Räkna aldrig med att köpa en bil och sedan kunna sälja den med vinst. Oavsett hur mkt du kostar på den.
Det brukar aldrig bli som man tänkt sig
Ska du bara ha den som vinterbil och sedan sälja så räcker det gott med dessa uppgraderingar:
Viking Chip: 1500kr
A-Kamaxel: 300kr
Hårdare/ställbar wastegate/tryckklocka: 900kr.
Laddtrycksmätare: 200kr
Totalt: 2900kr.
Justera laddtrycket till 0,9-1,0bar och du har runt 200hk+.
Lägg resterande pengar av budgeten på en service och fräscha tänddelar osv.
Detta är vad jag skulle ha skaffat om jag bara hade haft 5000kr i budget för trim och bara ska ha bilen över vintern för att sedan sälja, om man inte råkar parkera den i någon lyktstolpe under vintern och istället skrotar den:)
Vill du ha pysljud/dumpljud så köp ett öppet luftfilter. Finns för nån hundring upp till över en tusing i pris.
Du klarar dig med standard avgassystem, men vill du lägga ut några tusen till och få mer/högre/grövre avgasljud och några få hk mer så är det bara köpa tex ett JT 3" system.
Är du bara ute efter lite grövre avgasljud så ta bort främre ljuddämpare och ersätt med ett rör.
Med högre budget så kan man trimma mer, men tror du klarar dig bra med 200hk+ i vinter. Känns stor skillnad mot original 135hk LTT, blir en helt annat bil att köra.
Om du inte bara vill sladda runt med 1 spinnande hjul, så köp en 940 med lamelldiff eller modifierad slungdiff som låser även i högre hastigheter.
När man kommer lite över 200hk i motorn så brukar kopplingen ge upp, då behövs det en hårdare tryckplatta för ca 3000kr.
Om du tröttnar på "bara" 200hk och vill öka till ca 280hk, så är nästa steg 531 topp(ca 2000kr), större turbo (ca 3000kr) och då behövs även större spridare(ca 2000kr) och större LMM(ca 1000kr) 3" avgassystem från turbo(ca 3-6000kr beroende på med eller utan 3" katalysator)och då behövs som sagt även tryckplattan.