3572
Sök

Behöver träna på att spackla. Hjälp

32 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har aldrig spacklat men behöver göra det på min volvo 940 kombi pga rost.

Har förstått att det är såhär jag ska göra (kolla gärna så att jag har rätt ordning/inte har glömt något):

1. Slipa ner så rosten försvinner (ingen färg ska vara kvar, utan blank metall)
2.zinkgrundfärg (dvs zinkprimmer)
(3. underedsmassa/body etc) <--------- VAD ÄR DETTA???
4. Spackla (glasfiberspackel)
5. Slipa (60 papper)
(6. Spackla)
(7. Slipa)
8. Filler (mot rost) (HETER DET "FILLER" NÄR MAN KÖPER DET? ELLER VAD LETAR MAN EFTER?)
9. Slipa (320 papper för hand, 240 med maskin) SLIPA I KORS
10. Lacka
(fler lager färg ger mer rostskydd)

Okey, men eftersom detta bara är teori så vill jag öva mig innan jag börjar slipa sönder bilen (det är dessutom inte min jag ska hålla på med utan mina föräldrars som är skeptiska bara jag ska skruva bort en skruv)

Så:
1. Har jag uppfattat spacklingsordningen rätt/är den bra?
2. Tips på hur jag ska få en plåtdel att slipa och spackla på som övning? (vill inte betala massa för köp av plåt)

Tack så jättemycket ni som ger svar smile
PS. Om jag skrivit vissa termer fel är det för att jag inte kan något om detta och korrigera gärna isåfall så att jag lär mig DS.

/Erik Sturesson

5 119 Inlägg
7 augusti 2012
#2
Din plan ser ganska bra ut tycker jag. Jag brukar göra så här,

* Slipa/blästra plåtrent.
*Rostskydda med en bra rostskydsfärg http://www.seab.se/produkter/corroprote … rroprote3/ då jag   tycker att tex zink galv inte sitter så hårt på plåten som jag vill.. Märks i bland när man tex slipar att den lätt lossnar.
*Spackla med glasfiberspackel vid ljupare skador och lagningar, säg 4-5mm
*Slipa glasfibret med groft, tex 60 paper.
*Spackla med något fint spackel.
*Slipa med 80/120 papper, sen finare upp till ca 240p
*ev spackla småsaker och porer igen.
*Slipa det sista och känna noga med fingrar och ev kolla med linjal om det är möjligt.
*Grunda med bra grundfärg. Gärna 2k eller liknande.
*Slipa med fint papper. 800 eller liknande ev våtslipa.
*Lacka med bra billack, dimma ut runt det spacklade mot lacken. våtslipa med tex 1000 papper mellan lagren.
*Klarlack. slipa innan och mellan lagren, dimma ut lite mer än färgen.
*Våtslipa med 2000 papper. så sklart över det dimmade området ut på lacken någon cm.
*polera med bra rubbing tills skarvar och lackdimma försvinner.. sen ev polera med polich och sen vax.

Jag slipar allt med med maskin utom det som slipas vått. polerar även med maskin.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

32 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#3
Tack, det har hjälpt jättemycket! Om det går för sig så skulle jag behöva få svar på dessa frågor som nu uppstått:

Det finare spacklet som du tycker att man ska spackla med, vad är det för något?

Ska man inte ha någon "Filler"? Eller är filler det som du beskriver som 2k? Vad är 2k? Vad är filler?

Gör det något om man inte slipar på lacken? Jag trodde att man bara la på den efteråt.
Vad är klarlack?

Vad är "dimma ut" och hur gör man det?


Sen så undrar jag vid inköp:
Då har jag fått bra tips av dig vad gäller rostskyddet (CorroProtect Rost-Stopp Grå)
Glasfiberspackel - är det bara att köpa vilket som helst?
Det finare spacklet som jag skulle använda, vilket är det? Plastspackel? Jag har hört att spackel inte fastnar på varande.

Sen en intressefråga, grundfärgen som du beskriver som 2K. Varför använder man den? smile (dvs, vilket syfte har den)

Tack på förhand igen! Otroligt kul att man får hjälp, jag gick med garaget igår och jag tycker redan att det är toppen! Shyst att ni har förståelse för mina nybörjaraktiga frågor!

32 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#4
Tillägg:

Tycker du att jag ska köpa rostskyddet på målarburk eller på spray?

DEVIL
1 171 Inlägg
8 augusti 2012
#5
eriksturesson skrev:
Tillägg:

Tycker du att jag ska köpa rostskyddet på målarburk eller på spray?

Skulle rekommendera spray, då det på burk blir jävligt kladdigt lätt.

bmw m power

32 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#6
Tack!

Sen har jag lärt mig att vattenslipa innebär att man har vatten med och inte att man har någon "annan" slipmetod.
Dessutom har jag fattat vad klarlack är, men jag får se om jag tar på det för min bil kanske inte har klarlack annars (volvo 940 kombi). Vet ni om den har klarlack?

Övriga frågor i mitt föregående inlägg undrar jag fortfarande över:



eriksturesson skrev:
Tack, det har hjälpt jättemycket! Om det går för sig så skulle jag behöva få svar på dessa frågor som nu uppstått:

Det finare spacklet som du tycker att man ska spackla med, vad är det för något?

Ska man inte ha någon "Filler"? Eller är filler det som du beskriver som 2k? Vad är 2k? Vad är filler?

Gör det något om man inte slipar på lacken? Jag trodde att man bara la på den efteråt.
Vad är klarlack?

Vad är "dimma ut" och hur gör man det?


Sen så undrar jag vid inköp:
Då har jag fått bra tips av dig vad gäller rostskyddet (CorroProtect Rost-Stopp Grå)
Glasfiberspackel - är det bara att köpa vilket som helst?
Det finare spacklet som jag skulle använda, vilket är det? Plastspackel? Jag har hört att spackel inte fastnar på varande.

Sen en intressefråga, grundfärgen som du beskriver som 2K. Varför använder man den? smile (dvs, vilket syfte har den)

Tack på förhand igen! Otroligt kul att man får hjälp, jag gick med garaget igår och jag tycker redan att det är toppen! Shyst att ni har förståelse för mina nybörjaraktiga frågor!


Sök