3492
Sök

Läckage ur motorn på Cheva transport -97

19 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#1
Jag har ett litet problem...

För ett tag sedan sprack min kylare. Jag kunde dock köra kortare sträckor om jag fyllde på expansionskärlet innan varje tur. Jag bytte både kylare och vattenpump (som också tog skada) och bilen har nu rullat som en klocka.

I fredags däremot tittade jag under körning ner på temperaturmätaren av en slump och såg att motorn nästan kokade. Jag stannade direkt. När jag gick ut så såg jag att det fullkomligt forsade ur vatten mitt mellan framhjulen någonstans under bilen. Men expansionskärlet är fullt, vattenpumpen hel, fläktarna går som dom ska, kylaren är hel... Finns ingenting jag direkt kan se som har gått sönder av det jag tidigare lagat då bilen gav samma symptom. Öppnade två ventiler på plats med motorn igång och det pyste ut en massa luft ur kylarsystemet. Vad kan det vara för fel?? hmm

Tror inte det är topplockspackningen heller, för det fanns ingen olja i kylarvattnet, det luktar inte avgaser, det bubblar inte i vattnet och det finns inga tecken på att det skulle vara topplockspackningen...

Sen jag öppnade ventilerna och lät luften pysa ut så har jag kunnat köra bilen i en vecka utan att det har hänt något och temperaturen är normal. Vad var det för vatten som rann ut? Det var klart i en gulaktig ton och luktade ingenting. Jag har glykol i kylaren och allt det vattnet var som sagt kvar i expansionskärlet.

Finns det någon slang/rör som går bakom motorn på något sätt efter vattenpumpen? Vad är det som kan ha gått sönder/spruckit?

Volvo?

OUTLAW1
3 oktober 2012
#2
skulle tro att det är som så att du hade luft i kylsystemet... vattnet som rann ut om säkerligen ut via någon slang som skall släppa ut ett eventuellt övertryck..
bästa vore ju att göra en provtryckning av systemet och se om det rinner ut mer..
att ha luft i systemet som inte kommer ut brukar ge just att tempen går upp och man får "lufta" sedan funkar det fint igen...verkar ju ingen fara eftersom du kunnat köra i en vecka nu utan problem..eller så kanske du har en kärvande temostat..

564 Inlägg
3 oktober 2012
#3
Du har slangar/rör till det bakre värmeelementet som går ner bakom motorn och under bilen, men om det skulle forsa ut vatten från dem som du skriver så tömmer du kylsystemet ganska snabbt. Vidare så kan de läcka vid bröstkåpan som sitter på höger sida av motorn, bakom multiremmen. Det finns en bult som går rakt genom en kylvätskekanal och det kan läcka vid den. Det kan nog vara lämpligt att trycktesta systemet så bör du kunna hitta var den läcker, en någorlunda välutrustad verkstad har utrustning för det och det brukar inte vara så dyrt.

Du verkar känna till problemen med toppackningarna, och att du får luft i systemet kan vara en indikation på det är någonting där. Olja i kylarvattnet får du om oljekylaren läcker på de här, inte av problem med toppackningen. Det är inte heller säkert att man kan se att det bubblar i expansionskärlet, pga att kylarlocket är en tryckventil på de här. Däremot så borde du kunna känna att det luktar avgaser och man kan ofta se det på hur tempmätaren beter sig. När du har startat motorn kall och den värms upp till drifttemperatur så ska termostaten öppna vid ca 90 grader. Om det samlas gaser där så kan den gå uppåt 100 grader eller innan den öppnar och släpper förbi gaserna, det ser du på att tempmätaren faller då. Givaren för kylvätsketemperaturen sitter precis vid termostaten, därför syns det så tydligt. Ett gas-test kan vara lämpligt att göra på kylsystemet för att kunna utesluta topplockspackningarna.

De här motorerna är känsliga för att gå varma, det är alla moderna motorer för övrigt, så jag brukar köra med ett öga på tempmätaren..

19 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#4
Ja du har rätt, menade även tvärt om med oljan, att det inte har kommit in kylarvätska i oljan. Har även gjort ett gastest på bilen men det visade ingenting...

Toppen har nämligen gått en gång tidigare för några år sedan och då fixade min pappa, som är bilkunnig, och farbror bilen själva. Nu däremot kunde inte min pappa riktigt sätta fingret på vad jag har för problem för tillfället.

Tack för tipsen, ska kolla detta!

Volvo?

564 Inlägg
3 oktober 2012
#5
Här är en tråd från ett amerikanskt forum som beskriver med bilder var det kan läcka från bröstkåpan:
http://www.automotiveforums.com/vbullet … p?t=929295

19 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#6
Åh tack så mycket! Ska genast läsa igenom!

Volvo?

564 Inlägg
3 oktober 2012
#7
Det skulle kunna läcka också vid den lilla slangstump som går till oljekylaren som sitter under oljefiltret.

Det är inte ovanligt att du behöver får både värme och tryck i systemet innan läckan visar sig så när motorn är kall märks ingenting. Varmkör till normal drifttemperatur och koppla på trycktestaren på kylsystemet, men akta så att du inte bränner dig.

Här är ett exempel på när det behövdes både värme och tryck för att oljekylaren i det här fallet skulle läcka:
http://www.automotiveforums.com/vbullet … ?t=1075400


Sök