om detta så jag ställer frågan här
Ja är ingen motorexpert men jag vill ha lite mer tryck i min orginal b23a motor så vad kan man göra för att få ut några hästar till utan att behöva plocka isär hela motorn ?
Tänkte du köra sug på b230fk? Den är slö från början med 530 topp och lagom komp, 135hk med ca 0,3(?)bar laddtryck ger en sugeffekt väldigt lik b230a. Jaga rätt på del för del så har du snart fått ihop en b230fk igen, originalprylar rätt igenom med uppställt ladd och ev chip räcker till 200hk utan konstigheter. Det tror jag är det lättaste sättet att få fart på den, inte trassla sughästar, då är det vettigare att utgå från en b230e eller b23e, de har ju 136hk från början och 531 topp, om man nu inte vill ha 16v. (b234)
Några riktiga förgasare, typ weber. En bra kam, x-rör, 531 eller 405-topp. Det är väl det man brukar göra på en b23a. Vill man va lite värre kan man ju porta toppen också.
Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos
Några riktiga förgasare, typ weber. En bra kam, x-rör, 531 eller 405-topp. Det är väl det man brukar göra på en b23a. Vill man va lite värre kan man ju porta toppen också.
Vad för förgasare kan vara vettigt att byta till ?
Jag har dubbla solex med r-sport luftfilterbox till salu..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
har också tänkt att behålla b23a:n ett tag iaf och trimma.
Undrar vilken topp som skulle passa bäst 405a eller 531a?
är det bara att smacka på och köra när man har "nya" insuget och förgasare?
vid planing ska något extra fixas till då ? tänkte mest på kamremmen om det skulle hända någt speciellt så att det inte slår i med ventiler o kolvar eller är jag helt ute och cyklar? Skyller på tröttheten :D
siktar på ungefär 150 horses :) inte helt omöjligt?
Båda topparna passar och de är typ likvärdiga, 531:an har uttag för fördelare baktill men det finns täcklock, 405:an kan ha uttag för spridare men det går att plugga igen.
Vid planing kan man behöva skaffa ett ställbart kamdrev eller en rem med en kugg mindre. Kommer inte ihåg just nu vilken rem det va men det finns på KG-trimning. Det är rätt gott om utrymme för ventilerna original men risken för krökta vetiler ökar om man får kamremsbrott med en planad topp. Med en ny rem behöver man inte oroa sig för det.
Båda topparna passar och de är typ likvärdiga, 531:an har uttag för fördelare baktill men det finns täcklock, 405:an kan ha uttag för spridare men det går att plugga igen.
Vid planing kan man behöva skaffa ett ställbart kamdrev eller en rem med en kugg mindre. Kommer inte ihåg just nu vilken rem det va men det finns på KG-trimning. Det är rätt gott om utrymme för ventilerna original men risken för krökta vetiler ökar om man får kamremsbrott med en planad topp. Med en ny rem behöver man inte oroa sig för det.
150 är helt klart möjligt :)
Okey härligt ! :D
har tänkt att börja med weber 36/36 , k-insug och 531 topp med någon bra kamaxel , är det något att börja med eller ska jag spara till 2x weber 45or? eller är 45orna överdrivet?