Du har slangar/rör till det bakre värmeelementet som går ner bakom motorn och under bilen, men om det skulle forsa ut vatten från dem som du skriver så tömmer du kylsystemet ganska snabbt. Vidare så kan de läcka vid bröstkåpan som sitter på höger sida av motorn, bakom multiremmen. Det finns en bult som går rakt genom en kylvätskekanal och det kan läcka vid den. Det kan nog vara lämpligt att trycktesta systemet så bör du kunna hitta var den läcker, en någorlunda välutrustad verkstad har utrustning för det och det brukar inte vara så dyrt.
Du verkar känna till problemen med toppackningarna, och att du får luft i systemet kan vara en indikation på det är någonting där. Olja i kylarvattnet får du om oljekylaren läcker på de här, inte av problem med toppackningen. Det är inte heller säkert att man kan se att det bubblar i expansionskärlet, pga att kylarlocket är en tryckventil på de här. Däremot så borde du kunna känna att det luktar avgaser och man kan ofta se det på hur tempmätaren beter sig. När du har startat motorn kall och den värms upp till drifttemperatur så ska termostaten öppna vid ca 90 grader. Om det samlas gaser där så kan den gå uppåt 100 grader eller innan den öppnar och släpper förbi gaserna, det ser du på att tempmätaren faller då. Givaren för kylvätsketemperaturen sitter precis vid termostaten, därför syns det så tydligt. Ett gas-test kan vara lämpligt att göra på kylsystemet för att kunna utesluta topplockspackningarna.
De här motorerna är känsliga för att gå varma, det är alla moderna motorer för övrigt, så jag brukar köra med ett öga på tempmätaren..