3444
Sök

Köpråd Volvo 940, lite tips på trimmning.

99 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej, ska snart skaffa mig en vinterbil och i år får det bli en 940, i slutändan så vill jag gärna få igen pengarna (eller det mesta av pengarna), säg om jag skulle hitta en bil för 8000 och lägger ut ytterligare  7000, tror ni jag då kan sälja bilen för ca 15000 - 20000, förutsatt att den är i fint skick och fungerar bra? är inne på att skaffa mig en -95 eller nyare då jag gärna vill ha LTT osv, och då har jag lite tankar på om man skulle ta och trimma bilen, hur mycket hk skulle jag ungefär kunna få ut om jag skulle lägga ca 5000 på trimmning?

Kom gärna med tips och förslag hur jag kan få ut effekt ur små pengar big_smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
2 oktober 2012
#2
5000:- är inte så mkt. Du har råd med Chipp och avgasrör typ, knappt ens de. Och sen byter du till fulltrycks WG och ställer upp ladder lite mer. Då hamnar du nog runt 200hk

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 915 Inlägg
2 oktober 2012
#3
Räkna aldrig med att köpa en bil och sedan kunna sälja den med vinst. Oavsett hur mkt du kostar på den.
Det brukar aldrig bli som man tänkt sig smile
Ska du bara ha den som vinterbil och sedan sälja så räcker det gott med dessa uppgraderingar:
Viking Chip: 1500kr
A-Kamaxel: 300kr
Hårdare/ställbar wastegate/tryckklocka: 900kr.
Laddtrycksmätare: 200kr
Totalt: 2900kr.
Justera laddtrycket till 0,9-1,0bar och du har runt 200hk+.
Lägg resterande pengar av budgeten på en service och fräscha tänddelar osv.

Detta är vad jag skulle ha skaffat om jag bara hade haft 5000kr i budget för trim och bara ska ha bilen över vintern för att sedan sälja, om man inte råkar parkera den i någon lyktstolpe under vintern och istället skrotar den:)
Vill du ha pysljud/dumpljud så köp ett öppet luftfilter. Finns för nån hundring upp till över en tusing i pris.
Du klarar dig med standard avgassystem, men vill du lägga ut några tusen till och få mer/högre/grövre avgasljud och några få hk mer så är det bara köpa tex ett JT 3" system.
Är du bara ute efter lite grövre avgasljud så ta bort främre ljuddämpare och ersätt med ett rör.

Med högre budget så kan man trimma mer, men tror du klarar dig bra med 200hk+ i vinter. Känns stor skillnad mot original 135hk LTT, blir en helt annat bil att köra.
Om du inte bara vill sladda runt med 1 spinnande hjul, så köp en 940 med lamelldiff eller modifierad slungdiff som låser även i högre hastigheter.
När man kommer lite över 200hk i motorn så brukar kopplingen ge upp, då behövs det en hårdare tryckplatta för ca 3000kr.
Om du tröttnar på "bara" 200hk och vill öka till ca 280hk, så är nästa steg 531 topp(ca 2000kr), större turbo (ca 3000kr) och då behövs även större spridare(ca 2000kr) och större LMM(ca 1000kr) 3" avgassystem från turbo(ca 3-6000kr beroende på med eller utan 3" katalysator)och då behövs som sagt även tryckplattan.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

89 Inlägg
16 oktober 2012
#4
Är vikingchip lika bra som bsr? Tänker imed priskillnaderna..


Sök