4553
Sök

Audi A3 -05 2.0 TDI svårtstartad och "puff" i luftrör

235 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#1
Behöver lite hjälp å bolla tankar angående mormors Audi A3a 2.0 TDI

Fel 1:

Startar lätt när den är kall.
Blir svårstartad när den är halvvarm.
Och väldigt svårstartad när den är uppe i full arbetstemperatur.

Inga felkoder
Inga felaktiga värden enligt dator

(Aukt. verkstad)

Bytta delar:
Hallgivare
Kamaxelgivare
Tempgivare 2ggr
Kamrem de/mo

Felsökt och uteslutet:
EGR
Vakuumpump o slangar
Luftmassemätare

Är det elektroniskt styrd wastegate på dessa turboaggregat? Sätter den isåfall felkod om den inte funkar som den ska?

Fel 2:

När man stänger av bilen blir det en "puff" i luftröret mellan turbo och luftburk efter ca 5 sekunder?

Orsak? Samma som ovan?

Enligt aukt. verkstad/huvudkontor är denna "puff" inget konstigt.

Mvh

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

235 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#2
Ingen som jobbar med dessa bilar här`?

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 oktober 2012
#3
Jag är INGEN expert på "nyare" bilar...Men i regel så brukar en bil som blir mer o mer svårtstartad när den är varm ha problem med att den får för mycket soppa, kan vara nån givare eller att spridarna "läcker" (men på en -05:a redan????). Jag skulle koppla upp den mot VAG-Com eller vad man har till nyare bilar o kolla live-värden när motorn är igång, tex vilken temp styrboxen tror motorn har, hur lambdan reglerar osv. Kan kanske ge en hint om var man bör söka. Jag gissar på att när du väl hittat orsaken till "startproblemet" så kommer den sluta att puffa oxå.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

235 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#4
Okej, ja tycker också de är helt sjukt det här. Tydligen har man kollat live värden och inte kunnat se nåt fel (kan ju va en tekniker som inte vet vad han gör eller tittar på också) Har däremot ingen möjlighet att kolla själv nu då bilen är 20 mil bort. Så som jag fattar för använder auktoriserade verkstäder VAG-com? eller har dom nåt annat system? Men det jag märkte under min snabba felsökning för ett par veckor sen är som du säger är att  styrboxen inte vet motortempen.

Vid start/stopp/start ändrar sig tempmätaren oftast 10 grader inom nån minut. Ett par gånger hände det att den sjönk från 90 till 70 grader inom 10 minuter (på mätaren) Då tyckte jag de va dags att försöka uppdatera mjukvaran i styrenheten. Är jag fel ute som har tipsat om detta?

Enligt Audi verkstaden "TROR" man dock att det kan vara fel på nån spridare, det var de enda dom kunde säga. Ett byte som skulle kosta 40.000, på en ren gissning. Ev ultraljudstvätt av spridare men ingen garanti på det så klart.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 oktober 2012
#5
Tja...Min personliga uppfattning är att uppdatera styrprogram (BIOS/ROM/Firmware eller vad man kallar det...) gör man bara om man har problem, vilket du har. Man skall dock komma ihåg att det kan vara som så att uppgraderar man en "enhet" måste även ett antal andra (alla??) enheter uppgraderas o då kan det bli dyrt...För en åtgärd som kanske inte ens löser problemet, för jag är ytterst tveksam till att din bil skulle vara den enda -05:an som INTE blivit "uppgraderad", är väl snarare som så att majoriteten av -05:orna rullar med original programvaran.
Jag ser nu att det är en Diesel, kan ju kanske vara så enkelt som att själva dieselpumpen är orsaken?
Jag skulle kontakta http://www.dieselmeken.se/ de har säkert ideer eller kanske till o med en lösning...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

235 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#6
Okejm ja det är klart det kanske inte räcker med programmering av ECM som du säger. Tackar för svaren. Vad jag har sett så är vakuumpump/dieselpump samma enhet då bränsleledningarna går in i denna och sedan vidare in i toppen. Ska kolla upp detta med dieselmeken så får vi se vad dom säger. Nu har jag lite att gå vidare med ! smile

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

1 Inlägg
16 november 2012
#7
Hej har samma problem hmm

Känns att han startar från botten typ som att knuffa igång bilen, startar tack vore kompression vilken känns av via blocket/botten del.
Typ att kraften kommer ner ifrån med kraftig vibration ibland inte den vanliga tändning uppifrån
Bytte också temp sensor sitter under insugning rör från luftfilter 

De ända jag kom fram via lite sökande in English
Att de sitter nån typ av tätning bakom svänghjulet inifrån blocket
Som jag fattat att man få ta ner Växellåda, koppling, svänghjul samt tömma bilen på olja ner med oljefat/sil
Sen med nån spec verktyg ställa in de och montera tillbaka i omvänt ordning


Läs här
http://www.micro-tronik.com/forum/yaf_p … ignal.aspx   

Saken är jag har service på ge så ska höra med mekaniker vad de kan kosta mig pga förbannat service och Vw /audi verktyg

Ska söka efter verktyg för tätning/packning som sitter där  mad

Mvh Andrej



Sök